Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Statlig insättningsgaranti i Euro
Statlig insättningsgaranti i Euro
2011-10-23 14:38 # 1
RR
Jag har en liten fundering angående att insättningsgarantin är satt i Euro.

Någon som vet vad som händer om euron skulle gå ner kraftigt i värde eller t.o.m.krasha totalt ?
Skulle då insättningsgarantin bli i praktiken värdelös, eller finns det ett minsta SEK belopp också ?

MVH

RR
Senast ändrad av RR; 2011-10-23 14:39
2011-10-23 15:34 # 2
Nikon
Den Svenska insättningsgarantin är väl satt i kronor??
Att EU har regler om att insättningsgarantin i varje land måste vara minst en viss mängd Euro spelar väl inte så stor roll.
2011-10-23 16:48 # 3
Selous
Den var väl 500 000 kronor, sedan höjdes den enligt EU-lagstiftning till 100 000 euro. Minns jag inte fel var väl tanken att hindra bankruns och på så vis lätta på trycket på främst irländska banker vilket inte hjälpte. Men jag har faktiskt aldrig hört annat än att det är euro som gäller. Å andra sidan så kollapsar euron lär kronan göra det också.
2011-10-23 16:58 # 4
promavent
De konton jag har på olika banker i Sverige är bankgarantin ställd i Euros, och jag undrar också vad som skulle hända om den kraftigt minskar i värde. Visserligen tror jag också att kronan då med blir värdelös, men det hade kännts mindre osäkert just nu med den ställd i kronor...
2011-10-23 20:17 # 5
HPX
Den enda fråga värd att ställa gällande insättningsgarantin är "Vad händer om/när staten inte har råd att betala ut den?" Grekerna torde få uppleva det snart, säkerligen även italienare, spanjorer och kanske fransmän. Hand upp den som tror att de INTE skyfflar över ansvaret på centralbanker?

....om det inte uppstår en talande tystnad och brist på händer så blir jag lite besviken.
2011-10-24 11:30 # 6
Scarecrow
Kan ni utveckla varför kronan skulle kollapsa som följd av att Euron gör det? Om inte skuldkrisen går att lösa och länder och banker börjar gå i konkurs så försvinner ju enorma värden. vi komer att få se förlorare, som vid vilka andra konkurser som helst. Kruxet är bankgarantin därför att man inte vill ha "bankruns" för att ta ut de "rikiga" pengarna, dvs de fysiska sedlarna. En kollaps av länder och banker borde väl innebära deflation och brist på pengar. Att trycka upp sedlar och därmed hyperinflatera för att betala ut bankgarantin, skulle inte det leda till kraftigt höjda räntor och därmed också orsaka finansiell kollaps och deflation?
2011-10-24 13:26 # 7
Flavian
Insättningsgarantin definieras i euro, men utbetals i kronor. Så om euro stiger och svenska banker kraschar så kommer svenska staten också att gå omkull eftersom svenska staten varken kan eller får trycka euro. Det var ungefär det som hände på Island. Pga EES tvingas Island att följa en hel massa EU-regler.

Men om euron blir värdelös och samtidigt kronan behåller sitt värde så minskar insättningsgarantins värde i takt med att euron gröps ur.

En bra gissning är dock att såväl kronan som euron kommer att fortsätta tappa i värde för all framtid och att därför fler och fler kommer att köpa guld. Har man fysiskt guld spelar det ingen roll om bankerna går omkull.
2011-10-24 21:54 # 8
marcandrew
Citat:
Ursprungligen postat av Flavian
Har man fysiskt guld spelar det ingen roll om bankerna går omkull.


Är lite tråkigt att inte kunna ta ut sina surt förvärade Fiat-pengar varje månad dock.
2011-10-24 23:16 # 9
Flavian
Island betalade inte vad man skulle ha betalt enligt EES-reglerna, men EU har trots detta inte "straffat" Island genom att beröva Island rättigheter i EES-avtalet trots att EU har den rätten förutsatt att ett EES-land bryter mot reglerna.

Leve Island! EU är en E-ländig U-nion.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt