Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Silver och PVC-Hjälp mig?
Silver och PVC-Hjälp mig?
2011-11-12 19:17 # 1
Despierto
Jag har kanske gjort ett stort misstag...

För ett tag sedan köpte jag myntfickor i PVC. Jag vet att PVC och silver inte är en bra kombination men jag utgick ifrån att "myntfickor" skulle vara oskadliga för silver. Nu har några få mynt fått blåaktiga fläckar. Jag utgår ifrån att det är plasten som gjort det.

Vad kan man göra åt det? Salt och alufolie?
2011-11-12 20:48 # 2
Flipper
Citat:
Ursprungligen postat av Despierto
Jag har kanske gjort ett stort misstag...

För ett tag sedan köpte jag myntfickor i PVC. Jag vet att PVC och silver inte är en bra kombination men jag utgick ifrån att "myntfickor" skulle vara oskadliga för silver. Nu har några få mynt fått blåaktiga fläckar. Jag utgår ifrån att det är plasten som gjort det.

Vad kan man göra åt det? Salt och alufolie?


Osäkert om myntfickorna är problemet. PVC fickor säljs för både guld och silver. Googlade fram följande: "Münztasche für Münzen bis 46 mm. Top-Qualität. Sie bieten guten Schutz für Ihre wertvollsten Münzen. Somit können Sie diese Münztaschen für alle gängigen 1 Unzen Silber- und Goldmünzen verwenden! Das Materia l ist glasklare, weichmacherfreie Hart-PVC-Folie und sieht zudem gut aus"
2011-11-12 20:49 # 3
HPD
Om jag inte är helt fel ute, så är det väl kopparn som reagerat och då har jag kört ättika och salt i ett glas varmvatten och doppat myntet.
Men jag är inte numismatiker, de har nog synpunkter på det hela.

//HPD
2011-11-12 21:30 # 4
Despierto
Det som talar för Goldfinger är att det verkar ha slagit väldigt ojämnt. Eagles verkar inte vara så påverkade, Philharmonics mer...

Salt o alufolie gjorde ingeting för fläckarna. Ska testa med ättika och kanske även ett bakpulver och alufolie (tips från annan sajt). Jag återkommer med rapport.
2011-11-12 21:51 # 5
MrLibertad
Citat:
Ursprungligen postat av Despierto
Det som talar för Goldfinger är att det verkar ha slagit väldigt ojämnt. Eagles verkar inte vara så påverkade, Philharmonics mer...

Salt o alufolie gjorde ingeting för fläckarna. Ska testa med ättika och kanske även ett bakpulver och alufolie (tips från annan sajt). Jag återkommer med rapport.


Bakpulver, alufolie och kokande vatten ska nog fungera, se bara till att det är riktigt alufolie, dom flesta folies har någon form av skyddslager över själva aluminiumet.
2011-11-12 23:44 # 6
Scarecrow
Vet inte hur silver reagerar med PVC, men det finns vissa saker man ska undvika tillsammans med silver. Gummisnoddar ger silvret en missfärgning som tränger in och är omöjlig att putsa bort. Tyvärr har det förekommit att folk förstört sina silverbestick på det viset. Likaså ska man undvika att silver kommer i kontakt med mat såsom ägg och lutfisk vilket kan ge frätliknade skador, också omöjliga att få bort. Alltså: ät inte ägg och lutfisk med händerna samtidigt som ni räknar silvermynt. :-)
2011-11-13 11:53 # 7
Solidus
Skulle vilja se några bilder på fläckarna men jag har sett många gamla 1 och tvåkronor som har suttit i gamla plastfickor MED mjukgörare, mynten blir gröna och täckta av en vaxliknande hinna.Ganska enkelt att lösa upp,
lösningsmedel är svaret, typ tre eller thinner, Ett uppfriskande bad i ultraljudsjacuzzin efteråt och saken är klar.
Att kopparn i tackorna skulle orsaka fläckar är näst intill omöjligt med den lilla mängden som i så fall skulle finnas i silvret, 0,001, med den koncentrationen blir det ganska glest mellan kopparatomerna och eventuell ärgning (som säkert pågår hela tiden) skulle inte synas med blotta ögat, inte mitt, i alla fall:)
Är det däremot silvret som bråkar då är det bara att ta en gammal aluminiumgryta, i med bakpulver och silver och låta det puttra en liten stund, till det känns mört (eller blankt)
Du får låna min gryta!!
2011-11-29 05:48 # 8
Flipper
Här lite om mynthållare av olika slag: http://www.mycoincollecting.com/collecting/coin-holders.html
Senast ändrad av Flipper; 2011-11-29 05:49
2011-11-29 17:19 # 9
Nikon
Bra idé med aluminiumgryta istället för folie.
2011-12-06 18:15 # 10
Despierto
Ursäkta dröjsmålet... Alufolie och bakpulver tog bort det mesta av den blågrå rökigheten. Dock finns det ett par mynt, LS och Maples, som har en viss ton kvar.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt