Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Håller media på att väcka allmänheten, i så fall varför?
Håller media på att väcka allmänheten, i så fall varför?
2011-10-02 09:46 # 1
No
Hej LS,

Jag har under en tid noterat allt fler artiklar i våra gammelmedia som diskturerar fiat-systemet. Särskilt med beröm till Svd som kört en lite större drive än de andra vill jag säga. Dagens artikel i serien talar om hur pengar trycks hos riksbanken:

http://www.svd.se/naringsliv/fran-guld-till-skuld_6515376.svd

Det är uppenbart att de vill skapa medvetenhet om problemet, och det kommer antagligen att få effekt... min fråga är varför de gör på detta sätt? Vad vinner media på detta? Vem är lobbyisten bakom gardinen?

Liberty Silver kommer att göra sig en hacka under en eventuell panik, men vi är fortfarande en bit där ifrån. Det kommer krävas lite demonstrationer för att göra problemet riktigt uppmärksammat.

Är denna media drive om guld och skuld ett genuint svar på folkets kall, eller är det JP, GS etc. som återligen skinnar oss genom att sälja sitt guld innehav dyrt för att om nått decennium kunna köpa tillbaka billigt?

Vad tror ni och varför?
2011-10-02 10:19 # 2
JRX
Det var en av de bättre artiklarna jag läst i dagspressen. Här är den klickbar:
http://www.svd.se/naringsliv/fran-guld-till-skuld_6515376.svd

Vem som står bakom gardinen? Vet inte om det måste vara så. Det kan ju vara så att reporten faktiskt är ärligt nyfiken. Jag känner en känd reporter som har järnkoll på allt detta men det finns inte utrymme för det på blaskan han jobbar för. Det blir mest smarta artiklar i mellanmjölksklassen. Så det är inte lätt att få till en sådan där artikel.

Professor Waldenström i artikeln är ett annat exempel, han borde känna till allt runt guld men verkar låtsas som om han inte gör det. Antar att livet som professor i Uppsala blir svårt annars. I stort sett alla har full eller partiell munkavle. Sorgligt men sant.

Jag är också en av fegisarna som inte trotsar munkavlen. Skämmigt men sant.

Tilägg: min munkavle är verklig då juristerna på jobbet sagt åt mig att jag inte får skriva saker utan deras tillstånd, något jag förstås inte skulle få. De hade alltså snokat upp saker jag skrivit och sa att så får man inte göra.
Senast ändrad av JRX; 2011-10-02 10:32
2011-10-02 10:20 # 3
In4mayshun
Vem vet egentligen vad eliten planerar och hur de tänker? Kan det vara så att det blivit dags för att väcka upp den stora massan för kommande kris så att folk slutar handla annat än det nödvändigaste? På så sätt kommer depressionen tidigare än om det skulle vara full fart framåt tills nån katalysator typ Lehman Bros. kastar allt över ända över en natt....

Det är hursomhelst intressant att se ekonomiska "nyheter" i gammelmedia som vi har kunnat läsa om på nätet i något år eller så, på de alternativa kanalerna.
2011-10-02 10:31 # 4
P&L
Satte mig vid datorn och läser ditt inlägg precis efter att ha läst Anders Cervenkas reportage i SvD.

Svår fråga du ställer - finns det någon sorts konspiration bakom att det nu börjar komma några inlägg i media med djupare analys kring krisen.

Spontant så tror jag inte det kopplat till just Anders Cevenkas reportage. Jag ser honom helt enkelt som en synnerligen klok och modig journalist. Han var t ex den enda svensk gammelmedia, så vitt jag såg, som varnade för den dramatiskt ökade skuldsättningen i nationalstaterna som följde av hanterandet av Fas 1 i "finanskrisen" 2008/2009.

När jag läste HBL (Huvudstadsbladet), den ledande svenskspråkiga finska tidningen, häromdagen var guldets uppgång beskriven i ett stort uppslag i tidningen. Denna artikel innehöll dock ingen grundläggande analys av vad det hela handlar om egentligen, utan journalisten verkade mer vilja legitimitet åt att det är OK att äga fysiskt guld i dessa tider.

Jag kommer att använda Cevenkas reportage till att försöka väcka liv på några av mina vänner till att en monetär kris kan stå vid dörren. Dvs det är läge att ha åtminstone en del av sina tillgångar värdesäkrade i t ex guld och silver.
2011-10-02 10:31 # 5
Flavian
Jag tror inte att lösningen på problemet är särskilt svår. Tidningar skriver om sådant som ligger i tiden och de flesta journalister är rädda för att sticka ut som "knäppgökar" med udda icke tidsenliga åsikter.

Hade man skrivit om guldstandard för 15 år sedan hade man blivit avfärdad som knäppgök, men eftersom verkligheten håller på att avslöja de rena pappersvalutorna som dysfunktionella så håller det på att bli opportunt att spekulera i om guldet kommer att spela en mera betyudelsefull roll i framtidens monetära system än i dagens imploderande system.

Och det är väl uppenbart att guldets roll som den yttersta och säkraste formen av likviditet håller på att bevisas av verkligheten och att en del akademiska forskare som fäst överdriven tilltro till de rena pappersvalutorna kommer att tvingas tänka om helt enkelt därför att verkligheten har gjort det uppenbart att de hade fel.

Jag tror att vi håller på att få se en spontan återgång till guldmyntfot.
2011-10-02 10:45 # 6
subframe



Är det så här människors pengar ser ut idag? Hus, löner och sparande. Ettor och nollor.
Senast ändrad av subframe; 2011-10-02 10:45
2011-10-02 14:02 # 7
billion
Cervenka är vaken och modig. Något som alla journailster borde vara men tyvärr inte är det. Skulle inte bli förvånad om vi nu får se mer av detta. Tror inte det finns någon samordnad plan. Det ena ger det andra helt enkelt. Vi är på väg mot ett uppvaknade inom detta område.
2011-10-02 15:18 # 8
Despierto
Cervenka har tröttnat på jobbet men vill inte säga upp sig. Det måste vara så...
2011-10-02 15:42 # 9
Guldmikroben
Personligen tror jag att den lätta tillgängligheten till global kommunikation har spelat en avgörande roll i det ökande medvetandet om hur det nuvarande ekonomiska systemet är beskaffat. Självklart var förändringarna i det inneboende ekonomiska trycket som vi såg 2008 avgörande för att ämnet skulle komma upp till ytan.

Hur mycket har inte olika bloggar, youtube, vimeo och andra medier betytt för öka förståelsen för en rad olika företeelser omkring oss? Sen har nog gammelmediejournalisterna vaknat till liv och snappat upp det som diskuteras på gräsrotsnivå världen över.

Vilken rörelse kommer vara på tvären, mot den som vi snart kanske kommer få se?
2011-10-02 15:51 # 10
gestir
Dokumentärfilmen Överdos - den kommande finanskrisen som ligger uppe här på LS under Dokumentärer är också bra information. Den visades i tv4fakta i slutet på augusti. Tyvärr går den bara att se här så vitt jag vet. När man försöker se den på tv4play så är allt man får se en trailer (WTF?!). Det är synd eftersom när man ska se den här på LS, så laggar den fast när det är reklam och man måste starta om allt och sedan dra fram tills precis efter reklamen. Den finns att se på youtube, men då är det den amerikanska versionen och ingen svensk text.
Senast ändrad av gestir; 2011-10-02 15:52
2011-10-02 16:33 # 11
Liberty Silver / Gustav Andersson
Det är sannerligen intressant att media till viss del börjat vakna. Fårgan är om folk fattar det som skrivs. Det är en tämligen lång artikel. Bra ändå! Cervenka skriver en del vettigt förutom möjligtvis följande artikel: http://www.svd.se/naringsliv/den-galna-guldruschen_6143911.svd Men annars en hel del bra artiklar om diverse ekonomirelaterade ämnen. Kolla under artikelförfattare på Svd.

Citat:
Ursprungligen postat av gestir
Dokumentärfilmen Överdos - den kommande finanskrisen som ligger uppe här på LS under Dokumentärer är också bra information. Den visades i tv4fakta i slutet på augusti. Tyvärr går den bara att se här så vitt jag vet. När man försöker se den på tv4play så är allt man får se en trailer (WTF?!). Det är synd eftersom när man ska se den här på LS, så laggar den fast när det är reklam och man måste starta om allt och sedan dra fram tills precis efter reklamen. Den finns att se på youtube, men då är det den amerikanska versionen och ingen svensk text.


Ja, det är tämligen lustigt att det inte går att se den direkt från Tv4s hemsida. Jag vet en annan blogg som har den uppe men vi hade stora problem att lägga upp den här. Länken ville inte riktigt funka. Finns ju på youtube som sagt men ville gärna ha den svenska versionen.

Menar du att den hakar upp sig när det kommer reklam?
Senast ändrad av Liberty Silver / Gustav Andersson; 2011-10-02 20:55
2011-10-02 18:17 # 12
gestir
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty Silver Kunskapscentralen / Gustav Andersson


Menar du att den hakar upp sig när det kommer reklam?


Ja filmen stannar helt och man måste förminska skärmen för att sedan uppdatera sidan här på LS, försöka igen genom att dra sig förbi stället där reklamen kommer in.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt