Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Ta ut lön i cirkulerade mynt?
Ta ut lön i cirkulerade mynt?
2012-03-12 15:46 # 1
Tarzan_N
Jag har en fråga angående cirkulerande silvermynt . Skulle man kunna ta ut sin lön i dessa mynt då de används som lagligt betalningsmedel i Sverige?

Vad skulle skatten/sociala avgifter ligga på om man, låt oss säga, tar ut ca: 1,212kr (motsvarar ca 25,000 i dagens kronor) i ovan nämnda mynt i lön (från egen firma)
Senast ändrad av Tarzan_N; 2012-03-12 15:46
2012-03-12 15:58 # 2
Leo Kratz
Det var en intressant tanke. Cirkulerade mynt med silverinnehåll är ju lagligt betalningsmedel och kan användas till detta.

I fallet skull jag gissa på att Skatteverket skulle se det som ett kringgående av skatteskyldigheten, och säga att det rörde sig om en förmån som ska beskattas. Jag har svårt att se att man skulle komma undan med ett sånt upplägg, om Skatteverket kände till det.
2012-03-12 16:13 # 3
Tarzan_N
En annan ide kan vara att man "hedgar" sig genom att man investerar sin vinst från firman i 40% kronor. Vad skulle då vinstskatten vara och hur bokför man det hela, skulle skatteverket då räkna på det nominella värdet eller på det reella?
Senast ändrad av Tarzan_N; 2012-03-12 16:17
2012-03-12 17:15 # 4
Despierto
Kom igen nu... För det första, när du deklarerar en månadslön på 1000 kronor så kommer ju Skatteverket att reagera. Om dom frågar och du säger att du sålt de 1000 enkronorna för 20 000 kronor kommer de bara att upptaxera dig och eventuellt blir du åtalad.

Vill du slippa skatt kan du väl lika gärna göra som man alltid har gjort: svart lön.

För det här upplägget kommer aldrig att passera Skatteverkets kontroll då du ju har fått varor, i betalning. Att "varorna" råkar vara giltiga betalningsmedel är irrelevant eftersom du kommer vara tvungen att sälja dem för att kunna leva på det.
2012-03-12 17:35 # 5
Tarzan_N
Jag köper inte att jag "har fått varor i betalning", för hade varit varor så skulle de vara momspliktiga och det är inte 40% kronor.
Den stora skillnaden mot att jag får betalt i säg liberty silver mynt är just det faktum att 40% kronor fortfarande är i omlopp och räknas som vilken krona som.
Stipulera att jag vill ha 50,000 i lön men bara tar 25,000 i dagens pengar och resten i 40% så kommer skattmasen inte kunna reagera enligt min mening, då dessa inte räknas som numismatiska pengar (i.o.m ingen moms).
2012-03-12 21:19 # 6
kaase
Problemet kommer snarare i nästa steg. Din arbetsgivare måste köpa stora mängder 40%-igt silver och det kommer finnas på tillgångssidan i balansräkningen. När de gör en utbetalning till dig så måste de antingen skriva in det värde som balansräkningen minskar, och du får ändå skatt på det hela (men slipper själv köpa silver) eller så uppkommer ett märkligt underskott vid årsbokslut, revision och annat som kan vara svårförklarat.

Så det är i det närmaste irrelevant om du får det i vanliga kronor eller 40%-iga silverkronor. Din arbetsgivare måste ändå stå för källskatt, arbetsgivaravgifter och annat. Till det värde som balansräkningen minskar. Annars blir det fel.
2012-03-12 22:29 # 7
Despierto
Citat:
Ursprungligen postat av Tarzan_N
Jag köper inte att jag "har fått varor i betalning", för hade varit varor så skulle de vara momspliktiga och det är inte 40% kronor..


Men vad du köper är så ointressant att det finns inte. Vad som är avgörande är vad skattmasen säger och han kommer utan tvekan se det så.

Som sagt, vill du slippa skatt får du nog ta betalt svart för någon möjlighet att lagligt jobba utan att betala skatt efter vilket monetärt värde ersättning i slutändan faktiskt har finns inte.
2012-03-13 12:07 # 8
Flavian
Det är sant att till exempel guldtior präglade på den gamla goda tiden fortfarande är lagligt betalningsmedel, men om man låter sig betalas endast i guldtior så kommer skattemyndigheten att hävda att guldtiornas marknadsvärde vida överstiger det nominella värdet och marknadsvärdet skall läggas till grund för hyr mycket fiatvaluta man skall erlägga i skatt.

25 guldtior per månad är en bra månadslön, men man skall inte räkna med att skattemyndigheten godtar uppfattningen att den beskattningsbara inkomsten endast uppgår till 250 kronor.
2012-03-13 22:40 # 9
Tarzan_N
Citat:
Ursprungligen postat av Despierto
Citat:
Ursprungligen postat av Tarzan_N
Jag köper inte att jag "har fått varor i betalning", för hade varit varor så skulle de vara momspliktiga och det är inte 40% kronor..


Men vad du köper är så ointressant att det finns inte. Vad som är avgörande är vad skattmasen säger och han kommer utan tvekan se det så.

Som sagt, vill du slippa skatt får du nog ta betalt svart för någon möjlighet att lagligt jobba utan att betala skatt efter vilket monetärt värde ersättning i slutändan faktiskt har finns inte.


Ta det lugnt vännen...det är ett tanke experiment, hade jag kunnan skulle jag skickat ett toy till dig :)

Det jag ville ha svar på var om de 40% kronorna ska beskattas med det nominella värdet eller det faktiska, Beskattningen är avgörande för hur staten ser på sina pengar, inte hur jag skulle kunna "lura" staten på skattepengar.
2012-03-16 16:07 # 10
Leo Kratz
Det är egentligen inte relevant vilken form ersättningen har, huvudsaken är att Skatteverket kan se en överföring av reala värden till dig.

Tänk bara på alla som upptaxeras för att de lever på sitt företags "tjänster" eller får "gåvor" istället för lön. Allt sådant genomskådas nog snabbt.
2012-03-16 23:18 # 11
Tarzan_N
Jo jag tror det är på det viset men jag kommer nog att prova på något sätt (aktieutdelning på typ 2,000 i dagens värde) för att få det prövat i rätt av principiella skäl.
2012-03-17 10:17 # 12
DrSilver
Hej,

Magreflexen säger som många här menar - Skatteverket skulle ta fasta på vilket värde som överförts och det skulle bli förmånsbeskattning.

MEN vid närmare eftertanke skulle ett dans förhållningssätt bli problematiskt givet att vi pratar om mynt som är i cirkulation som legala betalningsmedel i Sverige.

Här är några argument:

- Alla Svenska betalningsmedel, mynt och sedlar, har ett värde som skiljer sig markant från det nominella "fiat"-beslutade värdet.

- Om man skulle börja ifrågasätta pengarnas verkliga värde baserat på vilket medium (papper, guld, silver, nickel, koppar, "upptagning för automatiskt databehandling", pengarna presenteras genom, så skulle det bli stora problem.

- En hundralapp är väl värd en krona, en nu krona kanske 80 öre, en femtiöring kanske 70 öre, etc (bara exempel). En miljon på banken är inte värd något. Nej ett FIAT system bygger just på att staten beslutar att "detta är betalningsmedel", och "detta är värdet".

- Bokföringstekniskt blir det lite problematiskt, men så här kan man se det: Ditt bolag köper ex en enkrona 40% av en säljare för 20 kronor. Du bokför -20 kronor på bankkontot. Tillbaks får du en enda krona, den lägger du i kontantkassan (kanske i ett bankfack). Du bokför +1 krona i kontantkassan. Resterande kostnad på 19 kronor är kostnader hänförliga till kontanthanteringen, möjligen "avgifter kontanthanteringen" eller "valutaförlust". Det är inte förbjudet att göra riktigt dåliga affärer, men det är förbjudet att föra ut värden ur bolaget utan skatt till ägaren. Nu har du alltså en krona i kontantkassan som är legat betalningsmedel, och som man utbetalas för att betala in en krona på årets kvarskatt eller en krona i lön eller annat. Kronan blandas med alla andra vanliga mynt och sedlar i kassan. Att betalningsmedlets medium har ett annat värde än det nominella bör - om någon logik finns i ett fiatsystem - inte spela någon roll alls, och inte utlösa extra förmånsbeskattning vid utbetalning som lön. Jag talar om principer, jag uppmanar ingen att göra så här, men jag menar att det måste vara lagligt.

- Cirkulerande mynt och sedlar är väl omgärdade av regler för hanteringen? Jag kan inte smälta ned kronan eller exportera den för att realisera metallvärdet på världsmarknaden. Värdet är således bara en krona, och inget annat, eftersom regler gör att jag inte kan göra en tacka eller ett smycke av det.

Om någon prövar detta eller hör något om det från sin revisor, skriv gärna här i tråden. Jag tycker Trådstartaren ska ha en eloge - det här är ju jättekul. Systemet liksom motarbetar sig självt genom principerna för FIAT - det är ju staten som ska besluta värdet, och så har de gjort. Värdet av e enkrona är just det.

EN enkrona.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt