Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Göra tavla av 1 oz silvermynt
Göra tavla av 1 oz silvermynt
2012-02-19 15:56 # 1
korgen
Hej. Har tänkt ge bort 2-4 stycken enounce silvermynt i bröllopspresent, blir österrikiska philharmonicer eftersom dom är trevliga att titta på. Tanken är att placera dom i en tavla så de vackra mynten får pryda hemmet.

Någon som vet om det finns färdig tom tavla att köpa för ändamålet eller om man måste bygga en själv.
Tänker mig att man måste vara väldigt noga att få tavlan tät om man gör en själv.

Jag har inte kommit längre i projektet än att jag har mynten i min ägo men saknar "presentförpackningen", inte så kul att bara ge bort en näve mynt...

Mvh

2012-02-20 12:41 # 2
In4mayshun
Kul idé. Kan nog bli fint! Jag tror dock det blir svårt att få en tavelram helt lufttät och luften som redan är i kommer ju att påverka så länge du inte vakuumsuger ramen. Mynten kommer att oxidera och tappa glansen ganska fort. Ett alternativ kan vara att köpa mynt som ligger i ett litet plastskal, som de kinesiska och australiska mynten. De borde vara täta. Eller så klarlackar man mynten innan de åker in i tavelramen. Det finns ju sån där fotofix på sprayburk, som förhindrar foton och olika slags konstverk att gulna med tiden. Det kanske funkar för att förhindra oxidering av silvermynt? Det ska jag prova på ett mynt i nästa beställning.
2012-02-20 17:59 # 3
What!
Jag har funderat i liknande banor vad det gäller att hänga upp lite vackra samlarmynt på väggen. Kan inte riktigt påstå att konceptet är helt färdigt ännu, men min grundtanke är att använda QUADRUM alt. runda myntkapslar tillsammans med Leuchtturms lösa myntfack. Beroende på hur händig man sedan är, så får man konstruera ett litet tunnt vitrinskåp att placera dessa i.
Kanske går det tom. att använda en färdig "fotoram" (IKEA, Gallerix etc.) som front. Limma sedan fast kapseln på bakre pappen och gör/beställ sedan en skräddarsydd passepartout med 2 - 4 matchande hål i typ denna.
Det svåra blir bara att få pengar över till några mynt, -men en fin ram blir det dock till brudparet
;-) LS säljer QUANTUM-kapslarna har jag sett, sedan kan du Googla på VOLTERRA och Leuchtturm för lite ytterligare inspiration. Lycka till med presenten!
Senast ändrad av What!; 2012-02-20 18:01
2012-02-22 13:25 # 4
korgen
Tack för era tips!
Jag väljer tyvärr den enklaste vägen, köper ett volterramyntetui för quadrumkapslar. Hade varit roligt att få ge bort mynten i en tavla så dom syns men bröllopet är nästa fredag...

Mvh
2012-02-24 23:17 # 5
Mengerian
Jag tycker att det vore roligt om ni tog foton på era inramningar! Lägg gärna ut dem och posta länkar i såna fall. :-)

En annan kul idé vore att ha två tavlor bredvid varandra: en med något tjusigt silvermynt och en annan med Zimbabwe-dollar i (som ju finns i valörer upp till typ 1.0e+14 eller så). För kontrastens skull...
2012-02-26 17:33 # 6
LPB
Sök på Google, det finns ramar och allt möjligt för att förgylla sitt hem.....


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt