Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Fractional Reserve Banking med knorr?
Fractional Reserve Banking med knorr?
2011-11-04 22:27 # 1
Flipper
I samband med försäljning av bostad löste jag ett lån jag hade på min bostad. Lånet hade jag på bank A. Lånet löstes då vi satt på köparens bank B. När jag dagen efter via internetbanken kollade läget såg jag att lånen fortfarande fanns kvar, samma summor och nu tre dagar senare är läget detsamma. Eftersom jag ändå skulle ner på stan tittade jag in på banken och frågade hur det förhöll sig med saken. Jag fick då veta att det dröjer en vecka innan jag kan resultatet på internetbanken. Jag undrade då varför, eftersom hela transaktionen skedde on line och via telefon och att resultatet därför borde synas efter ett dygn. Damen blev då irriterad och undrade vad som var problemet, jag hade ju fått kvittensen på inbetalningen från bank B, och borde nöja mig med detta. Jag undrade om också de kunde tänka sig att skriva ut en kvittens på att lånet var löst, men nej, det gick inte för sig utan jag fick nöja mig med hennes ord och kvittot från bank B. Vad händer med lösen-pengarna under denna vecka?

Spekulerar: Banker gillar ju normalt inte när man löser sina lån så jag tror att bank A helt enkelt låtit pengarna mellanlanda på ett annat konto som bas för ny utlåning och nya ränteintäkter. Gissningsvis finns en förordning som säger att ett belopp som ska användas som bas för utlåning måste finnas på bankens konto i åtminstone en vecka innan så kan ske, därav denna veckas fördröjning.

Så när banken normalt borde förlora pengar genom att lån löses så vänds det till vinst med ny utlåning och nya ränteintäkter, och ändå måste jag betala förlorad ränteintäkt då jag löste lånet som var bundet.

Funderar på hur mycket pengar som trollas fram av folk som sitter i stol på bank. En massa pengar utan värde eftersom de skapas ur ingenting. Varifrån kommer värdet som hör till dessa pengar? Från lönearbetaren? Är det därför som försäkringskassan tvingas jaga sjuka med blåslampa, de måste sättas i produktion för att så mycket pengar skapas? Ju mer pengar som skapas, desto hårdare måste vi jobba? Som sagt, spekulerar.
2011-11-04 22:35 # 2
Silverbullit
Älskar när folk här på forumet delger olika ekonomiska vardagsiaktagelser.

Tackar!
2011-11-05 08:22 # 3
JRX
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger
Varifrån kommer värdet som hör till dessa pengar? Från lönearbetaren? Är det därför som försäkringskassan tvingas jaga sjuka med blåslampa, de måste sättas i produktion för att så mycket pengar skapas? Ju mer pengar som skapas, desto hårdare måste vi jobba? Som sagt, spekulerar.

Stämmer rätt bra tror jag. Blåsossarna kallar det för arbetslinjen. Rödsossarna för något liknande. Brunsossarna hade också en känd slogan, Arbeit Macht Frei. De låtsas vilja hjälpa den lille individen men är bara intresserade av att arbetsmyrorna stretar på så mycket det går för nationens, klassens eller folkets väl. Eller så att statistiken ser bra ut när de träffar sina kompisar i Bryssel.
2011-11-05 11:41 # 4
Despierto
LOL Blå-röd-och brunsossar.... Dagens uttryck, tack för det.
2011-11-05 13:09 # 5
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger
Så när banken normalt borde förlora pengar genom att lån löses så vänds det till vinst med ny utlåning och nya ränteintäkter, och ändå måste jag betala förlorad ränteintäkt då jag löste lånet som var bundet.


Hurvida lånet syns rent visuellt i internetbanken eller ej spelar inte så stor roll. Det verkligt intressanta här är om du betalar ränta på lånet under denna vecka eller ej. Se till att ta reda på det!
2011-11-05 14:18 # 6
JRX
Citat:
Ursprungligen postat av Despierto
LOL Blå-röd-och brunsossar.... Dagens uttryck, tack för det.

Varsågod, men vet inte om jag kommit på det, förmodligen snappat upp det någonstans. Grönsossar kanske ska läggas till listan.

Men jag tycker Blåsossarna är ett grymt bra namn på Moderaterna, et al. Efter att ha bott utomlands i ett par år kom jag hem och fann kommunalskatten 2% högre, trots att Blåsossarna styrt i riksdagen och med egen majoritet i kommunen där jag bor. De har förvisso infört några avdrag, men i sann sosseanda valde de avdrag istället för skattesänkning. Nu vet de snart t o m vad du har för utgifter, och folk redovisar gladeligen sina utgifter för rot/rut frivilligt.
2011-11-07 10:46 # 7
Linus H
Citat:
Ursprungligen postat av JRX
Stämmer rätt bra tror jag. Blåsossarna kallar det för arbetslinjen. Rödsossarna för något liknande. Brunsossarna hade också en känd slogan, Arbeit Macht Frei. De låtsas vilja hjälpa den lille individen men är bara intresserade av att arbetsmyrorna stretar på så mycket det går för nationens, klassens eller folkets väl. Eller så att statistiken ser bra ut när de träffar sina kompisar i Bryssel.


Jag tycker detta är riktigt bra JRX, borde man inte kunna plantera detta som en myntad term som blir mer etablerad. Tycker den visar på ett bra sätt att tjejsaren inte har några kläder.

För en tid sen fick man mailkedjor med roliga/sorgliga saker som visst var lite irriterande men som ändå planterade en tanke. Detta är en bra line att sammanfatta i ett sånt mail. Kom igen, folk måste vakna upp!
2011-11-07 11:56 # 8
Sigvard
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger
Så när banken normalt borde förlora pengar genom att lån löses så vänds det till vinst med ny utlåning och nya ränteintäkter, och ändå måste jag betala förlorad ränteintäkt då jag löste lånet som var bundet.


Hurvida lånet syns rent visuellt i internetbanken eller ej spelar inte så stor roll. Det verkligt intressanta här är om du betalar ränta på lånet under denna vecka eller ej. Se till att ta reda på det!


Jag tror att det är ungefär så här om man löser in ett lån i förtid. Banken blir sur eftersom de förlorar en "tänkt ränteintäkt" även om du måste betala "straffränta". Troligen så har de för länge sedan "packat ihop" ditt lån och sålt det vidare och då med den "tänkta ränteintäkten" inbakad i försäljningspriset. På något sätt så förlorar banksystemet på detta "ditt tilltag". Men det kommer givetvis att gå ut över bankens andra kunder på något sätt.

Nu kanske din återbetalning "ligger på något ställe" och tickar in ränta till banken (vet inte hur).

Så nu straffas både du och andra för att du är en sådan "onyttig samhällsmedborgare" och BETALAR dina skulder. Hur skulle det se ut om alla gjorde som du. Då skulle ju alla "pengar" i samhället helt försvinna eftersom "pengar=kredit=skuld". Skäms på dig...... :-)
2011-11-07 12:44 # 9
JRX
Citat:
Ursprungligen postat av Linus H
Citat:
Ursprungligen postat av JRX
Stämmer rätt bra tror jag. Blåsossarna kallar det för arbetslinjen. Rödsossarna för något liknande. Brunsossarna hade också en känd slogan, Arbeit Macht Frei. De låtsas vilja hjälpa den lille individen men är bara intresserade av att arbetsmyrorna stretar på så mycket det går för nationens, klassens eller folkets väl. Eller så att statistiken ser bra ut när de träffar sina kompisar i Bryssel.


Jag tycker detta är riktigt bra JRX, borde man inte kunna plantera detta som en myntad term som blir mer etablerad. Tycker den visar på ett bra sätt att tjejsaren inte har några kläder.

För en tid sen fick man mailkedjor med roliga/sorgliga saker som visst var lite irriterande men som ändå planterade en tanke. Detta är en bra line att sammanfatta i ett sånt mail. Kom igen, folk måste vakna upp!


Det är bara att sprida på. :-)

Här är f ö ett bra exempel på att Blåsossarna i Svenskt Näringsliv har samma perspektiv som Rödsossarna. Klicka t ex på inflation, http://www.ekonomifakta.se/sv/Fragor-och-svar/. Svenskt Näringsliv eller LO, vad är den verkliga skillnaden?
2011-11-07 17:16 # 10
bluesky
Misstänker att det har att göra med att beloppet måste clearas genom Riksbankens RIX-system.
Lite kort om RIX-systemet här:
http://www.riksbank.se/templates/Page.aspx?id=8928
2016-06-15 13:22 # 12
Xole
Citat:
Ursprungligen postat av elijah77
Ansöka om en snabb och bekväm lån för att betala räkningar och att starta en ny finansiering av ditt projekt på en billigaste ränta på 2%. Inte att kontakta oss idag via: elijahloanfirm@outlook.com med lånebeloppet behövs eftersom vårt minsta lån erbjudande är 1,000.00 till något val av lånebeloppet . Jag är certifierad, registrerad och legit långivare. Du kan kontakta mig idag om du är intresserad av att få detta lån, kontakta mig för mer information om lånet processen, processen som lånevillkoren och hur lånet kommer att överföras till dig. Jag behöver din brådskande svar om du är intresserad.


Jag kan låna!
Men du får inte tillbaka pengarna. Ränta kan du glömma.
Jag är beväpnad och bor utomlands. Bra deal va!

Men du kan låna mig :-)


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt