Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Vad tror ni?
Vad tror ni?
2012-02-24 23:02 # 1
JJ
Undrar vad ni tror som händer med våran svenska ekonomi om när euron kraschar.
Kan vara bra att få reda på lite olika scenarion så man kan förbereda sig.
Själv tror jag att Grekland ställer in sina betalningar i mars den 23:e, efter det är ju lite osäkert men förmodligen så stänger banker i G och vi får en tsunami effekt (Carl biltdt) som sprider sig i europa och sverige är bland dem första att känna av efekten pga att jag tror att svenska banker har lånat ut bra mycket till grekland, för om vi ser till vad dem lånat ut till österländerna innan detta, känns som dem e ganska tungt penga mässigt involverade i grekland, kanske inte är så på pappret. men under bordet så har vi nog en del slantar i det landet.
Vad som händer vet jag inte men jag kommer inte ha pengar på banken iallafall
Och jag kommer ha mat till familjen en månad minst hemma.
2012-02-24 23:11 # 2
Mengerian
Generellt brukar exporttunga länder drabbas extra hårt om det blir "stopp i systemet". Vi såg det i samband med Lehman-kraschen, så om exempelvis Italien skulle ställa in betalningarna är det rimligt att vår ekonomi drabbas hårdare än genomsnittet. Även om vi själva skulle ha förhållandevis hanterbara balanser.

Ta våra största företag: Ericsson, Volvo, m.fl. Om bankerna har extrema likviditetsproblem vill man dra åt alla krediter från sina kunder. Det innebär även att teleoperatörer och åkeriägare får svårare att finansiera sin verksamhet - och därmed slutar de genast beställa kapitalvaror. Svensk industri är helt enkelt väldigt känslig för investeringsstopp! Och en stor statsbankrutt kommer att sätta igång sådana investeringsstopp.

Det är därför klokt att både ha ädelmetaller, cash och en matreserv hemma.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt