Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Weimar, guld & silver & dess hemligheter
Weimar, guld & silver & dess hemligheter
2011-01-18 20:45 # 1
förnuft & känsla
Weimarrepubliken......
Kan det hända igen?
Jag vet det känns overkligt, otroligt, osannolikt....
Men, kan det hända igen?

Det som vi kallar för värde i vår värld kanske borde omdefinieras till energi. För att vi överhuvudtaget skall kunna överleva behöver vi värme, mat och vatten. Energi alltså!
Vad är värt någonting om man inte har tak över huvud? Ett guldmynt? Kan det kanske köpa tak över huvud?
Vad kostar rent vatten? Vad är värt något? Kan man här börja tala om praktiska värden?
Praktiska värden såsom verktyg, cyklar, mekaniskageneratorer, vattenkraftverk, vindkraftverk?
Praktiska värden som går att använda.

Hmm, varför ÄR silver och guld så eftertraktade metaller?
Jag vet att alla som läser här på forumet, jag med, någon gång ställt den frågan. Om inte, gör det nu! Varför silver och guld? Visst, visst tilgång och efterfrågan osv osv... men det räcker inte! Delbara och mätbara - jag vet, men det räcker inte!
Vad är det med silver och guld som drar? Är det smycken, bevis på gemenskap eller kärlek... det räcker inte, det finns något där som vi har glömt och kanske behöver återupptäcka något hemlighetsfullt finns där. Jag har en känsla av att det är så! Men vad är det då vad är det för hemlighet? Tänk om det inte är något?
Kanske är det energi....jag har en känsla att det är just energi i någon bortglömd form.....solceller, batterier....visst, jag vet, men mer än så....mycket mer än så måste det ha varit....

Hur återupptäcker vi det?

/Förnuft & känsla









2011-01-19 15:03 # 2
Anonym
Guld och silver, eftersom ren byteshandel är opraktisk. Om jag har en säck potatisar som jag inte vill ha och du har lite socke rosm jag vill ha men du vill inte byta mot potatis och potatisen får ligga och ruttna, ja då har vi ett problem.

Istället kan vi komma överens om att använda något annat som transaktionsmedel eller vad vi ska kalla det för. Guld och silver är bra tack vare dess fysiska egenskaper. Och tack vare att det inte går att trycka nytt guld och silver ur tomma luften så kanske vi även kan få bukt med överdriven/onödig konsumption och fokusera på att spara istället för att låna till konsumption, en det är kanske ett ämne för en annan tråd? aja mina 2 cent på saken...
2011-01-19 23:10 # 3
Anonym
Istället för att generalisera om oss så skriver jag om mig själv... Varför köper jag fysiskt guld?
Jag gjorde en ganska enkel analys. Hur kan framtiden komma att se ut?
1. Allt löper på som vanligt - bubbla efter bubbla, bailout efter bailout, Keynes teorier ersätts med något nyare, ännu girigare och större global konsumtionsteorier. Jag fortsätter att leva på min lön och jag använder guldet för att komma upp i en normal levnadsstandard när jag går i pension (även i min ljusaste uträkning kommer pensionspyramiden endast stå för ett existensminimum om 30 år).

2. Volalitet på marknaderna. Dollarn och Euron börjar går åt pipan men världen bestämmer sig för att rädda systemet och efter ett tag så återställs det mesta till det vi anser vara normalt idag. Genom att ha mina besparingar i guld så är sannolikheten någorlunda stor att när dammet väl lagt sig så kommer jag ha samma realvärde som jag hade innan det gick åt pipan. Kan således övervintra valuta kriser som sannolikt kommer att uppträda.

3. Världsmarknaden går åt pipan och det är total kalabalik med ordentliga konflikter på vissa håll i världen. Det tar ett tag innan allt lyckas rätta till sig och under den tiden blir guldet en egen valuta som godkänns överallt - marknader, svarta marknader, mutor på myndigheter, osv.

4. Det går käpp rätt åt h.... Det är kört med maktförhållandena som varat sen de senaste 200 åren. Kina är på krigsstigen, Ryssland hakar på, USA går i ide och slickar sina sår, Muslimvärlden tror sig vara nära domedagen då Gog och Magog reser sig. Någon import/export finns inte att tala om utan, det är staten som måste försörja medborgarna. Matkuponger + ev. förstatligande av egendom. Svarta marknader, organiserade ligor, kravaller, "might makes right". Nu är vi inne i läget där den riktiga valutan är mat, vatten och bränsle (och kanske i mindre mån än förut - cigaretter och alkohol). Guld är ungefär lika värdelös som 10-öringen från 70 talet. Förutom för dem som har gott om det tidigare nämnda resurserna och kan byta till sig guld och silver och vänta tills läget stabiliserar sig igen (vilket det historiskt sätt alltid gjort) och dessa varor blir värdefulla igen.

Alternativ 4 verkar nog vara en foliehatt-alternativ för de flesta men ärligt talat ... är det det? Hur kan Kina bibehålla en fortsatt tillväxt om USA går omkull? Måste man vara paranoid för att ha en säck med ris hemma och ett skåp fullt med konserver så att familjen kan ha mat i en månad helt utan extern hjälp? Jag tror ingen av er som är intresserade i guld tycker att världsmarknaden, som den ser ut idag, är särskilt frisk, stadig eller hållbar. Varför är då alternativ 4 så långsökt?

Kommentera gärna!!!

-CS
2011-01-20 00:17 # 4
Anonym
Håller inte riktigt med dig om det blir ett alternativ 4, eftersökta bytesvaror blir då bl.a.det du nämner och guld och silver kommer att fungera som värdemätare för att underlätta bytena och som värdebevarare. Som det har gjort i alla tider i liknande situationer. Hoppas vi slipper.

/GeCe
2011-01-20 00:39 # 5
Anonym
GeCe
Nja, jag tror du måste se lite längre bort. Om en väsentlig del av befolkningen inte har tillgång till mat varje dag så kommer en limpa bröd vara "värt" mer än en uns guld. Man kommer inte ha en "guldkurs" där 1 uns guld = 1 kyckling = 10 kg bröd. I krigssituationer har det aldrig varit fallet, vad jag har läst mig till. Utan det har just varit mat, cigaretter, alkohol och vapen som varit det man kunnat "handla" med. Det är i sådana lägen man hör historer om någon som byter mormors diamantring för en limpa bröd. Allt som inte kan användas till direkt överlevnad tappar sitt värde...

Vist hoppas man att alt. 4 inte händer. Men varför har man livsförsärking? eller skriver testamente? jo, för att täcka upp för extrema situationer. Bara det faktum att du kan teckna försäkring för force majeur lägen som försäkringsbolag i alla år friskrivit sig ifrån tyder ju på att något är galet i vår värd!

-CS
2011-01-20 01:22 # 6
Herr K
Personligen väljer jag guld och silver utifrån trestycken potentiella scenarior:

1. Enligt min uppfattning så pekar väldigt mycket på att världen och ekonomin är på väg åt en och samma riktning, dvs helt åt h-vete. Går det så illa som jag tror (men inte hoppas på) så ser jag (kanske lite väl apokalyptiskt) framför mig ett samhälle där det är var man för en själv, kamp för överlevdnad. I en sådan situation tror jag inte heller ädelmetaller direkt fyller en funktion, men väl senare då läget stabiliserats. Den som då lyckats hålla kvar sina tillgångar kommer ev. vara rikast i trakten och få det betydligt lättare att överleva när handel återupprättats.

Detta scenario går snarare in i survivalistsvängen, något jag dras mer och mer till men än inte är en del av.

2. Valutorna går åt skogen, men de sociala följderna blir mindre allvarliga. Fiatvalutor ersätts av nya valutor med guldmyntfot, och ädelmetallerna återtar officiellt sin roll som betalningsmedel.

3. Världen rullar på som den gör idag, men skjuter hela tiden problemen framför sig. Man hittar på nya, kreativa lösningar att sopa dem under mattan (QE, bailouts mm), vilket ökar värdet på råvaror och ädelmetaller. Detta är det minst troliga, tyvärr ser jag nr 1 eller 2 som de mest troliga i framtiden.
2011-01-20 14:53 # 7
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
GeCe
Nja, jag tror du måste se lite längre bort. Om en väsentlig del av befolkningen inte har tillgång till mat varje dag så kommer en limpa bröd vara "värt" mer än en uns guld. Man kommer inte ha en "guldkurs" där 1 uns guld = 1 kyckling = 10 kg bröd. I krigssituationer har det aldrig varit fallet, vad jag har läst mig till. Utan det har just varit mat, cigaretter, alkohol och vapen som varit det man kunnat "handla" med. Det är i sådana lägen man hör historer om någon som byter mormors diamantring för en limpa bröd. Allt som inte kan användas till direkt överlevnad tappar sitt värde...

Vist hoppas man att alt. 4 inte händer. Men varför har man livsförsärking? eller skriver testamente? jo, för att täcka upp för extrema situationer. Bara det faktum att du kan teckna försäkring för force majeur lägen som försäkringsbolag i alla år friskrivit sig ifrån tyder ju på att något är galet i vår värd!

-CS


SÅ förjävligt är det nog ingen risk att det blir, isåfall kommer varken matkuponger eller annan statlig hjälp att finnas. Lagra livsmedel för någon månad och rotera är bra ändå, om inte annat för ekonomin.Allra bäst är att skaffa sig kunskap om hur man själv fixar maten (odling, smådjursskötsel, fiske, jakt, mat i naturen, konserveringsmetoder)
Och skulle det bli så illa på något begränsat ställe, så tar man sina ädelmetaller och drar därifrån!

/GeCe
2011-01-20 15:05 # 8
HPX
Expect the best - prepare for the worst.

Vilket ju innebär att man bör ha både lite metall-bitar och ett mindre matförråd. Det rekommenderas för övrigt av myndigheterna att man har lite nöd-utrustning hemma, om det skulle ske någon naturkatastrof eller liknande. Att ekonomin kommer vara en rejäl naturkatastrof kan vi ju vara överens om.

Inte bara jag som har gått och blitt knäpp alltså ;)


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt