Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Vilka övriga metaller kan lämpa sig som investering?
Vilka övriga metaller kan lämpa sig som investering?
2011-01-15 18:46 # 1
GotSilverYet?
Investerar du i någon annan metall förutom guld/silver?
Och varför anser du att just den kan vara en bra investering?

Saxar in vad wiki säger om ädelmetaller, men det finns säkert en del utöver dessa som kan vara köpvärd?

Till ädelmetallerna räknas normalt metallerna rutenium, koppar, rodium, palladium, silver, rhenium, osmium, iridium, platina, guld och kvicksilver.
2011-01-16 13:31 # 2
Anonym
Skulle jag investera i några andra så skulle det vara platina och palladium, de andra du nämner finns det inga bra köp och säljmöljligheter och med stor prisskillnad mellan köp & sälj. Och kvicksilver är nog ingen vidare investeringsmetall heller, man får betala en hel del för att bli av med det....:-)

/GeCe
2011-01-16 13:52 # 3
Anonym
Man får tänka på att guld (både mynt och tackor) är momsbefriat. Övriga ädelmetaller i form av tackor t.ex silvertackor är det moms på. Ädelmetaller i form av mynt (=betalningsmedel) har jag ej betalt moms på i Sverige. Detta innebär att t.ex. en silvertacka måste gå upp med 25% räknat i SEK för att täcka momsen. Man får alltså mer ädelmetall ifall man köper guld (tackor eller mynt) eller silvermynt istället för tackor av ädelmetall.

Med nuvarande skatteregler för privatpersoner blir det alltså mer spekulativt att köpa någon annan ädelmetall i form av tackor än guld eftersom man betalat skatt vid köpet.

Bo
2011-01-16 16:59 # 4
Anonym
Hej Bo.

Har man däremot ett företag kan man köpa silvertackor på företaget, dra av momsen och skriva av silvret på 5 år.
Nu vet jag att inte alla har en firma men dom som har kan göra som jag och några andra.

Ha en glittrande dag.
2011-01-16 17:30 # 5
Anonym
Låter ju som en utmärkt idé, gäller det även guldtackor? Inte momsen då förstås(guldtackor är momsbefriade), men kan de skrivas av efter 5 år?
2011-01-16 22:45 # 6
Anders R.
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Hej Bo.

Har man däremot ett företag kan man köpa silvertackor på företaget, dra av momsen och skriva av silvret på 5 år.
Nu vet jag att inte alla har en firma men dom som har kan göra som jag och några andra.

Ha en glittrande dag.


Hur funkar det mot skatteverket om man köper silver och guld på företaget? Dom brukar gnälla vid köpa av för många datorer.
2014-11-02 21:04 # 7
Liljen
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym

Har man däremot ett företag kan man köpa silvertackor på företaget, dra av momsen och skriva av silvret på 5 år.
.


Med tanke på att silvret nu ligger så långt och jag råkar ha ett företag jag just nu inte plockar ut så mycket lön ur skulle det kunna vara väldigt intressant.
Någon som gjort så här i praktiken? Funkar det bra och har skatteverket haft några åsikter?
Vad är tanken sedan med silvret? Ska de avyttras och stärka företagets kassa vid rätt tillfälle?

Vore intressant att höra lite från andra så här i efterhand.
2014-11-03 08:56 # 8
Skyking
När det gäller att handla silver (eller platina för den delen) i ett företag så är det ju en bra ide. Enda haken är väl att jag gissar att LS (eller någon annan för den delen som riktar sig till privatpersoner) kanske inte betalar moms när man säljer tillbaks silvret. Denna hake verkar ha avlägsnats av LS med tanke på att de anger priser inklusive moms vid återköp (det tolkar jag som att LS betalar momsen ifall säljaren har F-skattesedel för det och annars betalar in momsen till SKV om man inte har det). En annan hake är att SKV kan ha synpunkter på att man har en massa ingående moms (momsen på sånt man köpt) att dra av men ingen utgående moms (på sånt man sålt) - om man bara köper på sig en massa silver så skall man förvisso betala momspengarna till LS, men SKV skall betala ut dessa till företaget som köpt silvret.

När det gäller avskrivning så kanske det finns ett missförstånd här vad det får för effekter. När man skriver av en inventarie så minskar man dess bokförda värde. När man som företagare säljer något så är den beskattningsbara vinsten skillnaden mellan försäljningspris (exkl moms) och dess bokförda värde. Konsekvensen av en avskrivning på 5 år är att man får dra av anskaffningskostnaden de fem första åren av innehavet, men man får i gengäld inte dra av anskaffningskostnaden ifall man säljer efter dessa fem år.

Dock så är det nog så att varken guld eller silver skall skrivas av. Eventuellt kan det komma på tal att skriva upp eller skriva ner värdet av innehavet (för att återspegla marknadsvärdet). Skillnaden mot inköp av en dator är att ju datorn faktiskt kan betraktas som värdelös efter fem år (när den är avskriven).

Tillägg: ett företag skall för övrigt driva vinstdrivande verksamhet och där kan ju silverhandel med negativ marginal (till skillnad från LS eller en guldsmed som har positiv marginal) ifrågasättas om det är sund affärside, en lösning vore att ha silverhandeln som kapitalförvaltning i ett företag som i övrigt har en annan huvudsyssla.
Senast ändrad av Skyking; 2014-11-03 08:59


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt