Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Två frågor om silver
Två frågor om silver
2011-09-29 13:52 # 13
jonriks
Citat:
Ursprungligen postat av billion
Citat:
Ursprungligen postat av jonriks
Det var bättre förr.... ;)


Den typen av global valuta hade jag föredragit framför den typ av globala "valuta"(elektroniska siffror) som troligen kommer i framtiden.


Ja, för vad skall de annars syssla med på (t.ex.) Goldman-Sachs i framtiden... vi blir nog inte av med courtage-maffian i första taget tyvärr
2011-09-29 14:07 # 14
billion
Citat:
Ursprungligen postat av mega_n
Det här diagrammet kan vara av intresse : 650 års silverpriser


Om man utgår från att Shadowstats är korrekta med det sätt de mäter inflation på kan man multiplicera silvervärdet med en faktor av ungefär 3 eftersom diagrammet är baserat på dollarvärdet 1998. Med tanke på att den industriella efterfrågan ökar ser ett silverpris på några hundra dollar idag inte alls orimligt ut, kanske är det till och med för lågt. Jag antar att det enda som förhindrar detta är den sjuka pappersmarknaden. Ur led är världen.
Senast ändrad av billion; 2011-09-29 14:09
2011-09-29 14:39 # 15
Börjesson
Citat:
Ursprungligen postat av billion
Med tanke på att den industriella efterfrågan ökar ser ett silverpris på några hundra dollar idag inte alls orimligt ut, kanske är det till och med för lågt.

Det var en konstig slutsats. Diagrammet visar snarare att silverpriset, bortsett från kortsiktiga fluktuationer, har varit obrutet sjunkande de senaste sisådär 550 åren. Just nu tycks vi, pga de senaste årens spik, ligga ovanför den långsiktiga fallinjen, varför diagrammet antyder att silver är aningen övervärderat. (Men det är svårt att se exakt, det blir lite missvisande borta till höger där tidsaxeln blir olinjär.)
2011-09-29 15:18 # 16
billion
Citat:
Ursprungligen postat av Börjesson
Det var en konstig slutsats. Diagrammet visar snarare att silverpriset, bortsett från kortsiktiga fluktuationer, har varit obrutet sjunkande de senaste sisådär 550 åren. Just nu tycks vi, pga de senaste årens spik, ligga ovanför den långsiktiga fallinjen, varför diagrammet antyder att silver är aningen övervärderat. (Men det är svårt att se exakt, det blir lite missvisande borta till höger där tidsaxeln blir olinjär.)


Jag ser inte på kurvan som något magiskt mönster som måste fortsätta enligt en given formel utan kikar mer på vad som håller på att förändras i samhället och vad som får kurvan att se ut som den gör. Kurvan avspeglar ju historiska skeenden, inte tvärtom. Industrins(elektroniska komponenter, solceller mm.) behov av silver har inte tidigare varit så stort. På senare tid har man dessutom börjat prata om silver som pengar igen. Dessa två faktorer ihop får mig att tro att vi kan vara på väg åt andra hållet igen. Att man dessutom handlat med papperssilver har bidragit till att trycka ner värdet länge. Den dag det blir fysisk brist på silver kommer vi få se ett helt annat värde i förhållande till USD tror jag.

Om och när det blir fysisk brist på silver tycker jag är svårare att säga. Jag vet att Torgny som är mer insatt i detta tror att det kommer ske om en inte alltför avlägsen framtid men vad det är baserat på vet jag inte.
Senast ändrad av billion; 2011-09-29 15:21
2011-12-16 22:03 # 17
Lavidium
Jag tror du måste gå back till ca 1913 (federal reserve) eller 1933 (FDR) för att hitta en tidpunkt när silver inte var manipulerat.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt