Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Pantbankers värdering av Silver vs. Guld
Pantbankers värdering av Silver vs. Guld
2011-01-18 14:43 # 1
Liberty Silver / Gustav Andersson
Jag gick för skojs skull in på Göteborgs kanske mest kända pantbank och la några stycken Silver Eagle, 1 dollar mynt på disken. Gubben, som tydligen var någon slags frimärks och mynt expert, tittade på dem och sa att: "det nog inte var något för dem". Men som han sa: "De är ju helt nya dessa men det kan ju bli samlarvärde på dem om några år"

Med andra ord: Gubben var alltså någon slags "myntexpert" och såg dem således endast ur ett numismatiskt perspektiv.
Deras bud: 0:-

Jag gick sedan in på en annan i Göteborg ganska nyöppnad pantbank. Detta är en kedja som även finns i sthlm.
De däremot var lite mer entusiastiska. Killen bakom disken tog dem och sa: "Jaha! Lite silver dollar mynt"
Han tittade på dem och vägde dem och sa: "Ja, det är ju finsilver detta"
Han erbjöd mig sedan ett silverpris på ca 2.50 per gram. Dvs. 2.50x31.1 gram = 77.75
Det skall tilläggas att silverpriset låg på ca. 5 kr per gram då.
Han sa: "Men vi kan säga 100kr per mynt"
Jag replikerade med att: "Men dessa kostar ju ca 270kr st hos en av Sveriges få silverhandlare" varpå jag hänvisade honom till Libertysilver.se.
Han svarade: "Ja, där ser man! Men vi måste tyvärr räkna på hur mycket vi kan få för dem på en auktion och därför kan vi erbjuda max det som någon kan tänkas ropa hem dem för och då räknar vi på silverpriset plus eventuell vinst"
Jag lyckades tillslut förhandla fram 600:- för 5 st "Silver örnar" varpå jag därefter gjorde gällande att jag inte hade för avsikt att pantsätta dem utan endast jämförde priser lite grand.
Jag frågade också innan jag gick hur mycket de gav för 18K guld varpå han utan tvekan replikerade med 175kr/gram om jag inte missminner mig.

Jag tycker det är spännade hur inrättningar som pantbanker värderar guld gentemot hur de värderar silver.
Frågar du hur mycket de är villiga att betala för 18karat så får du direkt ett hyfsat bud som är fastställt för dagen, men silver förhåller de sig extremt tveksamma till om de ens vill ha det! Detta kanske kommer att ändras ganska snart i takt med den kraftiga prisstegringen som sker även i silver.
Anledningen till att jag valde att gå till en pantbank var att det finns extremt få, om ens några som mig veterligen handlar med silver. Däremot har ju varenda juvelerare blivit helt galna i att köpa guld och "guldbrevs-företagen" blir bara fler och fler.

Jag ser detta som ett mycket gott tecken på att silver fortfarande är extremt undervärderat!

Vad tror ni?
Senast ändrad av Liberty Silver / Gustav Andersson; 2011-01-18 14:44
2011-01-18 20:08 # 2
Anonym
Intressant att höra, jag bor också i Göteborg och hade tänkt göra samma sak:)
Lovande å höra att silver trots allt är helt "okänt" för de allra flesta, då finns det tid och marginal att köpa på sig mer!
2011-01-26 19:22 # 3
Guldgossen
Citat:
Ursprungligen postat av Guld eller Skuld?
Gubben, som tydligen var någon slags frimärks och mynt expert, tittade på dem och sa att: "det nog inte var något för dem". Men som han sa: "De är ju helt nya dessa men det kan ju bli samlarvärde på dem om några år"



Påtalade du inte att du ville pantsätta silvervärdet? Om inte, måste gubben ha trott att du var en naiv typ som inte begrep vad han sysslade med, vilket lustigt nog förmodligen är vad du trodde om gubben. Jag delar naturligtvis din åsikt :)
2011-01-26 21:11 # 4
Anonym
Har fått liknande respons. "Silver? Är det värt nåt. Tja, en krona gram kan vi vill ge."
-Tack och adjö!
2011-01-27 15:00 # 5
Mijominmijo
hej jag bor i sundsvall och jag kolade vad dom tar vid våran pantbank för silver det var 3.5 kr per g.
2011-01-27 18:37 # 6
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Mijominmijo
hej jag bor i sundsvall och jag kolade vad dom tar vid våran pantbank för silver det var 3.5 kr per g.


jag tycker du ska slå till om det är finsilver, det är ett jättebra pris
2011-01-28 14:25 # 7
Liberty Silver / Gustav Andersson
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Mijominmijo
hej jag bor i sundsvall och jag kolade vad dom tar vid våran pantbank för silver det var 3.5 kr per g.


jag tycker du ska slå till om det är finsilver, det är ett jättebra pris



Du skämtar va? Jag vet inte riktigt vad du menar men om du ska sälja finsilver så är ju 3,50 ett ganska kasst pris. Ska du låna pengar på silvret så funkar det ju!

Om de säljer finsilver för 3,50 så är det ju bra!
2011-01-28 18:18 # 8
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Guld eller Skuld?
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Mijominmijo
hej jag bor i sundsvall och jag kolade vad dom tar vid våran pantbank för silver det var 3.5 kr per g.


jag tycker du ska slå till om det är finsilver, det är ett jättebra pris



Du skämtar va? Jag vet inte riktigt vad du menar men om du ska sälja finsilver så är ju 3,50 ett ganska kasst pris. Ska du låna pengar på silvret så funkar det ju!

Om de säljer finsilver för 3,50 så är det ju bra!


Det var ju så jag menade, att pantbanken säljer alltså tar i motsats till ger. Att köpa finsilver av pantbanken för 3,50 är inte dumt.Men sälja till dom för 3,50 är kasst
2011-12-29 11:31 # 9
Mijominmijo
jag menade att dom köper mitt silver för 3,5 kr per gram. jag ser att jag inte var tydlig med vad jag skrev. jag har också varit hos den lokala juveleraren tror jag att det hete och han erbjöd att köpa silvret för 5kr per gram men då var silvret på 7,50 kr per gram.
2011-12-30 00:53 # 10
In4mayshun
Väldigt stolligt att sälja av sitt silver. Köp så mycket ni kan istället. Sen är det bara att lägga undan det på ett säkert ställe och vänta på den oundvikliga kreditkraschen med åtföljande rusning för ädelmetaller. DÅ kan det möjligen vara läge att avyttra en del av innehavet. Om man nu tvunget måste göra sig av med det.
2011-12-30 11:39 # 11
Despierto
En pantbank har mer eller mindre två kriterier för att ge en kredit: oanten måste vara lättsåld och krediten bör inte uppgå till mer än halva värdet på panten.

Tills nyligen var investeringsmetaller relativt okända bland gemene man, dvs svårsålda. Dessutom så kanske försäljningen av föremålet sker om mer än ett halvår och vi vet ju hur volatil ädelmetallmarknaden kan vara.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt