Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Definition av sucker rally
Definition av sucker rally
2011-09-24 16:03 # 1
Flavian
För säkerhets skull har jag kontrollerat hur begreppet sucker rally definieras. Min definition, det vill säga en kortvarig och nervös rörelse uppåt i en marknad som befinner sig i fritt fall ryms nog inom definitionen, men är snävare än den gängse defintionen av begreppet.

Dead Cat Bounce kanske är ett uttryck som bättre beskriver de senaste dagarnas utveckling där dollarn stärks i förhållande till guldet. Den döda katten är förstås dollarn.
2011-09-24 16:50 # 2
Lunar4Ever
Citat:
Ursprungligen postat av Flavian
För säkerhets skull har jag kontrollerat hur begreppet sucker rally definieras. Min definition, det vill säga en kortvarig och nervös rörelse uppåt i en marknad som befinner sig i fritt fall ryms nog inom definitionen, men är snävare än den gängse defintionen av begreppet.

Dead Cat Bounce kanske är ett uttryck som bättre beskriver de senaste dagarnas utveckling där dollarn stärks i förhållande till guldet. Den döda katten är förstås dollarn.


Jag vet inte om detta är rätt tråd att ställa denna frågan. Men jag ställer den här ändå då Flavian tog upp ämnet "sucker rally".
Om nu "the dead cat" är dollarn och den in de facto är på väg att dö och dollarn kvarstår som världsvaluta, vad händer om dollarn dör? Vad händer om valutorna dör ut? Var jag vill komma med denna fråga är att om guldet så står i 1 miljon dollar per uns och dollarn och andra valutor är värdelösa, hur mäts då värdet på reella värden?
Nu tror jag förvisso inte att G20 tillåter detta att hända och det istället kommer att bli någon lösning med vägd valutakorg som världsvaluta inom en snar framtid. Skulle det hända så kan man undra vad som händer med ädelmetallspriserna då?
Någon som har en eller några funderingar över detta scenario?
2011-09-24 19:14 # 3
Flavian
Staten, EU, FN, IMF, Världsbanken eller FN behöver inte ge ut någon valuta alls. Om dollarn kollapsar, vilket jag tror kommer att ske, så är "naturen" så vist ordnad att det finns pengar i berggrunden. Guld är pengar.

Sedan kommer banker, privatpersoner och företag att dessutom cirkulera skuldebrev, växlar och checker vilka kommer att vara betalbara i guld.

Så ingen behöver ge ut någon världsvaluta. Den finns ju i berggrunden. Dollarn kommer att gradvis bli allt mindre relevant och guldpriset räknat i dollar kommer bara att stiga och stiga och en dag kanske det blir en total flykt in i guldet så att man inte kommer att kunna köpa guld och betala med dollar. Den dagen är dollarn stendöd.

Den dagen då guld fungerar som valuta fullt ut kommer priset på varor och tjänster att anges i guld. En liter mjölk eller ett kilogram potatis kommer att kosta si och så många milligram guld och så vidare. Troligen kommer vi att använda antingen plastkort eller mobiltelefon när vi betalar och när vi betalar ger vi vår bank i uppdrag att tillgodoskriva säljaren köpesumman.

Framtidens system kommer troligen att fungera ungefär som dagens, men i handeln kommer inga sedlar eller mynt att förekomma utan vi betalar med hjälp av kort eller mobiltelefon och kontoenheten hos bankerna kommer att vara viktenheter av guld.
2011-09-24 21:44 # 4
SIMM
Ursäkta att jag styckar upp din text Flavian, det hela var mycket intressant och bra men jag valde ut valda delar för att inte blöda forumet med hela citat.

Citat:
Ursprungligen postat av Flavian
Om dollarn kollapsar, vilket jag tror kommer att ske, så är "naturen" så vist ordnad att det finns pengar i berggrunden. Guld är pengar.


Om nu guld är pengar vad är då silver? Anledningen jag frågar är att jag börjar själv vackla och tro att guld är det som kommer att stå sig bäst som världen börjar se ut. Silvers volatilitet ser vi ju prov på ännu en gång (jag guldet går också ner men inte lika mycket) Vad tror du och ni andra? Är guld pengar och silver bara en ädelmetall som står sig bäst när industrin rullar på?

Eller det kanske är på andra hållet? the-silver-window-is-closing

Citat:
Ursprungligen postat av Flavian
Framtidens system kommer troligen att fungera ungefär som dagens, men i handeln kommer inga sedlar eller mynt att förekomma utan vi betalar med hjälp av kort eller mobiltelefon och kontoenheten hos bankerna kommer att vara viktenheter av guld.


Det redan idag ett problem jag ser med dagens ungdomar, att betala med plastkort, de ser inte pengarna minska - det är bara lite nollor som försvinner på ett konto. Själv ser jag inte problemet med att använda kort, men jag är orolig för att mina barn och andras barn sakta men säker sugs in i ett system där "pengar" inte får något värde (förstå mig rätt här) då man inte ser hur de försvinner ur börsen som man gör när man handlar kontant.

// SIMM
Senast ändrad av SIMM; 2011-09-24 21:59
2011-09-24 21:58 # 5
billion
Citat:
Ursprungligen postat av Flavian
Framtidens system kommer troligen att fungera ungefär som dagens, men i handeln kommer inga sedlar eller mynt att förekomma utan vi betalar med hjälp av kort eller mobiltelefon och kontoenheten hos bankerna kommer att vara viktenheter av guld.


Jag är rädd att du har rätt i det här även om jag hoppas att tillräckligt många vill kunna handla med fysiska metaller så att det också blir ett gångbart betalsätt.

Förutom att ett helt elektroniskt system ger staten(och andra?) total insyn i precis allt du köper och säljer ger det också staten möjlighet att helt utestänga människor från betalsystemet av olika skäl. Föreställ er detta system idag. Många av oss på detta forum skulle kunna anses vara "besvärliga" och "opproriska" och för att tvinga oss till lydnad skapar de styrande en lag om att "opproriska" ej får delta i betalsystemet tills de avsvurit sig sin "upproriskhet". Jag tror inte det är en orimlig utveckling på något sätt. Politiker kan säkert argumentera att vi "upproriska" förstör för vanliga laglydiga människor genom att rubba stabiliteten i systemet.

Jag tror och hoppas att ädelmetaller är en frihetsfråga för fler än mig här på forumet?
Senast ändrad av billion; 2011-09-24 21:59
2011-09-24 23:02 # 6
Flavian
Jag tror att vi kommer att få ett system med Fractional Reserve Banking på guldbasis. Givetvis blir det lättare för staten att kontrollera oss om alla transaktioner så att säga löper via bankväsendet.

Å andra sidan kan man tänka sig att ge ut fysiska innehavarskuldebrev, som kan cirkulera som sedlar. Att använda sig av guldmynt är också en möjlighet, men jag tror att sådan huvudsakligen kommer att ligga i bankfack som en yttersta finansiell trygghet. Att använda guldmynt i den allmänna handeln är nämligen förenat med stora olägenheter.

Man kan möjligen tänka sig att vissa större transaktioner kan avvecklas i guldmynt, men dessa bör i så fall vara täckta med ett lager av skyddsplast eller liknande. I takt med att ett guldmynt cirkulerar slits det ju ner och blir därför sakta och stilla allt mindre värt.

Fordringar med nominellt värde i guld är det bästa man kan tänka sig med det förbehållet att utgivaren kan bli insolvent; det vill säga inte kunna lösa skulden i riktigt guld. Ett guldmynt representerar dock ingen motpartsrisk.
2011-09-25 00:11 # 7
SIMM
Citat:
Ursprungligen postat av Flavian
Å andra sidan kan man tänka sig att ge ut fysiska innehavarskuldebrev, som kan cirkulera som sedlar. Att använda sig av guldmynt är också en möjlighet, men jag tror att sådan huvudsakligen kommer att ligga i bankfack som en yttersta finansiell trygghet. Att använda guldmynt i den allmänna handeln är nämligen förenat med stora olägenheter.


Det var ju så det hela började en gång i tiden - skuldbrev (som sedan blev sedlar) som inte hade täckning. Vad motsäger att framtiden inte blir likadant? Det verkar som hur vi än gör så blir vi inte kvitt problemet med oärliga människor (läs bankerna idag). Någon manipulerar det "ärliga" systemet och vi är åter på ruta noll.

För att knyta an till tråden igen. Sucker rally kan vi bara gissa oss till, det är återigen de stora drakarna som definierar spelreglerna och vi kan bara titta på. De som väljer rätt väg i detta spektakel kommer att göra sig en förmögenhet. Det är som Mike Maloney säger: Förmögenhet försvinner inte, den bara flyttar över till någon annan. Ex. när börsen peakar är det någon som köper på den nivån - säljare är köpare är överens om värdet då.
Samt som James Turk skriver: Se till att inte sitta med Svarte Petter när det händer. Det finns de som är smartare än andra som kommer att göra stora pengar och troligen (som vanligt) är det de små vanliga folken som får betala kalaset.
I synnerhet de som litar på bankernas råd -folket där är ju bara utbildade försäljare av bankens "produkter" och visar fint upp grafer hur det sett ut innan.

Synd att man inte får svar på sin egen fråga. Men ingen kan ju med säkerhet se in framtiden, bara göra kvalificerade gissningar.

// SIMM
2011-09-25 04:12 # 8
Flavian
Så länge det inte är en stat som ger ut skuldebreven så är det värsta som kan hända att utgivaren blir insolvent. Om sedlarna är täckta med 100% guldreserv kan inte detta hända, det är sant, men om de är täckta med 100% guldreserv så måste utgivaren ta ut en avgift av användarna. Om däremot sedlarna huvudsakligen är täckta med räntebärande fordringar och endast till en del, en fraktion, är täckta med fysiskt guld så kommer reserven att generera intäkter och sedelutgivaren behöver inte ta ut någon avgift av dem som använder sedlarna.

Å andra sidan kan sedelutgivaren bli insolvent, men observera att det förhållandet att samtliga sedelägare samtidigt begär inlösen av sedlarna i fysiskt guld inte nödvändigtvis behöver betyda att de inte kommer att erhålla betalning i fysiskt guld. Sedelutgivaren kan ju belåna sin reservportfölj och även sälja sin reservportfölj.

Rädslan för privata fiatvalutor är helt obefogad. En privat valutautgivare måste ge ut konvertibel valuta. Om en stat ger ut en valuta räcker det dock att denna inledningsvis är konvertibel, men så snart en större massa skulder ställda i denna valuta har byggt upp i den privata sektorn kan staten förklara valutan vara fiat och därefter börja inflatera den.

Privat fiatvaluta är omöjligt.
2011-09-25 09:38 # 9
Hausse
Citat:
Ursprungligen postat av Flavian
Man kan möjligen tänka sig att vissa större transaktioner kan avvecklas i guldmynt, men dessa bör i så fall vara täckta med ett lager av skyddsplast eller liknande. I takt med att ett guldmynt cirkulerar slits det ju ner och blir därför sakta och stilla allt mindre värt.


Kanske man kunde tänka sig mynt där man blandat i en synnerligen liten mängd guld? Låt oss säga att man skulle blanda ca 2.5 milligram guld i en "guld-tia". Då skulle detta resultera i att "guld-tian" hade ca 10 kr i guldvärde, om man räknar dagens guldpris. Om man dessutom kunde applicera guldet så det blir till en liten klick i centrum av myntet, då skulle man undvika att guldmängden minskar vid normalt slitage.

Tidigare har vi ju haft silver i olika %-halter i mynten, så i framtiden borde man ju kunna ha både silver och/eller guld i olika mängd i mynten.


Hälsningar


Hausse
2011-09-25 11:18 # 10
SIMM
En bra lösning att lägga in det inuti ett mynt för att förhindra slitaget. Men vi behöver ju pengar med betydligt högre belopp.
Skall man klistra fast en plastknopp med guld i på en sedel, väva in guldtrådar eller de skall vara papper backade med guld? Givetvis kan man ju skapa större mynt (med skydd), 100 gram guld idag är ju runt 37000:- och skall det täcka upp all världens valuta lär det ju bli betydligt högre.
Å andra sidan är det ju inget som hindrar att vi återfår ören i kopparmynt om priserna och myntvalören anpassas till verkliga värden - de är ju ändå bara fraktionsmynt.

Med guld som bas skulle man ju kunna ha en enda världsvaluta. Men frågan är hur urlakade på guld grekerna skulle vara som det ser ut idag. Troligen skulle USA kriga till sig guld som man gör med olja idag.

Såg en snutt av en Kaiser report (episod 178 om jag inte minns fel) där man sade att Tyskland har 60% av sitt guld i USA idag. Stacey Herbert undrade om de skulle dra dit ett krigsfartyg för att få det åter. För det kommer väl för alltid stanna på amerikanskt territorium - om det ens finns kvar.

// SIMM
2011-09-25 12:03 # 11
Lugubert
Citat:
Ursprungligen postat av SIMM

Å andra sidan är det ju inget som hindrar att vi återfår ören i kopparmynt

Kul idé med tanke på hur kopparpriset skenar. Hur många ton kostar en villa?

Guld inbakat i papper eller metall känns obekvämt. Utmärkt läge för falskmyntare att fylla med valfritt annat innehåll. Snabbköpet skaffar knappast atomabsorptionsspektrometrar för tiotusentals kronor för att kolla metallinnehållet, utan vägrar sandwichen.
2011-09-25 13:25 # 12
Flavian
Det är teoretiskt möjligt att tillverka guldmynt med ytterst små valörer. Man kan exempelvis tänka sig en liten mängd bladguld täckt med genomskinlig skyddsplast.

Problemet med alla sådana försök är att sådana mynt är dyra att tillverka och att trots det de inte får högre skrotvärde per viktenhet. Ett exempel är engrams guldtackor. De kostar mycket att tillverka och är därför dyra att köpa sett till hur mycket man får betala per gram guld. Trots detta är deras värde per gram när man säljer dem endast obetydligt högre än för betydligt större tackor.

Sant är att det måste tillverkas en större mängd mindre guldtackor eller guldmynt och att detta guld måste komma ut i allmänhetens ägo innan vi kan få se guldmyntfotens återuppståndelse, men det verkar som 100 gramstackan kommer att bli basen i framtidens monetära system.

För mindre transaktioner kommer man att använda fordringar i ena eller andra formen och samma sak kommer med stor säkerhet med tiden också att gälla i större transaktioner utom dem där borgenären av ena eller andra skälet vill komma över den fysiska metallen. För att kunna göra sig en ungefärlig bild av hur detta sannolikt kommer att fungera kan man kolla upp villkoren för fysisk leverans hos "GoldSavers". "GoldSavers" erbjuder guldkonton som inte är till 100% uppbackade av fysisk metall utan till stora delar är uppbackade av vad andra är skyldiga "GoldSavers". Samtidigt erbjuder de konton där kontot inte bara till 100% uppbackat av fysiskt guld utan där kunden är ägare av metal i "GoldSavers" valv.

Vad gäller kopparstandard tycker jag att det vore bra om Sverige införde kopparmyntfot. Riksbanken börjar med att avskaffa alla sedlar och mynt utom enkronan. Det vil säga; alla som vill betala med reda pengar tvingas använda enkronor. Sedan lanserar man en ny enkrona tillverkad helt i koppar. Dessa nya enkronor skall inte ha någon inskription annat än att det möjligen skall stå på dem att de består av ren koppar.

Sedan får vem som helst tillverka sådana mynt och koppar blir momsfritt på samma sätt som guld redan är det. Vi skulle då inte behöva någon riksbank utan "kronans" kurs skulle följa kopparpriset. Blev kopparmyntet slitna så skulle de bli mindre värda, varför jag tror att alla skulle betala allt med kort.

De som ville göra svarta affärer skulle kunna använda sig av euro eller dollar. Givetvis skulle införandet av kopparmyntfot komnbineras med en fortsatt fri guldmarknad. Dessutom borde silver göras momsfritt så att även silver skulle kunna fungera som pengar och varför inte låta samma sak dessutom gälla palladium och platina.

I vilket fall som helst tror jag att slutresultatet skulle bli att vi skulle använda kort och att guld skulle bli systemets grundval. Detta förutsätter dock att reavinstskatten slopas så att man utan att behöva betala skatt kan hoppa från ena "valutan" till den andra. Det kräver dessutom vissa justeringar av skuldebrevslagen.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt