Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Växa upp med silverpengar
Växa upp med silverpengar
2011-09-29 21:22 # 1
billion
Vi har låtit våra barn välja om de vill ha sina besparingar på bankkonto eller i form av silverpengar. Samtliga har valt silverpengar. För barnen är nu silverpengar riktiga pengar och papperspengar låtsaspengar som man ibland måste ha för att andra vill ha dem. De gånger de måste växla in sina silverpengar till papperspengar kommer de och ber om att få göra detta. Vi kollar då kursen på Liberty Silver och växlar. Hittills har de bara växlat in när priset i SEK har varit över det pris de köpte pengarna för vilket naturligtvis känns trevligt. De är dock för det mesta ändå lite motvilliga till att växla in för de vet vad som är riktiga pengar...

Idag fick jag en tanke angående detta. Kanske är detta också ett mycket pedagogiskt sätt att lära barn vad som är riktiga pengar och vad som är papperspengar? Det var inte vår avsikt att våra så pedagogiska men faktum är att det här troligtvis påverkar deras relation till pengar resten av livet och jag tror det kan vara mycket viktigt för framtiden.

Vad säger ni? Hur gör ni hemma med barnen? Kanske finns det något att lära av varandra.
Senast ändrad av billion; 2011-09-29 21:23
2011-09-29 22:29 # 2
Despierto
Det finns ju ett problem och det är ju detta med pladdriga barnmunnar... Men dina kanske är så gamla att man kan få dom att hålla klaffen?
2011-09-29 22:33 # 3
billion
Citat:
Ursprungligen postat av Despierto
Det finns ju ett problem och det är ju detta med pladdriga barnmunnar... Men dina kanske är så gamla att man kan få dom att hålla klaffen?


Nja. Ser det inte som något stort problem. Deras besparingar är inte så stora. Det är nog lika attraktivt att sno en spargris.
Senast ändrad av billion; 2011-09-29 22:44
2011-09-29 22:42 # 4
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Citat:
De gånger de måste växla in sina silverpengar till papperspengar kommer de och ber om att få göra detta. Vi kollar då kursen på Liberty Silver och växlar.


Detta gjorde mig en aning rörd rent av. Det känns som att vi lyckats åstadkomma något. Tack för att du delade med dig av detta billion
2011-09-30 01:11 # 5
MFC
Citat:
Ursprungligen postat av billion
Vad säger ni? Hur gör ni hemma med barnen? Kanske finns det något att lära av varandra.


Det finns mycket barn kan lära sig som är viktigt. Förståelsen för vad pengar är för något är en. Jag har bland annat en sedel från Zimbabwe hemma som jag visar barnen ibland. Ett annat sätt att lära ut förståelsen av pengar är att påvisa att pengar inte har ett inneboende värde. Ett av de bästa sätten är att riva en sedel och be dom handla för ena halvan. Finns säkert fler sätt...
2011-09-30 10:07 # 6
JRX
Tack för en god ide. Mina barn älskar mina 'piratpengar'. Nu ska jag erbjuda dem egna.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt