Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Inførsel av Silver Eagles från Norge till Sverige - tull/moms?
Inførsel av Silver Eagles från Norge till Sverige - tull/moms?
2011-12-16 14:07 # 1
AM26
Hej!

Jag brukar køpa mina American Silver Eagles i Oslo, Norge. Nær jag sedan ska føra dem hem till Sverige brukar jag åka med buss før åker man med flyg så kommer man i vart fall få sina mynt scannade på Gardermoen, och eventuellt bli tullad på Arlanda / Landvetter / Kastrup.

Så hæromdan åkte jag hem från Oslo till Malmø, men jag hade inga Silver Eagles på mig, som tur var. Men svenska tullen stoppade oss vid grænsen, bad alla gå ut ur bussen med all bagage. Dærefter fick vi gå igenom deras "kontrollhall" dær bland annat en narkotikahund var framme och nosade på alla. Av en slump valde en tulltjænsteman att peka ut just mig och stællde några enklar frågor (vad ær du i Norge før, vad ska du i Sverige och gøra, vad har du i din væska). Han læt mig gå och søkte inte igenom mitt bagage. Men...

Fråga 1: Men om jag nu hade blivit genomsøkt och fått tømma mitt bagage, och tvingat visa mina 100 oz American Silver Eagles, kan man då rætt och slætt ljuga och sæga att mynten ær køpta i Sverige och att man hade med sig mynten for-safe-keeping?

Fråga 2: Om man nu ska betala moms och tull, beræknas då detta utifrån dagsværdet (spotprice) eller facevalue (1 american silver eagle = 1 dollar, som det står på myntet). Eller ær det rent av så, att eftersom silver eagles ær legalt betalningsmedel så ær man inte skyldig att betala moms och tull?
2011-12-16 14:38 # 2
wricky
Citat:
Ursprungligen postat av Matevski
Hej!

Jag brukar køpa mina American Silver Eagles i Oslo, Norge. Nær jag sedan ska føra dem hem till Sverige brukar jag åka med buss før åker man med flyg så kommer man i vart fall få sina mynt scannade på Gardermoen, och eventuellt bli tullad på Arlanda / Landvetter / Kastrup.

Så hæromdan åkte jag hem från Oslo till Malmø, men jag hade inga Silver Eagles på mig, som tur var. Men svenska tullen stoppade oss vid grænsen, bad alla gå ut ur bussen med all bagage. Dærefter fick vi gå igenom deras "kontrollhall" dær bland annat en narkotikahund var framme och nosade på alla. Av en slump valde en tulltjænsteman att peka ut just mig och stællde några enklar frågor (vad ær du i Norge før, vad ska du i Sverige och gøra, vad har du i din væska). Han læt mig gå och søkte inte igenom mitt bagage. Men...

Fråga 1: Men om jag nu hade blivit genomsøkt och fått tømma mitt bagage, och tvingat visa mina 100 oz American Silver Eagles, kan man då rætt och slætt ljuga och sæga att mynten ær køpta i Sverige och att man hade med sig mynten for-safe-keeping?

Fråga 2: Om man nu ska betala moms och tull, beræknas då detta utifrån dagsværdet (spotprice) eller facevalue (1 american silver eagle = 1 dollar, som det står på myntet). Eller ær det rent av så, att eftersom silver eagles ær legalt betalningsmedel så ær man inte skyldig att betala moms och tull?


Med flyg får du införa för 4300sek och med buss 3000sek fritt.
2011-12-16 14:40 # 3
AM26
OK., jag brukar dock inføra i storleksordningen 25.000-50.000 kr....
2011-12-16 17:52 # 4
Anonym
Är detta verkligen rätt plats att skryta med att du har lurat svenska folket och tullen på moms avgiften?
2011-12-16 18:46 # 5
AM26
Jag köper mitt silver med pengar som jag har arbetat och skattat för. Hur jävla mycket mer skatt ska man behöva betala? För övrigt kan tulltjänstemän fara åt skogen: individer som försörjer sig genom att stjäla pengar från andra imponerar mig inte.

Du är nog i fel forum om du stödjer statens tull/skatt.
2011-12-16 19:26 # 6
Mogge8212
Svar 1:
Du kan säkert påstå att du har med dig mynten för "säkerhetens skull" men den tullare som tror på en sådan lögn är nog inte ens född än.
Du kommer åka dit och vara tvungen att betala moms för dina mynt!

Svar 2:
Det är värdet på dagen då du för över dem som gäller för att betala moms oavsett om du köpt dem den dagen eller 3 år tidigare. Även kursen NOK/SEK gäller den dagen då du för över mynten.
Värdet som står på mynten, tex $1 spelar i detta fall ingen roll då tullen har en "importkod" för silvermynt och som baseras på vikt & kr/g (kr/oz) och som momsen baseras på.

Vet detta av egen erfarenhet (tyvärr)
2011-12-16 19:55 # 7
AM26
Citat:
Ursprungligen postat av Mogge8212
Svar 1:
Du kan säkert påstå att du har med dig mynten för "säkerhetens skull" men den tullare som tror på en sådan lögn är nog inte ens född än.
Du kommer åka dit och vara tvungen att betala moms för dina mynt!

Svar 2:
Det är värdet på dagen då du för över dem som gäller för att betala moms oavsett om du köpt dem den dagen eller 3 år tidigare. Även kursen NOK/SEK gäller den dagen då du för över mynten.
Värdet som står på mynten, tex $1 spelar i detta fall ingen roll då tullen har en "importkod" för silvermynt och som baseras på vikt & kr/g (kr/oz) och som momsen baseras på.

Vet detta av egen erfarenhet (tyvärr)


OK, tack för bra svar!
Senast ändrad av AM26; 2011-12-16 19:59
2011-12-16 20:07 # 8
What!
Nu är det ju knappast något unikt för dig att ha arbetat och skattat för din inkomst. Det är ju liksom det upplägget som hela vårt samhälle bygger på. Utöver detta betalar vi tex. moms, reavinstskatt, fastighetsskatt osv, då inkomstskatten helt enkelt inte är tillräcklig.
Man kan tycka vad man vill om detta, men så funkar det för närvarande, och ju fler som undanhåller skatt, desto högre skatt behöver tas ut från oss andra.
Så ta dig en ärlig titt i spegeln och fråga dig sedan vem det är som som stjäl från vem.
Skall man även tolka ditt förakt för Tulltjänstemännens arbete som att du tycker det är OK med tex. narkotikasmuggling, människohandel, införsel av skadliga livsmedel etc. eller anser du dig och din silversmuggling vara ett unikt undantag i din moraliska kompass?
2011-12-16 20:41 # 9
Anonym
Tack What! Du skrev ditt inlägg väldigt bra.
2011-12-16 20:41 # 10
AM26
Citat:
Ursprungligen postat av What!
Nu är det ju knappast något unikt för dig att ha arbetat och skattat för din inkomst. Det är ju liksom det upplägget som hela vårt samhälle bygger på. Utöver detta betalar vi tex. moms, reavinstskatt, fastighetsskatt osv, då inkomstskatten helt enkelt inte är tillräcklig.
Man kan tycka vad man vill om detta, men så funkar det för närvarande, och ju fler som undanhåller skatt, desto högre skatt behöver tas ut från oss andra.
Så ta dig en ärlig titt i spegeln och fråga dig sedan vem det är som som stjäl från vem.
Skall man även tolka ditt förakt för Tulltjänstemännens arbete som att du tycker det är OK med tex. narkotikasmuggling, människohandel, införsel av skadliga livsmedel etc. eller anser du dig och din silversmuggling vara ett unikt undantag i din moraliska kompass?


1. Att inkomstskatten inte räcker till beror helt enkelt på en alldeles för stor offentlig sektor. Stor stat = Hög skatt. Liten stat = Låg skatt. Summa summarum går ca 65-70% av allt min arbetsgivare betalar till mig till offentliga sektorn. Somliga kallar det välfärd. Jag kallar det ett modern slaveri.

2. En grundläggande förutsättning för att få bort den här typen av missbruk från staten är civil olydnad. Jag anammar civil olydnad utan våld, och det står jag för.

3. Jag ser mig själv i spegeln och konstaterar att jag inte stjäl från andra. Tack.

4. Jag har inget emot att andra använder narkotika. Det är inget för mig, men vad andra gör med sin kropp är inte upp till mig att avgöra.

5. Ja, jag är emot människohandel. Alla har rätt till sig själv och sin kropp, vilket också innefattar frukten av arbetet man utfört med sin kropp.

6. Det är upp till dig att ta ansvar för att ta reda på vad du stoppar i dig för livsmedel, inte andra.

7. Ja, ur ett moraliskt och etiskt perspektiv är smuggling av egendom inget brott. Juridiskt är det ett brott, men att det sedan sitter 349 knäppskallar i riksdagshuset som är upptagna med att åka på studieresor till New York med mina skattepengar, det kan jag inte rå för.

Länge leve frihet...
2011-12-16 20:54 # 11
Liberty Silver / Gustav Andersson
Citat:
Ursprungligen postat av AM26
Jag köper mitt silver med pengar som jag har arbetat och skattat för. Hur jävla mycket mer skatt ska man behöva betala? För övrigt kan tulltjänstemän fara åt skogen: individer som försörjer sig genom att stjäla pengar från andra imponerar mig inte.

Du är nog i fel forum om du stödjer statens tull/skatt.


Jag kan ur ett filosofiskt perspektiv hålla med om att skatt i många fall helt klart kan ses som en tveksam eller rent av omoralisk verksamhet. Men så länga staten har ett våldsmonopol på sin sida så måste vi rätta oss efter lagen. Vad du gör privat är upp till dig men att erkänna brott på forumet är inte särskilt klokt. Jag höjer därför ett varningens finger!

Man är skyldig att betala moms om man för investeringssilver över gränsen från Norge till Sverige.

Det är dock tillåtet för användare på Liberty silvers forum att diskutera andra leverantörer eller alternativa inköpskällor, investeringsmetoder mm.
Senast ändrad av Liberty Silver / Gustav Andersson; 2011-12-16 20:56


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt