Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Kan silvret ta slut i handeln?
Kan silvret ta slut i handeln?
2011-10-27 22:56 # 1
mega_n
Jag pratade idag med en tysk metallhandlare med mer än 20 års erfarenhet av fysisk metallhandel. Han hjälpte t ex Ryssland att sälja av sina strategiska metall-lager efter kollapsen. Metaller som tantal, gallium mm)
Han omsätter nu stora volymer ädelmetaller.

Han sa att förhållandet mellan köp/sälj hos honom var 100:1. Dvs 1 säljare på 100 köpare.
Hörde liknande siffror hos en annan firma också.

Status på leveranser var att det var inga problem att fylla på lagren med standard-bullion just nu. Han uppskattar att det finns ca 30 dagars reserver i distributionskedjan och hos handlarna. Men om det blir en köprush typ 10 ggr normalt tar silvret slut för direkt/snabb-leverans på 3 dagar. Om det köpintresset sedan fortsätter ytterligare 1 vecka trodde han att det då inte skulle gå att köpa silver till i princip något pris. (Viss privatförsäljning skulle naturligtvis fortfarande förekomma.)

mega_n som rapporterar direkt från Berlin...
Senast ändrad av mega_n; 2011-10-27 23:04
2011-11-02 13:58 # 2
In4mayshun
Läste det här inlägget när det var nytt och fick panik. Nu har jag köpt silver för hela senaste lönen och är helt pank (0,38 kr. på kontot) till nästa lön. Det sägs att man inte kan äta silver och guld men nu är det upp till bevis. Om det visar sig att det inte går att äta silver (förlorade Eagles, inkokt Philharmoniker) så får jag pantsätta ett par rör en månad i utbyte mot vanliga pengar. Som kan omvandlas till mat på ICA.

Ur ekonomisk synvinkel (34% årsränta till pantbanken) är det antagligen ingen vidare god idé att hålla på att i onödan låna pengar av sig själv så här men det struntar jag i. Jag jämför det med att spela på Lotto, tips eller trav. Jag gör av med en massa pengar på gambling men till skillnad från vanliga spel har jag insatsen kvar hur det än går :)
Senast ändrad av In4mayshun; 2011-11-02 14:00
2011-11-02 14:19 # 3
indoorsman
Tradera är din vän!
2011-11-02 14:36 # 4
In4mayshun
Citat:
Ursprungligen postat av indoorsman
Tradera är din vän!


Hurdå, menar du att jag skulle sälja av silver på Tradera för att ha råd att äta? Det kommer då rakt inte på fråga. Allt jag köper skall sparas till gamla dar.

Apropå Tradera så undrar jag över den där medlemmen "christianhirt", han har nästan konstant några auktioner ute på rör med 20 eagles och har haft det under lång tid, över ett år. Undrar hur mycket silver karln egentligen sitter på och varför han verkar vilja göra sig av med allt i småportioner?
2011-11-02 14:41 # 5
indoorsman
Jag tänkte snarast att du skulle sälja gamla x-boxspel och fula julklappar från avlägsna släktingar. Vet inte hur mycket du måste dra in, men jag misstänker att du har en del bråte liggande som ditt hushåll bara skulle må bra av att bli av med. Sedan är det bara att gå till lågprisvaruhuset och bunkra blodpudding, burktomater, fulpasta och falukorv.
2011-11-02 17:11 # 6
Silverbullit
Citat:
Ursprungligen postat av In4mayshun
Citat:
Ursprungligen postat av indoorsman
Tradera är din vän!


Hurdå, menar du att jag skulle sälja av silver på Tradera för att ha råd att äta? Det kommer då rakt inte på fråga. Allt jag köper skall sparas till gamla dar.

Apropå Tradera så undrar jag över den där medlemmen "christianhirt", han har nästan konstant några auktioner ute på rör med 20 eagles och har haft det under lång tid, över ett år. Undrar hur mycket silver karln egentligen sitter på och varför han verkar vilja göra sig av med allt i småportioner?


Inte för att jag vet med säkerhet hur det ligger till med just "christianhirt", men många som säljer på Tradera importerar silver från Tyskland och kränger det på Tradera, och gör på såvis en liten förtjänst på mellanskillnaden. Jag förmodar att mellanskillnaden spenderas på de egna inköpen.
2011-11-03 00:49 # 7
In4mayshun
Citat:
Ursprungligen postat av indoorsman
Jag tänkte snarast att du skulle sälja gamla x-boxspel och fula julklappar från avlägsna släktingar. Vet inte hur mycket du måste dra in, men jag misstänker att du har en del bråte liggande som ditt hushåll bara skulle må bra av att bli av med. Sedan är det bara att gå till lågprisvaruhuset och bunkra blodpudding, burktomater, fulpasta och falukorv.


Jaha, på så vis. Tackar för tipset men sedan flera år tillbaka praktiserar jag "lean consumption", d v s man gör sig av med allt onödigt junk och låter bli att skaffa en massa nya onödiga saker. Till en början är det lite jobbigt, vi stöps ju tidigt in i livet som överkonsument. Men med tiden inser du att ju mindre prylar du har, desto enklare och friare blir livet.

Så det finns just inget i mitt lilla hushåll att kapitalisera. Vad gäller mat så har jag en ganska hög lägstanivå och avstår därmed billig och hälsovådlig skräpmat. Men under en kortare period får det väl funka...

Jag upplever att det överhuvudtaget är svårt att tjäna pengar på begagnade prylar. Du får knappt en tjuga för ett tv-spel som för bara ett par år sedan kostade 600:- Grejer har liksom inget andrahandsvärde eftersom de är så billiga nya.
2011-11-03 23:53 # 8
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Del 63 i Guld & Silverskolan handlar delvis om bristen på silver och kanske kan vara läsvärt i sammanhanget!?
2011-11-04 01:08 # 9
In4mayshun
Tidigare i år har det på detta och andra PM-forum spekulerats i att skillnaden mellan papperssilver och fysiskt snart kommer att öka kraftigt men det har ännu inte skett. Mynten kostar ung. lika mycket nu som i dec. 2010 och spotpriset skiljer bara någon tia mellan nu och då. Jag fattar det inte, stämmer inte med hur det borde vara. Det kan inte vara någon större brist på fysiskt silver i världen. Men det kanske kommer. Kan vända över en natt, om massmedia av någon anledning börjar kampanja för att folk ska sälja sina fonder och köpa guld och silver för pengarna:

"Nu är det rätt tid att köpa guld och silver"
"Så mycket tjänar du på att byta dina fonder mot guld och silver!"
"Är du med i silverracet?"
"Nu startar Aftonblarrets guldskola - häng med från början!"
"Hela listan: de har mest guld där du bor!"
"Aftondyngans silverexpert: nu bör du inte vänta längre med att köpa silver!"
"Tackor, mynt eller smycken? Läs allt om vilket silver som är bäst för dig!"
2011-12-16 21:37 # 10
Lavidium
Ja, det kan definitivt ta slut i handeln. Det har skett på flera håll i USA.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt