Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Beskattning vid försäljning av ädelmetaller
Beskattning vid försäljning av ädelmetaller
2011-12-30 02:17 # 1
Peterik
Hej på er alla. Sitter o funderar lite här på natten...hur fungerar det med skatt när man säljer guld/silver? Jag ser guld silver både som kort- och långsiktig investering, men har börjat undra ifall det är rätt tänkt...

Tankeexperiment...om tre år måste jag köpa en ny bättre begagnad bil. Eftersom allt är sparat i guld silver, så måste jag sälja av lite tex. 3 kg silver och 3 Krugerand. Måste jag betala skatt för det? För enkelhetens skull låtsas vi att värdet på det jag säljer är 60000 kr.
Skall jag betala skatt på skillnaden mellan inköpspris och försäljningspris? Skall jag ha koll på varje enskilt köp? Eftersom jag har små marginaler kommer jag att köpa i små portioner...
Eller måste jag betala skatt på hela summan? Eller bara för silvret?
Hm, det känns som jag behöver lite rådgivning....

Tacksam för svar

Peterik
2011-12-30 09:24 # 2
billion
Har också funderat på detta. Min gissning är att man skall betala kapitalskatt på vinsten. Frågan är hur man gör rent praktiskt om man köpt på sig vid flera tillfällen?!

Om man köpt dyrt vid något tillfälle och billigt vid ett annat kanske man kan sälja dessa poster ihop för att minimera skatten? Det verkar ju visserligen omöjligt att kontrollera vilken silverpeng/guldpeng som hör till de olika köptillfällena men om man ändå vill göra rätt för sig så långt det går kan det vara intressant att veta.
2011-12-30 11:01 # 3
MFC
Det är därför man sparar kvitton eller kvittenser. Information hur man skattar för det finns på länken nedan:

http://www.skatteverket.se/download/18.70ac421612e2a997f8580001266/33212.pdf

Skatteverket upplyser om att broschyren inte är uppdaterad för 2012... så ni får själva hålla koll på senaste versionen när den kommer:
http://www.skatteverket.se/privat/blanketterbroschyrer/blanketter/info/2104.4.39f16f103821c58f680006244.html
Senast ändrad av MFC; 2011-12-30 11:02
2011-12-30 11:36 # 4
Despierto
Man sparar alla kvitton och givetvis säljer man alltid den billigaste pengen först.
2011-12-30 11:44 # 5
billion
Citat:
Ursprungligen postat av Despierto
Man sparar alla kvitton och givetvis säljer man alltid den billigaste pengen först.


Varför alltid den billigaste pengen? Är det inte bättre att sälja en kombination med så lite vinst som möjligt? (om man nu måste sälja och man kan kombinera ihop det så)
2011-12-30 14:32 # 6
Tarzan_N
Om man har köpt sitt silver här på Liberty silver så har dom orderhistorik på "mitt konto" om man nu har förlagt sina kvitton.
Senast ändrad av Tarzan_N; 2011-12-30 14:33
2011-12-30 18:44 # 7
- NT -
@MFC din länk gäller väl bara fiat pappers handel...:)

om man nu känner sig tvungen att betala skatt ska man väl använda detta

http://www.skatteverket.se/privat/skatter/deklarera2011/vardepapper/andratillgangar.
106.1a098b721295c544e1f800040342.html

fast att betala skatt på pengar som man redan har betalt moms på anser jag är lite konstigt.......
men man kan väl alltid ta hjälp av vänner och bekanta och hela tjocka släkten om man säljer av
10 mynt om 5 år :)

har också förmig om att detta har varit uppe på ett tidigare inlägg....
Senast ändrad av - NT -; 2011-12-30 18:45
2011-12-30 19:09 # 8
bluesky
Det är kapitalskatt 30% på vinsten enligt lag (gäller förstås både guld och silver). Det sker dock ingen rapportering till Skatteverket från LS eller andra ädelmetallhandlare, så de har ej känndedom om ev försäljning i nuläget. Ingen blir dock förvånad om det kommer en lag om att sådana kontrolluppgifter måste lämnas i framtiden.

Beskattning sker på samma sätt som vid aktievinster. D v s som anskaffningsvärde används ett genomsnittsvärde av dina tidigare inköp. Undantag: om priset mångdubblats kan man istället använda schablonmetoden. Allt står i Skatteverks-länken från tidigare kommentator.

Nu kom jag dock att tänka på att man kan ju ha köpt olika produkter... silver och guld måste givetvis separeras, men hur gör man egentligen med olika sorters mynt och tackor? Om man har blandat t ex LS-mynt, Maples, Eagles, tackor osv, ska man räkna ut ett genomsnittpris per gram silver resp guld, eller ska varje produkt ses för sig? Någon som vet (har själv aldrig sålt något)? Gissningsvis borde det vara per gram för investeringsguld resp silver, rimligen med undantag för produkter med numismatiskt värde (samlarvärde).
2011-12-30 19:27 # 9
bluesky
Citat:
Ursprungligen postat av - NT -
@MFC din länk gäller väl bara fiat pappers handel...:)

om man nu känner sig tvungen att betala skatt ska man väl använda detta

http://www.skatteverket.se/privat/skatter/deklarera2011/vardepapper/andratillgangar.
106.1a098b721295c544e1f800040342.html



Länken funkar inte...?

Hmm, det var lite klurigt att hitta info. Hittade nedanstående i alla fall på Skatteverket. Schablonmetoden verkar inte få användas för ädelmetaller, genomsnittsmetoden ska alltid användas. Gällande min egen fråga om priset ska vara per gram eller per objekt., så... tja... genomsnittsmetoden om egendomen är av "enhetligt värde". Borde väl betyda det jag skrev i kommentaren ovan, genomsnitt per gram metall med undantag för samlarvärdesobjekt...

Citat:
Kapitalplaceringsobjekt

Verkliga anskaffnings- och förbättringsutgifter m.m. för den sålda egendomen dras ifrån försäljningspriset på vanligt sätt. Det finns inte någon möjlighet att använda en schablonmässigt bestämd anskaffningsutgift. Om försäljningen avser egendom som är en del av ett samlat innehav av egendom med enhetligt värde, t.ex. guld, ska genomsnittsmetoden användas för att beräkna avdragsgill anskaffningsutgift.
Senast ändrad av bluesky; 2011-12-30 19:55
2011-12-30 19:38 # 10
- NT -
klip och klistra länken får inte till url mojängen.....*blush*

jag gör iallafall som Joakim von Anka badar sover och leker med
mina personliga tillgångar
2011-12-30 19:53 # 11
bluesky
Citat:
Ursprungligen postat av - NT -
klip och klistra länken får inte till url mojängen.....*blush*


Länken i sig funkar inte, copy-paste ger "sidan kan inte hittas".

För att få till "url mojängen", använd knappen för textlänk så funkar det.
2011-12-30 20:00 # 12
- NT -
http://www.skatteverket.se/privat/skatter/deklarera2011/vardepapper/andratillgangar.

nu då? nope...

nåväl gjorde sökningen på skatteverket efter

Startsida > Privat > Skatter > Deklarera 2011 > Värdepapper > Andra tillgångar
Senast ändrad av - NT -; 2011-12-30 20:02


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt