Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < När ska man sälja?
När ska man sälja?
2011-09-20 21:54 # 13
SIMM
Vad Mike Maloney är ute efter är att allt går i cykler och då från undervärderat till övervärderat.
1980 pekade guld/silver och har sakta men säkert sjunkit och då har börden gått bättre (eller fastigheter). Detta har sedan pågått i ca 20 år guld vände 1998/1999 och börsen small 2000. Det är i den skarven han menar man skall växla över från det en till det andra.
Men visst det är lätt att visa på grafer och i synnerhet i efterhand, så den verkliga peaken kommer vi nog inte att kunna se förrän efteråt. Men låt oss säga att det grovt handlar o 20 års cykler, då är det dags runt 2019/2020 att växla från ädelmetaller över till ex. börsen.

En annan aspekt han har är att genom att växla på dessa olika tågen kan höja sina egna tillgångar. Ex om man satsar på en sak som inte höjer sig lika mycket som en annan kan man inte köpa lika mycket av den längre då den ökat mer i pris. På ett sätt väldigt enkelt att förstå att man kan köpa mindre av en sak som ökar i pris ed samma mängd pengar. Det svåra är ju att veta i förväg att just den ena saken kommer att öka mer än den andra.
Själv märker jag ju det som får mindre silver/guld idag för mina pengar än jag fick tidigare och de som var tidigare ute har ju fått tag i ännu mer för mindre pengar.

Enligt Mike Maloney blir allt till bubblor, vilket även guld/silver kommer att bli (i sinom tid). Det är det han (enligt hans egna utsagor) kommer att förvarna folk om när det är dags, vilket var grundfrågeställningen i tråden.
Pappersvaluta har Maloney också roligt åt då det inte ens är värt pappret det trycks på och att FED kör tryckpressen med bra fart och att M3 har ökat något kolossalt de sista åren.

// SIMM
2011-09-20 22:08 # 14
Lunar4Ever
Citat:
Ursprungligen postat av SIMM

Men visst det är lätt att visa på grafer och i synnerhet i efterhand, så den verkliga peaken kommer vi nog inte att kunna se förrän efteråt. Men låt oss säga att det grovt handlar o 20 års cykler, då är det dags runt 2019/2020 att växla från ädelmetaller över till ex. börsen.

// SIMM


2017 är ett årtal jag har hört nämnas. Har någon hört något annat?
Vad jag inte kan förstå är att varför ska man ska, enligt Maloney, växla tillbaka till fiatvalutorna genom att ge sig ut på börsen igen? Det är ju det som vi vill komma ifrån!
Senast ändrad av Lunar4Ever; 2011-09-20 22:09
2011-09-20 22:51 # 15
MFC
Citat:
Ursprungligen postat av Lunar4Ever
Citat:
Ursprungligen postat av SIMM

Men visst det är lätt att visa på grafer och i synnerhet i efterhand, så den verkliga peaken kommer vi nog inte att kunna se förrän efteråt. Men låt oss säga att det grovt handlar o 20 års cykler, då är det dags runt 2019/2020 att växla från ädelmetaller över till ex. börsen.

// SIMM


2017 är ett årtal jag har hört nämnas. Har någon hört något annat?
Vad jag inte kan förstå är att varför ska man ska, enligt Maloney, växla tillbaka till fiatvalutorna genom att ge sig ut på börsen igen? Det är ju det som vi vill komma ifrån!


Snarare...
Köpa -> vänta -> sälja -> köpa mer -> vänta -> sälja -> köpa ännu mer .....
2011-09-20 22:55 # 16
Despierto
Sen är inte allt valuta eller aktier. När guldpriset toppar, förutsatt att fiatvalutorna överlever, kommer säkerligen jordbruksfastigheter vara förnuftiga investeringar. det tillverkas ju så lite sådant numera, till skillnad från guld som faktiskt nyproduceras i relativt stor omfattning i sammanhanget...
2011-09-20 23:40 # 17
Adio
Stor skillnad på USD/SEK, få se hur långt det håller i sig, ligger på runt 6,60 idag.
2011-09-21 09:39 # 18
Guldmikroben
Till LunarForever

Vi är nog många som fått upp ögonen för ädelmetaller på grund av de oegentligheter vi ser i ekonomin runt om kring oss och vill gärna tro att de skall vara någon slags beständig trygg sköld mot illusionen. Det är dock gott att inte glömma att även ädelmetaller är en bricka i det stora spelet och förbereda sig därefter.
2012-06-02 12:32 # 19
Bob
Intressant tråd. Min fundering är var man kan sälja? Jag vill inte byta ut mina metaller mot fiat-pengar men om jag vill köpa en bostad för min familj, inte kan jag betala med en box silvermynt eller några guld tackor?
2012-06-02 12:53 # 20
billion
Citat:
Ursprungligen postat av Bob
Intressant tråd. Min fundering är var man kan sälja? Jag vill inte byta ut mina metaller mot fiat-pengar men om jag vill köpa en bostad för min familj, inte kan jag betala med en box silvermynt eller några guld tackor?


Har precis varit i det läget. Jag kunde inte hitta någon annan lösning än att sälja av en stor del av innehavet till LibertySilver för att få siffror på ett bankkonto som jag sedan kunde använda för att betala en liten gård. Allra helst hade jag velat betala med ädelmetall direkt för att undvika risken att banken kraschar innan affären var klar. Mäklare verkar inte så pigga på den idén så jag kände mig tvungen att byta till mig digitala siffror. Det gick bra denna gång men det kändes inte så tryggt att ha pengarna på banken.

Dock gick affären med LibertySilver smidigt och snabbt.
Senast ändrad av billion; 2012-06-02 12:53
2012-06-02 16:38 # 21
Bob
Citat:
Ursprungligen postat av billion
Citat:
Ursprungligen postat av Bob
Intressant tråd. Min fundering är var man kan sälja? Jag vill inte byta ut mina metaller mot fiat-pengar men om jag vill köpa en bostad för min familj, inte kan jag betala med en box silvermynt eller några guld tackor?


Har precis varit i det läget. Jag kunde inte hitta någon annan lösning än att sälja av en stor del av innehavet till LibertySilver för att få siffror på ett bankkonto som jag sedan kunde använda för att betala en liten gård. Allra helst hade jag velat betala med ädelmetall direkt för att undvika risken att banken kraschar innan affären var klar. Mäklare verkar inte så pigga på den idén så jag kände mig tvungen att byta till mig digitala siffror. Det gick bra denna gång men det kändes inte så tryggt att ha pengarna på banken.

Dock gick affären med LibertySilver smidigt och snabbt.


Tack för inlägget. Skattar man på vinsten i det läget? (Jag vet att det diskuterats i andra trådar men när det ändå kom på tal) Vi kan ju inte veta om LS kommer finnas för evigt, jag har svårt att hitta andra aktörer som är köpare av investeringssilver. Kan det bli en svårighet att bli av med stora mängder metaller den dagen man behöver pengar på kontot?
2012-06-02 21:09 # 22
billion
Citat:
Ursprungligen postat av Bob
Tack för inlägget. Skattar man på vinsten i det läget? (Jag vet att det diskuterats i andra trådar men när det ändå kom på tal) Vi kan ju inte veta om LS kommer finnas för evigt, jag har svårt att hitta andra aktörer som är köpare av investeringssilver. Kan det bli en svårighet att bli av med stora mängder metaller den dagen man behöver pengar på kontot?


Du deklarerar och skattar för vinsten. Kapitalskatt. Huruvida det kan bli svårigheter att sälja ädelmetall vågar jag inte säga något om.
2012-06-02 22:33 # 23
beegee
I alla tider har det funnits en marknad för det som representerar värde. Det är väl antagligen mer en fråga om rätt pris. Det kommer i alla fall aldrig vara en fråga om LS finns eller inte. Romarriket finns ju inte längre, men ändå brottas vi med samma frågor om valutors värde, inflation och guld. Och det finns nya lösningar och aktörer. Tiden lider men det verkar alltid på nytt uppstå lösningar.
Men varför sälja? Jag ser guld och silver som en långsiktig försäkring som jag helst inte vill behöva lösa ut, även om värdet sett över år stadigt ökar i fiat mätt.
2012-06-03 15:52 # 24
Cliffton
Måste säga att jag fick god info gällande detta , då jag väldigt länge funderat på ge mig in i leken.
Då jag även håller på med metallåtervinning " Skrotnisse"
Men skulle då vilja passa på och fråga några frågor?
Först och främst så förstår jag ju antagligen att beställningen går som Export via mitt Ab?..
Sen så undrar jag om Alla ädel metaller är momsade i T.ex Norge och vart eller till vilka som kan betala bra för sina leveranser om det nu finns en sådan filial i Norge , Förstår givet vis att det är en Världsbörs som styr priset. Och som jag läste tidigare i spalten verkar det inte omöjligt att sälja till baka partier till dom heller?
Är det stora marginaler i försäljnings inköp från dem?
Och nu då till en intressant fråga för mig är om dom tar imot ren elekrolykt och kattar i stora partier ?
Passar på och frågar så mkt jag kan då jag ser stor erfarenhet och insyn i både Bolaget och ämnet.
Med vänlig hälsning,


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt