Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Om Libertysilver.se < Liberty Silver - Silvertacka 5 oz
Liberty Silver - Silvertacka 5 oz
2011-10-17 17:32 # 25
bluesky
Fråga till LS:
Är det meningen (som jag först tolkade det) att motivförslagen _skall_ motsvara texten/budskapet "Liberate our Money", eller kan det vara motiv som är fristående från detta?

Vissa förslag som framkommit är ju fristående, och LoM är ju ett ganska abstrakt begrepp som kan vara knepigt att illustrera grafiskt. Kan det vara fristående motiv så öppnas många andra tänkbara uppslag. Så det är ju bra om alla vet vad de kan fundera över...

Och är tanken att denna egendesignade tacka ska återkomma varje år med nya motiv (som mynten), eller är det mer en engångsgrej?

---
Om det kan vara fristående:

Någon föreslag motiv från svenska landskap, jag kontrar med motiv från den svenska faunan. Det skulle kunna vara landsskapsdjur med nytt djur varje år. Den skulle kunna inledas med skogens konung, Älgen (även Jämtlands landskapsdjur). Eller kanske en Silverräv :)

Sedan kan man följa upp med Rådjur, Skogshare, Brunbjörn, Fjällräv, Kronhjort, Havsörn, Lodjur, Varg, Trana osv och få en variant av Lunar-serien ur den svenska vilda naturen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Landskapsdjur

Man kan också tänka sig olika motiv av flygande fåglar, ur den svenska faunan, då dessa kan ses som frihetssymboler.

Frihetsgudinnan är en annan välkänd frihetssymbol, men det är något bedrägligt då denna staty ursprungligen skänktes till USA av franska frimurare och är full med frimurar/Illuminati-symbolik med dolda budskap. Så det går därför bort...
Senast ändrad av Webmaster; 2012-06-05 12:36
2011-10-17 18:22 # 26
What!

Slänger upp en bild med tre förslag som bygger på klassiska Svensk/Skandinaviska motiv med en liknande samlartanke som Australiens Lunarserie. Tex. olika symboler på hällristningar som "skeppet", "krigaren", "oxen" eller "bonden". Finns även olika symboler på runstenar. Kombinationen av blankt silver med partiell struktur av sten är effektfullt och kan bli ett signum för LS vilket kan locka folk till att samla motiv. Kan även upplevas som originellt och möjligen lite exotiskt hos utländska investerare.
Hur klassiska och talande symboler som "piratskepp och knutna nävar" än är, så kan dessa möjligen upplevas som lite väl mycket "protest" hos en del. Vill man bredda målgruppen så tror jag på klassiska och vackra "konstverk" som väcker ha-begär och är fina att ge som presenter. Man bör nog inte heller ha för många olika ordspråk utan köra på tex "Dept free money" eller "Silver is money" som får bli ett starkt signum för LS typ "in God we trust".
Senast ändrad av What!; 2011-10-17 18:26
2011-10-18 00:07 # 27
What!


Det blev något fel på bilden så här kommer den på nytt.
Senast ändrad av What!; 2011-10-18 00:22
2011-10-18 18:08 # 28
lunar
Mitt förslag till bild och text.

Texten Buy you a future. Buy libertysilver. Bild men en stor brinnande sedelhög med dollar

Text som säger End paper money!

Om det är möjligt och inte för kostsamt så skulle det bli väldigt effektfullt med röd gula lågor i färg på myntet och gröna dollarbuntar

Mvh Lunar
2011-10-18 19:13 # 29
Doffe


Lagt ner tid och konkretiserat min ide och tagit till mig av grundiden. Vet inte hur mycket text man ska på mynten riktigt och hur fint det går att prägla. Ena sidan välbekant bild från julafton, tycker Robin Hood är bra symbolik, vill rättmätigt ta tillbaka stulen välfärd som är tagits från folket med tyraniska metoder. Alltså lagt till Tyranni (from Tyranny) från ursprungsslogan har för mig att det finns en definition på Tyranni att det är en makt ingen ska ha och ingen ska väl ha makten att skapa skuldpengar ur tomma inte. En annan ide är kanske en bild där man tar guld och silver ur ett valv och sen delar ut på pengar till folket om det går illustrera bra.

Andra sidan löper delvis vidare på min tidigare ide, sen även inkluderat en Mayasymbol. För 2012 är ju året då jorden tagit sig ett varv runt zodiaken och lägger sig i linje med centrum av vintergatan, där Milky ways moder håller till, enligt en del trosuppfattningar. Spekuleras ju i att det ska resultera till både domedagen och ett högre allmänt medvetande hoppas på det senare...
2011-10-19 02:54 # 30
What!
Jag fortsätter på mitt "sedan urminnes tider" tema och lägger upp två finslipningar på temat. Kanske lite överambitiöst med röda ristningar men det finns ju färglagda mynt, så varför inte tackor?
Jag kanske är helt ute och cyklar med upplägget, men jag hade nog öppnat plånboken för en tacka med lite färg på under förutsättning att det inte blir tokdyrt.
Det blev ju lite rörigt med bilderna i mina tidigare inlägg så moderator får gärna snygga till det lite om andan faller på ;-)


2011-10-19 09:48 # 31
Faravid
Jag tycker helt klart att What!'s är perfekta! Den sista du visar är väldigt vacker och om möjlighet finns så kanske LS kan ha olika motiv tillhörande en slags serie inom samma tema så att säga.
Tackor med den forna och ädla runskriften hade varit underbara att hålla i. Jag hade garanterat köpt flera stycken.
Hoppas härmed att What!'s förslag vinner.

Förresten, kommer vi att få se LS mynt i guld nångång i framtiden?
2011-10-19 13:01 # 32
Rymdis
Ett annat förslag hade varit att ni återanvänder er figur den här arbetaren

http://www.libertysilver.se/kopa/produkt/ls_2011

med samma text som på myntet, men att kanske år från år fick man se hans liv, deras hårda ärliga fromma liv där man kunde visa en liten stuga de bor i och kanske efter 1 år får de ett barn tills de får en växande barnaskara med olika scener ur deras liv där de också med tiden kanske blir gamla. :D

Detta skulle kunna göra en underbar liten serie av scener ur ett liv! Tex. 4 olika serie motiv som 4 följande år på varandra, sedan kanske ni byter tema och gör en serie utifrån något annat tex. runstenar, eller historiska motiv osv såsom många i tråden också föreslagit!
2011-10-19 18:32 # 33
Lavendale
Citat:
Liberty Silver kommer lansera en egendesignad silvertacka på 5 oz.


Det står ingen stans någonting om ifall det skall vara nya motiv för vart nytt år. Men många förslag utgår tydligen från det.

Skall det inte det så tycker jag i så fall att motivet skall vara tidlöst. Och dessutom undrar jag ifall det är nödvändigt att ha med någon text överhuvudtaget.

Det bästa jag sett hittills är Wath!s snygga designer. Den översta bilden i # 26 är ju riktigt snygg.
Senast ändrad av Lavendale; 2011-10-19 18:50
2011-10-20 00:32 # 34
LPB
Av alla stolle inlägg som finns på LS, så må jag säga att de förslag som kommer från "What" är briljanta, estetiskt tilltalande, de vikingar med rött, tilltalar mig extremt. det är snyggt.

LS, det är något som ni borde haka på!!
Senast ändrad av LPB; 2011-10-20 00:37
2011-10-20 02:02 # 35
What!
Ja då var det dags för en ny variant. Kanske något mer konventionell och stilren. Här är det en välkänd bild av Sleipner som är avbildad, men det finns ju en uppsjö av härliga gamla motiv att vraka bland. Som någon skrev så var det inte tal om några "serier" från början, men visst är det en kul tanke?
Roligt att läsa att några av er gillar förslagen. Det väger upp att jag får skäll av min bättre hälft för att jag sitter uppe halva nätterna vid datorn:-) Jag driver även stolligheterna lite längre med att pryda tackan med ett något modifierat citat av Cicero: Robur est vacare indebiti (Styrka är friheten från skuld).
Ett annat alternativ kunde vara en variant på riksbankens devis: Hinc robur et securitas (Härav styrka och säkerhet).
Skulle kunna bli: Futurum robur et securitas (Framtida styrka och säkerhet) istället. Funkar ju på engelska också, men latin är tungt;-)
En reservation dock för att den latinska gramatiken är ok.

Senast ändrad av What!; 2011-10-20 02:02
2011-10-20 02:09 # 36
SIMM
Ja röstar oxå på What's förslag.
Mest översta i #27 och i andra hand den understa i samma inlägg.

Snyggt, annorlunda och nordiskt.

// Kim


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt