Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Eventuell konfiskation av ädelmetaller
Eventuell konfiskation av ädelmetaller
2011-01-17 11:22 # 1
Anonym
Vad tror ni om risken för en ädelmetallkonfiskation? ( i Sverige) Ser att moderator Anders R. tror på det om vi får worst case-scenario.Så illa tror jag inte det blir, men finns det risk för det om det går lite mindre illa? Eller om guldmyntfot återinförs? Personligen tror jag inte det låter sig göras längre.

/GeCe
2011-01-17 14:30 # 2
Anonym
Varenda inköp man gör av ädelmetall igenom registrerade företag kommer finnas tillgänglig för inspektion. Frågan är bara hur en myndighet kan tänkas reagera då man påstår att man skänkt innehavet anonymt till en välgörande organisation?
Guldmikroben
2011-01-17 16:31 # 3
Anonym
Jag tror att den risken är närmast obefintlig. Det föreligger inga kontrolluppgifter (ännu), och registren över köp finns inte kvar mer än som längst 10 år hus ädelmetallförsäljarna. Vidare är det ytterst få i Sverige som äger guld. Guld blev momsfritt först år 2000 enligt en EU förordning. Fram till 1980 var det förbud på privat innehav av investeringsguld (rätta mig ifall jag har fel).

Eftersom myndigheterna inte har några register/kontrolluppgifter över guldinnehav eller andra privata föremål för den delen, torde det bli i det närmaste omöjligt att driva in guldet, annat än frivilligt. Under början av förra seklet hade vi guldmyntfot, och då cirkulerade guld som var mans egendom, vilket det inte gjort på ett bra tag nu.

I USA som "konfiskerade" guldet 1933, fick man bara in 25% av befintligt guld, trots att man hotade med tio års fängelse.

I och med att guld(och silver) inte är registrerade hos skattemyndigheterna, har vi redan nu en svart marknad där man säljer små mängder guld och silver bl a på Tradera. Men marknaden är för obetydlig för att det skall löna sig för myndigheterna att försöka få kontroll över den.

Men ifall man återinför en guldmyntfot(osannolikt), då kanske man försöker införa någon sorts kontroll av guldmarknaden, eller krav på kontrolluppgifter, men det finns det redan nu. Man är skyldig att redovisa "FÖRSÄLJNING" av guld och silver i deklarationen, och betala reavinstskatt.

KH
2011-01-17 19:22 # 4
Anders R.
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Vad tror ni om risken för en ädelmetallkonfiskation? ( i Sverige) Ser att moderator Anders R. tror på det om vi får worst case-scenario.Så illa tror jag inte det blir, men finns det risk för det om det går lite mindre illa? Eller om guldmyntfot återinförs? Personligen tror jag inte det låter sig göras längre.

/GeCe


Jag tror inte på något, men jag tar ofta upp olika möjliga scenarion. Men gällande konfiskation då verkar det föregående talare sa troligt. Det finns förmodligen inte tillräckligt med guld och silver i privatpersoners händer för att det ska bli aktuellt med konfiskation i sverige.
2011-01-17 23:19 # 5
Anonym
Ett internationellt perspektiv:

För man med sig till ett annat land en mängd ädelmetall värd mer än några tiotusetals kronor (eller kontanter för den delen) kan man mycket väl vara förpliktad att deklarera den.

Du förväntas uppge personuppgifterna, värdet, adressen du kommer bo på, osv. Var dina uppgifter sedan hamnar är det bara att fantisera om.

Avstår man från att deklarera vid inresa föreligger verklig risk för konfiskation.

Tommy
2011-01-22 16:21 # 6
Anonym
Spelar det någon roll om svenska staten har avmonitiserat guld och silver? Om svenska staten inte längre ser guld och silver som "pengar" utan som råvara, så blir det kanske svårare för staten att konfiskera guld och silver? Det beror lite på vad som står i grundlagen.

Sedan ska vi inte glömma äganderätten. Om staten konfiskerar guld och silver mot människors vilja så är det ett brott mot den privata äganderätten. Spelar ingen roll vad politikerna säger för det är medborgarna som vet bäst vad de ska göra med sina pengar.

Jag vet dock inte exakt vad som gäller, men det vore dumt som aktör om Liberty Silver skulle bygga upp en rädsla kring möjligheten att staten konfiskerar guld och silver.
2011-01-23 18:46 # 7
The Barbarous Relic
"Fram till 1980 var det förbud på privat innehav av investeringsguld [i Sverige]."

Kan någon här bekräfta den här påstående?
2011-01-24 01:02 # 8
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av The Barbarous Relic
"Fram till 1980 var det förbud på privat innehav av investeringsguld [i Sverige]."

Kan någon här bekräfta den här påstående?


Stämmer inte men MOMS erlades
2011-01-24 07:34 # 9
Anonym
Det var jag som skrev, att investeringsguldinnehav var förbjudet fram till 1980, rätta mig ifall jag har fel.

Jag var osäker pg a att jag kom ihåg att jag har läst det någonstans, men kommer inte ihåg var. Som sagt jag kan ha fel där.

KH


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt