Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Österike begränsar möjligheten att köpa guld för privatpersoner
Österike begränsar möjligheten att köpa guld för privatpersoner
2011-09-16 22:34 # 1
Hemulen
Om man får tro följande artikel i allafall

http://www.commodityonline.com/news/Austria-restricts-gold-purchase-by-individuals-42329-3-1.html

Och vad har det för innebörd i det stora hela???

Hm, jag borde väl ha lagt detta under "Ekonomi, Centralbanker osv". Vänligen flytta om så är fallet.
Senast ändrad av Hemulen; 2011-09-16 22:38
2011-09-16 23:52 # 2
Flavian
Jag har svårt att tro att en sådan begränsning är förenlig med EU-rätten. Om man lyckas förena den med EU-rätten måste man nog hänvisa till att guld används för att tvätta pengar. Men man kan inte gärna begränsa medborgarnas rätt att köpa något som är en laglig handelsvara i unionen.

Observera att jag inte påstår mig veta något i ämnet utan att mina gissningar är just gissningar.
2011-09-17 09:01 # 3
In4mayshun
Hehe, du kan lugnt utgå ifrån att EU-rätten har obetydlig vikt när det gäller att ändra samhället till storbankirernas/TPTB's fördel och mänsklighetens nackdel. (Notera uppdelningen mellan "bankirer" och "mänsklighet".)

Detta är antagligen bara början i en kommande flod av regleringar, policys, förbud m.m. som strävar till att kontrollera vanligt folks innehav av alternativ till fiatpengar, främst guld och silver. Handla medan ni kan....

En högt uppsatt kinesisk rådgivare har råkat försäga(?) sig och antyder att Kina överväger att minska ner på amerikanska skuldpapper. Undrar vad det betyder..... Drar de pluggen är det godnatt.

Citat:
A key rate setter-for China’s central bank let slip – or was it a slip? – that Beijing aims to run down its portfolio of US debt as soon as safely possible.

“The incremental parts of our of our foreign reserve holdings should be invested in physical assets,” said Li Daokui at the World Economic Forum in the very rainy city of Dalian – former Port Arthur from Russian colonial days.

“We would like to buy stakes in Boeing, Intel, and Apple, and maybe we should invest in these types of companies in a proactive way.”

“Once the US Treasury market stabilizes we can liquidate more of our holdings of Treasuries,” he said.


http://www.shtfplan.com/headline-news/china-looks-to-liquidate-us-treasuries-diversify-into-physical-assets_09162011
Senast ändrad av In4mayshun; 2011-09-17 09:06
2011-09-17 15:52 # 4
MFC
Begränsningen i Österrike har att göra med bland annat Patriot Act i USA och flera banker i Europa har i tysthet implementerat detta.
2011-09-17 22:12 # 5
TommyT
Ser ut att vara en förberedande åtgärd av makthavarna inför ett scenario som utspelat sig många gånger i fiatvalutornas historia:

1. Inflationen tar fart
2. Folket börjar växla riskvalutan mot utländsk valuta och ädelmetall
3. Makthavarna förbjuder köp av utländsk valuta och ädelmetall
4. Devalvering

Senaste exemplet: Vitryssland för någon månad sedan, rubeln devalverades med 56%.
2011-09-17 22:51 # 6
Flavian
Nu är inte Österrike Vitryssland, men visst har du rätt i att folk flyr riskvalutan och köper ädelmetall. Att köpa schweizerfranc är numera meningslöst, eftersom schweizerfrancen har knutits till euron.

Att reglera och begränsa guldmarknaden i EU kräver politiska beslut och man kan nog räkna med att det skulle vara ytterst impopulärt framför allt i Tyskland. Tyskarna är nämligen mycket förtjusta i att äga fysiskt guld som försäkring mot inflation och liknande. Skulle Fru Merkel gå med på att begränsa tyskarnas rätt att köpa och sälja guld så är hennes dagar som politiker utan tvekan räknade.

Enligt den senaste undersökningen äger det tyska folket 7.558 ton fysiskt guld. Det är 92 gram per person och då är varenda knarkare, och vartenda spädbarn medräknat. Det hör till saken att de som lever i forna DDR äger mindre guld än de som lever i Västtyskland så att västtyskarna gillar att spara i guld är helt solkart.

Den undersökning som jag har hämtat uppgifterna från heter Goldbesitz der Privatpersonen in Deutschland och publicerades november 2010. Sedan dess har guldhamstringen fortsatt och accelererat. Saken är helt enkelt den att tyskarna i tysthet håller på att överge euron som värdebevarare om än att processen är långsam och gradvis.

Ett exempel på tyskarnas kärlek till fysiskt guld är att ständigt fler "guldomater" sätts upp i Tyskland. En "guldomat" är ett mellanting mellan en varuautomat och en bankomat. Man stoppar in sedlar eller sitt bankkort och sedan spottar "guldomaten" ut tackor eller mynt i enlighet med kundens önskemål. Försäljning av fysiskt guld är befriat från reavinstskatt i Tyskland så den som vill kan sälja sitt guld till närmsta guldsmed och uppköpare av guld finns det hur många som helst av i vilken mindre stad som helst.

Tyskland är tillsammans med Schweiz det stora guldlandet i Europa. Jag tror att en vacker dag det tyska guldet kommer att börja cirkulera och den dagen kommer Tyskland de facto att ha återinfört guldmyntfoten. Ännu så länge är inte tillgången på fysiskt guld hos tyskarna så stor att de kan sätta igång en guldmyntfot och dessutom krävs det att inte bara försäljning av fysiskt guld utan också försäljning av skuldebrev betalbara i guld befrias från reavinstskatt.

När det tyska guldet börjar cirkulera så kommer övriga Europa att gå över till guldmyntfot genom handeln med Tyskland. Tyskland är Sveriges största handelspartner och samma sak gäller de flesta europeiska länder. Tyskland är nettoborgenär, det vill säga Tyskland har stora fordringar på omvärlden och dessa fordringar finns som banktillgodohavanden hos den tyska allmänheten, men dessa banktillgodohavanden omvandlas sakta och säkert till fysiskt guld. Genom att Tyskland är nettoborgenär har Tyskland kapaciteten att bli epicentrum för en ny guldmyntfot. Skulle varje tysk ha 500 gram guld istället för som idag runt 100 gram så skulle euron vara i det närmaste irrelevant för dem.

Hejdå, euron!
Senast ändrad av Flavian; 2011-09-17 22:55
2011-09-18 01:07 # 7
MFC
Väl värt att veta om denna "nyhet" är att det är en i nuläget väldigt löst hängande nyhet för den bekräftas vad jag kan se endast av två källor och de är inte 100%. De två källorna är SHTFplan.com och Commodityonline.com.

Men som man säger, ingen rök utan eld...
2011-09-18 09:05 # 8
Nikon
Eftersom slaveriet är avskaffat så är det väl inte så konstigt att man inte bör få "köpa guld för privatpersoner". :D

(Syftningsfel i rubriken...)
2011-09-18 09:52 # 9
Hemulen
Jag var ganska trött när jag skrev. Om det gjort någon skillnad om jag hade varit piggare är en helt annan fråga. :-)
2011-09-18 12:54 # 10
TommyT
Flera bloggare citerar commodityonline, men själv hittar jag ingen officiell bekräftelse på att en privatperson inte skulle få köpa guld för mer än 15.000 EUR åt gången i Österrike.

Tvärtom hävdar sig en bloggare ha ringt upp banker i Österrike och fått ryktet dementerat.

Däremot står det på flera håll att gränsen för att få köpa/sälja guld anonymt i butiken går vid 15.000 EUR (länk, länk), varutöver legitimation måste visas upp. Detta gäller dessutom Tyskland, inte nödvändigtvis Österrike.
2011-09-20 20:57 # 11
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av TommyT
Flera bloggare citerar commodityonline, men själv hittar jag ingen officiell bekräftelse på att en privatperson inte skulle få köpa guld för mer än 15.000 EUR åt gången i Österrike.

Tvärtom hävdar sig en bloggare ha ringt upp banker i Österrike och fått ryktet dementerat.

Däremot står det på flera håll att gränsen för att få köpa/sälja guld anonymt i butiken går vid 15.000 EUR (länk, länk), varutöver legitimation måste visas upp. Detta gäller dessutom Tyskland, inte nödvändigtvis Österrike.


Jo, men det är ju penningtvättslagarna som är harmoniserade i EU. Se cornucopias utmärkta artikel.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt