Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Min konstnärliga tolkning av Crash JP Morgan
Min konstnärliga tolkning av Crash JP Morgan
2011-10-05 23:33 # 1
Markus


Jag heter Markus Andersson och är konstnär. Mina inspirationskällor är bland annat naturen, historien och samhället idag. För några år sedan målade jag en tavla som blev mycket omskriven, den hette "Svenska Syndabockar" och föreställde den för statsministermordet anklagade Christer Pettersson och en get ute i den svenska öknen. Jag blev förstås själv syndabock på kuppen i det trånga svenska kulturlivet.
Konstvärlden är idag lika korrumperad och förljugen som ekonomin.
Och likheterna är många, stora namn inom konsten som Jackson Pollock, vilkens tavlor idag bringar några av världens högsta priser är rena bluffar. Hela Pollocks karriär var en produkt av CIA som i hemlighet banade väg för " geniet" genom att skapa en efterfrågan som inte fanns. Detta är ett talande exempel som förklarar hur det kommer sig att konstvärlden och konstmarknaden ser ut som den gör. Politisk support av önskvärda propagandister som kallar sig konstnärer är snarare regel än undantag.
Traditionen inom konsten, dvs ädelmetallen, och andra sidan, motarbetas med hårda medel. Förtal, utfrysning och till och med polis har använts för att bekämpa traditionen dit allt räknas som inte underordnar sig tidens dogmer.

Trots detta så tingar den traditionella konsten högst i längden, medan trendiga "stora" konstnärer som sysslat med kubism, abstrakt expressionism "blablaism" är bortglömda på några årtionden.
Odd Nerdrum som jag varit gäst hos många gånger har nu dömts till två års fängelse, officiellt för skattefusk. Hans figurativa och föreställande målningar går för miljonbelopp på den verkligt fria marknaden, dvs den som inte är politisk styrd.

I min konst försöker jag själv att uttrycka mig klart och enkelt, jag vill inte gömma mig i någon -ism, eller skydda mig bakom ytliga moden inom konst och samhälle.
Jag tror på ett tidlöst uttryck med folklig förankring. Oftast vill jag inte skrika ut mitt budskap utan bara lätt och självklart uttrycka mig i en ganska lågmäld ton.

Konstvärlden är tack och lov stor och utomlands finns ganska starka motkrafter mot den politiska styrningen av konsten. Till exempel blev jag själv inbjuden att delta i Florence biennalen år 2003. Denna Biennal profilerar sig med att slå ett slag för det traditionella måleriet. Där erhöll jag som enda svensk Magnus medici medaljen för mitt måleri. (Bland tusen deltagare från många olika länder delades ut sammanlagt femton medaljer.)

Senare i höst ska jag också delta på en annan stor internationell utställningen på Louvren i Paris. Där ska jag ställa ut mina målningar som handlar om jämlikhet. Se gärna min hemsida. www.andersson-markus.se
Jag har också haft flera utställningar genom åren i länder som Sverige, Tyskland, Italien och Norge.
Regelbundet bedriver jag undervisning i teckning och måleri, och håller med jämna mellanrum föreläsningar om korruptionen i konstvärlden där jag också försöker uppmuntra till egna initiativ för ett friare och sundare kulturklimat.

Målningen jag presenterar här heter " Crashing JP Morgan " och föreställer en vacker kvinna i sina bästa år som nöjd räknar familjesilvret i form av gamla silvermynt. Tavlan kom till i samband med att jag själv fick klarare insikter kring ekonomi och ädelmetaller.
Den lilla människan kan om hon törs lita till sig själv.
Bilden skriker inte ut sitt budskap och det är en del av poängen, vi befinner oss inte på Wallstreet bland kostymklädda herrar och damer, utan vi befinner oss på kammaren på den lilla täppan och därifrån ska kampen föras.

Tavlan är en oljemålning, 75 gånger 90 cm med ram, den är målad med marknadens finaste färger (Old Holland) på handpreparerad linneduk vilket gör att den utan problem kommer vara i gott skick de närmaste tusen åren.

/ Markus Andersson
2011-10-05 23:45 # 2
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Generellt auktionerar vi inte ut föremål här i forumet men vi gör ett undantag för detta hedervärda initiativ. LS är överens med Markus om att vi bjuder 9 000 kr som lägsta bud för tavlan. Det är således fritt fram att bjuda på tavlan. Minsta höjning av bud är 100 kr. För att undvika spekulationer om budtrissning och för tydlighetens skull kommer LS inte bjuda mer än de 9000 kr som utgör utgångspriset.
2011-10-06 10:35 # 3
Orgott
hedervärt!
hade jag haft pengar över hade jag också bjudit, jättevacker och tilltalande
speciellt gillar jag hennes subtila leende

och tack även för ännu en bekräftelse om hur konstvärlden fungerar i generella drag, en bekant som är konstnär har förklarat att det är rätt precis så som du beskrev (förutom CIA-grejen, den hade jag inte hört).

hoppas auktionen går bra!
2011-10-06 14:53 # 4
Despierto
Jag fick upp ögonen för Odd Nedrum genom en utställning i Oslo för tiotalet år sedan. Av en slump fick jag några år senare se honom på Amsterdams flygplats, sittandes på ett kafé. Givetvis med håret tokrufsigt och bisarrt nog med gummistövlar på fötterna.

Ett bord bakom honom satt några intetsägande kostymherrar, kamrérstypen, och fnissade åt mannen med det konstiga utseendet, utan att direkt skämmas för sig. Ni skulle bara veta, tänkte jag, ni fnissar åt universums största nu levande konstgeni. Han kommer att vara ihågkommen långt efter att era släkter dött ut....
2011-10-06 21:37 # 5
Gustav- Adolf
Nu är budet 10000 svenska pappers kronor för denna mycket talande tavla med en belåten och trygg arisk kvinna med sina och sin familjs surt förvärvade silverpengar som skänker dem alla tryghet inför kommande vinter.
Leendet i klass med Mona-Lisas!

Gustav-Adolf
2011-10-06 21:42 # 6
Sven
Var och hur bjuder man?
2011-10-06 22:31 # 7
Markus
Trevligt att tavlan faller i god jord här bland kunniga individer på forumet. Angående budgivningen så lämnas bud här i forumtråden. Vad gäller betalning när auktionen är klar så gör köparen och jag upp detaljerna kring köpet. Självklart går det mycket bra att betala i silver och eller guld.
2011-10-07 00:49 # 8
Sven
Citat:
Ursprungligen postat av Markus
Trevligt att tavlan faller i god jord här bland kunniga individer på forumet. Angående budgivningen så lämnas bud här i forumtråden. Vad gäller betalning när auktionen är klar så gör köparen och jag upp detaljerna kring köpet. Självklart går det mycket bra att betala i silver och eller guld.


Att förena din konst Markus, med ädelmetaller (och allt vad det står för) är ett "marriage in heaven".
11 000:- bjudet.
2011-10-07 08:57 # 9
Gustav- Adolf
1 oz fysiskt guld bjudet.

Gustav-Adolf
2011-10-07 09:35 # 10
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Ja, det är helt ok att bjuda i guld och silver men för enhetlighetens skull för vi konvertera till låtsas-fiat-valuta så 1 oz får innebära 12 000 kr vilket just nu är vad en Krugerrand kostar hos LS.

Budet är just nu således 12 000 kr.
Senast ändrad av Liberty Silver / Torgny Persson; 2011-10-07 09:35
2011-10-07 16:10 # 11
Gustav- Adolf
Här försöker man leva som man lärt av er alla så blir det tvång på papperspengar, underligt :(.
Men OK.
Till vilket datum pågår budgivningen?

G-A
2011-10-08 17:02 # 12
TommyT


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt