Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Silver som säkerhet vid lån
Silver som säkerhet vid lån
2011-10-19 19:40 # 1
shadowtwister
Hej på er,

Har en frågeställning om det skulle vara möjligt att ta ett lån med silvermynt som säkerhet.
På det sättet borde man undkomma kapitalskatt om man vill investera i något, t.ex. fastigheter ?
Man behåller ju dessutom sitt silver efter att lånet har betalats av.

Tankar om detta ? :)
2011-10-19 19:49 # 2
mega_n
Gick just förbi en ny pantbank idag och pratade lite med ägaren. (Jag har dock aldrig utnyttjat möjligheten att pantsätta mitt guld/silver.) De tar troligen dina silvermynt som säkerhet för ett lån. Han pratade om 4 månaders lån(till att börja med = korttidslån.) (Dock kanske till ett ganska lågt värde.) De vill ju försäkra sig att om du inte betalar så säljer de din säkerhet (dina mynt) och det ska täcka räntor och lånet med marginal. Med guld som säkerhet tror jag man kunde låna upp till runt 70-80% av försäljningsvärdet...

Banker hanterar nog dock inte silver/guld som säkerhet...

/H
2011-10-19 20:54 # 3
gestir
En kort fråga på tal om att lämna in guld som pant: Ponera att man lämnar in guld och tar ut pengar. Om guldet sedan ökar i värde tar man då ut det igen för summan man lämnade in det för eller måste man köpa tillbaka det till ett dyrare pris? Om guldet skulle sjunka i värde så är det ju bara att man struntar i att hämta ut det så får pantbanken ta förlusten..
2011-10-19 22:24 # 4
mega_n
Du betalar bara tillbaka ditt lån. Det spelar ingen roll ifall säkerheten(guldet) ökat eller minskat i värde. Fast om den minskat så mycket att den understiger ditt lån och ränta så visst strunta i att lösa ut det ;-)
Då har pantbanken gjort en missbedömning av säkerhetens värde. Det är därför de värderar
säkerheten så pass lågt att de är på säkra sidan...

/H
Senast ändrad av mega_n; 2011-10-19 22:25
2011-10-20 15:01 # 5
Lugubert
Jag frågade min bank för en tid sedan om jag kunde låna 100.000 mot flerdubbel säkerhet i ädelmetaller. De verkade inte ens förstå vad jag menade...


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt