Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Vilka valutor klarar sig bäst vid en världskris?
Vilka valutor klarar sig bäst vid en världskris?
2011-09-22 12:47 # 1
Scarecrow
Går Grekland i konkurs? Kanske flera av PIIGS-länderna? Kollapasar EUR? Dollarn? USA? Vad händer med Sverige och SEK? Blir det hyperinflation alt. hyperdeflation eller både och?

Ja, frågorna är många och de rykten och nycker som nu tycks styra den ekonomiska världen är svåra att hänga med i. Själv är jag tämligen övertygad om att vi bara sett början av det ekonomiska haveriet och att det värsta är att vänta.

Jag äger själv både guld, silver och kontanter och har börjat hamstra konserver, frystorkat, överlevnadsutrustning mm.

Skulle vi få hyperinflation blir ju sedlarna mindre värda. Blir det hyperdeflation så minskar ju penningmängen och kontanter måste då anses vara ett bra kort att satsa på. Har lyssnat en del på Nicole Foss Stoneleigh, och det scenario hon målar upp låter som en möjlig utveckling bland andra.

Vad tror ni? Vilka valutor är de minst osäkra korten? Förklara gärna varför. Man bör väl ha kontanter i åtminstone ett par tre olika valutor.

Själv tror jag inte på SEK vid en finansiell nedgång, då Sverige kan/kommer att ta mycket stryk. USA-dollarn som jag trodde skulle fortsätta falla mot hyperinflation ser lustigt nog ut att stärkas. Vad jag förstått så är detta pga. köp av amerikanska statsobligationer. Hur länge håller det? Går dollarn mot hyperinflation snart ändå? Men SEK försvagas just nu mot i stort sett alla valutor. Schweizer-francen verkar inte heller vara något alternativ längre. Så vad då satsa på? NOK och kinesiska YUAN är de tankar jag har. Jag tänker utvecklade länder med låg statsskuld, helst med begränsade eller inga sociala åtagenden för medborgarna som kostar pengar. Finns det flera valutor som kan vara intressanta? Kanske Singapore$ eller HKG$? JAP YEN? THB? Utveckla gärna varför eller varför inte.
Senast ändrad av Scarecrow; 2011-09-22 13:01
2011-09-22 13:49 # 2
Flavian
Köp guld eller möjligen silver!

Guld går att omsätta i varor över hela jorden och någon nämnvärd inflation mätt i guld kan aldrig uppstå. Fysiskt guld är helt enkelt den optimala finasiella tryggheten.

Ingen pappersvaluta är långsiktigt säker och dollaruppgången är med 100% säkerhet ett "sucker rally".
2011-09-22 14:09 # 3
A.L
Har svårt att tro på Foss´s deflations teori, när peningmängden minskar kraftigt kommer CB´s världen över att trycka massa toalettpapper. Vill du inte bara äga fysiskt utan också valuta så tänker jag att man skall ligga i den valuta som man misstänker kommer att återgå till en metalliskstandard först, jag gissar Kina eller Ryssland.
2011-09-23 00:27 # 4
SIMM
SEK är en liten skitvaluta som tar mer stryk än den borde vid en nergång. Detsamma borde gälla NOK- Våra länders valutor är helt enkelt för små. Kolla nu bara senast med en dollar på 6,30 till 6,90 på några dagar och vi ha ännu inte ens börjat resan som 2008 innebar.

Av de valutor som radades upp innan borde nog ändå YAN var den bästa (förutom ädelmetaller då) även om USD initialt är den som kommer att gå bäst..

// SIMM
2011-09-23 11:15 # 5
Flavian
Jag vill varna alla för US-dollarn. Vad vi ser nu är ett "sucker rally". Ett "sucker rally" är när något som befinner sig i en fallande trend gör en kortvarig och nervös rörelse i motsatt riktning.

Sant är att de hårt skuldsatta amerikanska hushållen är känsliga för deflationär penningpolitik, vilket kan leda till deflation. Å andra sidan kan man vara säker på att Fed av just det skälet kommer att bedriva en synerligen inflationär penningpolitik.

Gold is the place to be.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt