Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Snart är det dags - Grekland i default 23.3!
Snart är det dags - Grekland i default 23.3!
2012-02-17 01:46 # 1
In4mayshun
Engelska bloggen The Slog har snappat upp ett dokument från högt uppsatta källor på Wall Street som påstår att allt nu är arrangerat och klart för grekisk statskonkurs fredagen den 23.3! Efter det att marknaderna stängt för dagen ska alla kreditvärderingsinstitut gemensamt gå ut och förklara Grekland i konkurs. Därefter ska alla grekiska bankkonton spärras under helgen och nödåtgärder vidtas för att förhindra kapitalflykt.

Jag kände inte till The Slog innan det här och vet inte hur det är med trovärdigheten. Det haglar ju rykten hela tiden om Eurokrisen och Grekland. Men tittar man på "About" på bloggen så verkar karln ha haft en hel del rätt tidigare.

Citat:
The document asserts that Greece will officially be declared in default by all the ratings agencies after the close of business on Friday march 23rd . At the weekend all Greek bank accounts will be frozen, with emergency measures detailed to prevent the flight of capital. Included in the paperwork is a list of very limited exceptions to the ‘no withdrawals’ order. All major banks ‘are instructed not to deal with euro exchange as of open of business in Greece on Monday 25th march. All Greek markets will close for one day ‘at least’.

As yet, I have been unable to establish the source of the documents. But one of my informants admitted, “I have strongly suggested to Greek business friends and clients that they sell up fast, do a sale and leaseback on property, empty bank accounts, and change to a hard currency.”


Frågan är väl om en grekisk kollaps dröjer en hel månad till med tanke på hur fort allt snurrar därnere nu. Känns ju som om beskedet om default kan komma vilken minut som helst. Väldigt spännande tider är det!

Man undrar ju över silverprisets reaktion ifall ovanstående faktiskt är sant...

OM det är sant bevisar dokumentet en gång för alla för alla tvivlare att världen styrs av den globala finansmaffian och banksters som verkar i det fördolda och att politiker icke göre sig besvär att försöka styra och ställa med någonting i de stora sammanhangen.

http://hat4uk.wordpress.com/2012/02/16/greek-default-exclusive-senior-us-bankers-given-explicit-timetable-for-athens-default/


Senast ändrad av In4mayshun; 2012-02-17 01:50
2012-02-19 15:22 # 2
TommyT
Ungefär så gick det till i Argentina för 10 år sedan, samt vid andra statskonkurser.

De ekonomiskt starka och sunda tyskarna har förmodligen fått nog av ändlösa räddningspaket, speciellt om det snart är fler och större länder som står på tur.

Den 23:e mars är dock tre dagar efter att den grekiska staten är förpliktad att den 20:e hosta fram 14,5 miljarder EUR för utlöpande obligationer, vilken summa dom knappast hittar i den officiella statskassan.

En grekisk betalningsinställelse riskerar verkligen att slå omkull det finansiella systemet med dess CDS, derivatinstrument, och vad det nu är för övriga sammanvävda omsesidigt beroende finansiella hokus-pokus, dessutom flerfaldigt upphöjda med belåning.

Det kan leda till att all modern ekonomisk verksamhet upphör en tid då utan fungerande banker kan idag nästan ingen få betalt för sina varor och tjänster, varvid leveranserna också upphör. Hyllorna i matbutiken kan tömmas på ett dygn.

Politikernas till synes ändlösa förhandlingar om räddningspaket handlar kanske främst om att köpa tid till att koppla loss den finansiella spaghettin innan dom kan ge grönt ljus för de regelrätta konkursförfarandena.

De 23:e mars har dock kanske allt helvete redan brutit loss, då obligationerna sannolikt inte blev betalda den 20:e.

Mer sannolikt, skulle jag spekulera, är att makthavarna slår till tidigare än annonserat (läckt) med sin "bank holiday". Överraskningsmomentet är väsentligt i ett sådant här läge.
2012-02-25 20:43 # 3
burtan
Vad tror ni händer med guld & silverpriserna om Grekland går i konkurs?

Mvh: En okunnig guld & silverägare.
2012-02-25 21:31 # 4
Despierto
Ädelmetaller är riskplaceringar pga pappershandeln. Förmodligen kommer silvret att sjunka och guldet sjunka men i lägre utsträckning. Det är dock inget mot vad aktier och statsobligationer kommer att göra...

En betalningsinställelse från en europeisk stat kommer dock garanterat att följas upp med en högre växel på tryckpressen, något som alltid belönar ädelmetallägare.
2012-02-26 17:30 # 5
LPB
Vi får väl se!! Det har snackats om Greklands utträde i dryga två år nu... Så vad vet the blog.. slog....dog om det hela?
2012-02-26 22:49 # 6
In4mayshun
Jo jag har också börjat misströsta ang. Grekland. Har läst i ett par år nu att kraschen kommer när som helst men de (trojkan) verkar kunna finta och trixa bort problemet och fortsätta sparka burken framför sig många varv till. Nästa vecka släpper man LTRO och 1000 miljarder nytryckta fräscha € till bankerna som får låna dem från ECB till 1% ränta och låna ut dem till krisande stater för 6%. Spektaklet fortsätter oförtrutet. Men ju högre fallhöjd, desto hårdare krasch tänker jag...

Jag fortsätter köpa silver och väntar på storkraschen. Silver dyker väl då också antar jag, tillsammans med alla andra råvaror men på sikt måste det ju bli uppgång för riktiga pengar.

Man ska också komma ihåg att hedgefonder och vulture fonds (gamfonder) har enorma pengar att tjäna på CDSer som faller ut i händelse av default. De arbetar troligen tillsammans med ratinginstituten för högtyck bakom kulisserna för att få till stånd en sådan utveckling.
Senast ändrad av In4mayshun; 2012-02-26 22:51
2012-03-09 23:01 # 7
Erik
Det här är långt över mitt huvud, och jag försöker bara få hjälp att få en överblick. Kan någon förenkla för mig vad som håller på att hända?

Massmedia och bloggar har länge skrivit om Grekland och en kommande default. Men har det någonsin bubblat så mycket under ytan som nu?


Från Scoris blog:

"Den Grekiska skuldnedskrivningen är nu i hamn sedan 85% av de privata investerarna gick med uppgörelsen. Sammanlagt handlar det om 152 BEUR i grekiska lån. Hade deltagandegraden varit 95% så hade Grekland inte behövt använda CAC (collective action clause). Men nu kommer de alltså att använda sig av en tvingande deltagning i skuldnedskrivningen men förlänger samtidigt "erbjudandet" om frivillig deltagning till den 23:e mars. Ingen tror väl på fullt allvar att detta kommer att rädda Grekland undan default på sikt, men det ger en rätt bra spark till den berömda burken nedför gatan. Samtidigt får Europas banker mer tid på sig att förbereda sig på en oundviklig Grekisk default om något år eller två eller tre." http://www.marketsbyscoris.com/2012/03/grekisk-skuldnedskrivning-i-hamn.html

Hjälp mig att förstå.

Varför förlänger de erbjudandet till den 23:e mars om de ändå kan tvinga hedgefonder till deltagning? Finns det något kryphål som de kan använda den 23:e mars för att slippa bli tvingad till nedskrivning... som i sin tur kan resultera i en default av Grekland?

Från ett inlägg på DI:

"Tja inte har man tänkt på att det triggar även kreditindex som innehåller Grekland! SOVX som är ett kreditindex på 15 Europeiska länder. Detta Index viktar inte länderna utan varje land väger 1/15 i indexet, Detta index som har en mycket större utestående volym kommer nu också triggas. De aktörer som har sålt indexet får nu betala ut 6.6% - det återstående värdet på en obligationsfodran på Grekland som fastställs i auktionen. För varje 100miljoner $ i kontrakt får säljaren nu betala ut ca 5 - 5.5 miljoner $. Med tanke på SOVX enorma balanser kommer dessa kostnader långt överstiga kostnaderna i själva CDS på Grekland. I den Grekiska CDS finns det en nettobalans på på 3,252 miljarder $ men bruttobalansen är ungefär 70 miljarder $.
CDS handlare!"


Hur påverkar det här, om det stämmer, oss skattebetalare? Euron? Grekland?

Som sagt, det här är över mitt förstånd och det sista inlägget känns inte ens som svenska när jag läser det.
Senast ändrad av Erik; 2012-03-09 23:02
2012-03-10 13:58 # 8
Erik
Jag läste en intressant intervju med Jim Sinclair på King World News:

Sinclair - Greek Tragedy Part of $37 Trillion, Not $3.5 Billion

...

Clearly, the amount of CDS’s outstanding is infinitely more than the $3.5 billion that is being quoted.”

...

“The BIS confirms, in the area of CDS’s the total outstanding is approximately $37 trillion. So I believe the reports being given about this just being a small and modest market event is false. As a market observer and having more than 50 years in the business, the real number is at least 50% or more of the existing $37 trillion that is related to Greece.

...

Very simply, the number is not $3.5 billion. It’s some part of $37 trillion.

...


The bottom line is if these CDS’s are made to pay, we are looking at an inflationary hell.




http://kingworldnews.com/kingworldnews/KWN_DailyWeb/Entries/2012/3/9_Sinclair_-_Greek_Tragedy_Part_of_$37_Trillion,_Not_$3.5_Billion.html
Senast ändrad av Erik; 2012-03-10 14:00
2012-03-10 21:28 # 9
In4mayshun
Jag begriper inte det här heller. Det är förj-a komplicerat :(

Hursomhelst så har ISDA (organisatören för CDS:er) nu avgjort/bestämt att Greklands "frivilliga" skuldnedskrivning är ett "credit event", så att CDS:erna ska lösa ut. Blir det hyperinflation nu då, som det står i inlägget ovan??

http://www.reuters.com/article/2012/03/09/us-greece-cds-isda-trigger-idUSBRE82817B20120309

Har en känsla av att det snart kommer att hända något väldigt stort och väldigt dåligt...
2012-03-15 00:43 # 10
In4mayshun
Nu uppgraderar Fitch Greklands rating till B- från C! Det var ju inte så här det skulle bli!

http://www.bloomberg.com/news/2012-03-13/greece-upgraded-from-selective-default-by-fitch-after-debt-swap.html

Jaja, märkligare saker har hänt. Lehman Bros hade högsta kreditvärdighet till dagen innan de upphörde att existera...
Senast ändrad av In4mayshun; 2012-03-15 00:43


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt