Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Om Libertysilver.se < Marginalförluster för LS?
Marginalförluster för LS?
2011-09-26 13:45 # 1
Börjesson
Här kommer vad som kanske är en dum fråga, men jag skäms inte för att jag är okunnig! :)

Priserna här på LS uppdateras ju en gång i halvtimmen. Om man lägger en order kl xx:59, och spotpriset har gått upp med 1% sedan kl xx:30 när det senast uppdaterades - är det LS som måste stå för den prisskillnaden? Eller finns det någon överenskommelse med leverantörerna? När priset svänger så vildsint som nu så kan det ju, med tanke på hur stora belopp som åtminstone guld handlas för, röra sig om ganska mycket marginalpengar. Och gissningsvis köper folk mer när priset är på väg upp än ner, så marginalen utfaller nog till LS nackdel.
2011-09-27 08:35 # 2
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Nja, jag avslöjar gärna glatt att vi i motsats till i stort sett alla andra ädelmetallhandlare inte hedgar metallen på någon terminsmarknad eller liknande. Följdfrågan skulle då kunna vara hur det går för oss i en nedåtgående marknad. Det går bra såtillvida att vi har en hög omsättningshastighet och att återanskaffningspriset för oss att fylla på lagret blir motsvarande lägre.

Att hedga skulle dessutom vara totalt kontraproduktivt eftersom ädelmetall är pengar och papper är papper. Om något borde man i så fall hedga likvida medel i ädelmetall istället för tvärtom. Det gör vi ju iofs också genom att kontinuerligt handla metall. Dessutom kommer alla hedgare stå med rumpan bar den dagen terminsmarknaden kraschar och priset för fysisk metall bryter sig loss helt. Om papperssilver går från 40 till 0 samtidigt som fysiskt silver går från 40 till 500 är det ingen vidare affär att ha hedgat sitt fysiska lager med korta terminspostioner.
2011-09-27 09:09 # 3
Flavian
Strategin att satsa allt på stigande ädelmetallspriser är enligt min mening helt korrekt. Visserligen förlorar man i så fall mer än nödvändigt i en fallande marknad, men man drar ju på det viset maximal nytta av ett stigande pris.

Och om man är övertygad om att inflationen kommer att fortsätta så bör detta rimligen betyda att ädelmetallpriserna kommer att stiga på ungefär samma sätt som allt annat.

Om jag vore ädelmetallhandlare skulle jag möjligen skydda min kassa i kronor genom att omvandla den till guldfordringar med omedelbar verkan. Om man erhåller betalning genom banköverföring så kan man rimligen omedelbart överföra summan till ett konto hos en bullion bank.

Vill man skydda sig mot en sådan banks tänkbara insolvens så kan man göra det genom att så snart detta är meningsfullt begära leverans av fysisk metall.

Grejen är den att jag anser att Torgny gör helt rätt när han konsekvent flyr kronan och satsar allt på stigande ädelmetallpriser. Visserligen blir det något större förluster i en fallande marknad, men desto större vinster i en stigande marknad.

Guld är ju pengar och varför nöja sig med dåliga pengar.
2011-09-27 09:26 # 4
kaase
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty Silver / Torgny Persson
Om något borde man i så fall hedga likvida medel i ädelmetall istället för tvärtom. Det gör vi ju iofs också genom att kontinuerligt handla metall.


Nyfiken Torgny, om vi nu ändå har "fråga Malmö"-stund. När jag tittade på att starta upp en bank med kreditkort kopplat till guld och silver snarare än valuta så var ett problem att man inte får ha redovisning i annat än SEK och EUR i Sverige, och därför uppkom problem med guld och silver som valuta - vilket de vanliga bankerna löser genom att ha "positioner" i guld och silver som avslutas varje kväll och påbörjas varje morgon. Pappers-positioner helt enkelt.

Jag försökte argumentera för att guld och silver skulle hanteras som "varulager" och sitta som tillgång på balansräkningen istället. Är det här någonting ni funderat på, och hur gick diskussionen?
2011-09-27 10:07 # 5
Flavian
Kaase:

Jag tycker att din idé om att skapa en plånbok där plånbokens innehåll definieras i guld är otroligt intressant.

Tag gärna kontakt med mig på följande e-postadress: amvrosij@home.se

Jag tycker i alla fall att det borde vara möjligt att skapa guldkonton med tillhörande visakort vilka kunde användas av företag på samma sätt som eurokonton. Redovisningsproblemet tror jag inte heller är oöverstigligt. Man kan ju räkna om allt i kronor med hjälp av dataprogram.

Jag skulle mer än gärna kunna lägga ned en större arbetsinsats på att försöka skapa den "gyllene plånboken".
2011-09-27 10:18 # 6
Flavian
Man kan också ge ut innehavarskuldebrev med nominellt värde i guld. I så fall blir det lätt för användarna att undslippa reavinstskatt. Dessutom säger skattemyndigheterna att det är ok att inte betala reavinstskatt om man växlar tillbaka utländska sedlar till kronor med vinst.

I så borde samma sak gälla innehavarskuldebrev med nominellt värde i guld eller silver.

Sådana innehavarskuldebrev skulle man kunna sälja via valutaväxlingskontor.
2011-09-27 10:34 # 7
Despierto
Redan idag finns det metallkonton där man kan sätta in metaller. Vet att raffineringsföretagen erbjuder sådana om man skickar in skrotmetaller för upparbetning.
2011-09-27 11:14 # 8
Flavian
Jag känner till att det finns guldkonton och silverkonton. Finns det andra typer av metallkonton?

Sedan finns det än så länge ingen möjlighet att direkt debitera guldkonton vid inköp av till exempel mat på samma sätt som man kan debitera sitt kronkonto, men i princip borde det vara möjligt att skapa en sådan möjlighet.
2011-09-27 11:20 # 9
Despierto
Citat:
Ursprungligen postat av Flavian
Jag känner till att det finns guldkonton och silverkonton. Finns det andra typer av metallkonton?


Det verkar inte så.
2011-09-27 11:24 # 10
Flavian
För att kunna göra ett metallkonto hos Rasmussens lika lätt att omsätta till konsumtionsvaror som ett kronkonto skulle inte särskilt mycket krävas.

Några jurister, revisorer och ekonomer skulle nog kunna få ihop det ganska snabbt. Det enda avgörande problemet är reavinstskatten, men om man ger ut innehavarskuldebrev skulle dessa vara lika anonyma som sedlar.
2011-09-27 11:36 # 11
Flavian
Jag glömde att man nog behöver några data-experter också.
2011-09-27 13:55 # 12
kaase
Citat:
Ursprungligen postat av Flavian
Jag glömde att man nog behöver några data-experter också.


Plus ett kreditmarknadsbolagstillstånd eller en bankoktroj...


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt