Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Guldpriset i SEK
Guldpriset i SEK
2011-10-20 12:14 # 1
Börjesson
...ligger i skrivande stund på ca 345 kr/g. Det är vad jag vet lägre än någon gång sedan i somras. (Guldpriset i dollar är inte extremlågt, ligger just nu på omkring $1630/oz, så det är väl dollarkursen som gått ner.) Priset i SEK är i alla fall ner med ytterligare ca 5 kr/g sedan i går kväll, då jag noterade att en Krugerrand här på LS kostade "bara" strax över 11 000. Jag tänkte att om priset går under 11, då vete fasen om jag inte...

Men nu, när guldpriset alltså har sjunkit ytterligare, så kostar en Krugerrand (eller det kanadensiska Maple-myntet) ändå flera hundra spänn mer än i går! Vad nu då? Ökad spread? Höjd prispremie?
2011-10-20 14:24 # 2
promavent
Tänkte samma som dig, att slå till på ett maple eller dylikt om det kom under 11. Har därför följt spreadarna och premierna tydligt under senaste dygnet och ja, de har höjts både här och på tavex idag. Gissar på att efterfrågan på fysiskt är tillräckligt stor ändå pga korrektionen neråt den senaste tiden. Har även sett på ex. amerikanska sidor att de också höjt premierna i samband med att spotpriset gått ner. Vore mycket intressant att få veta efterfrågan/omsättningen på fysiskt guld nu och för en månad sedan...är det någon som vet var man kan hitta sådana fakta? Så man hinner köpa innan det tar slut;)
2011-10-20 19:44 # 3
Scarecrow
Jag följer både Liberty Silver samt en konkurrent på fem bokstäver i Stockholm ;), för att hålla full koll på läget så att säga, och har också noterat att spreaden varierar stort. Ibland har det bara varit ca 600 spänn för en 100g guldtacka och ibland nästan 2000 kr, och dessa stora skillader och svängningar har skett ofta och på bara timmar de senaste dagarna. Undrar också vad det beror på(men det kanske är strategiska företagshemligheter)? Min tanke är att man minskar spreaden för att sälja mer, och bli av med lagertackor, nu när guldpriset rört sig stadigt nedåt som på den sista tiden.

Jag tycker vi ser en nedåtgående trend nu. Vad det beror på har jag ingen aning om, men det får mig på dåligt humör. Det är väl den oförutsägbara "marknaden" av allsköns pappersinvesterare som drar sig ur i brist på finansiella katastrofnyheter. Vet inte om jag håller med att det är köpläge nu(vågar man säga det)? Jag skulle inte bli förvånad om 100g guld bottnar tre-fyra tusen lägre innan det vänder.
Senast ändrad av Scarecrow; 2011-10-20 19:47


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt