Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Guld vs Silver
Guld vs Silver
2011-09-15 14:35 # 1
SP
Har precis börjat att spara guld och silver men funderar på hur jag ska förhålla mig till mängden silver mängden guld.
Ska man spara 50/50, vad har ni för åsikter här på LS?
Sparar på mynt men undar om några är mer fördelaktiga att spara på är bara intresserad av billigaste priset för metallen.

//SP
2011-09-15 15:21 # 2
Despierto
Man kan ju ha tusen olika sätt att se på det. Den historiska guld/silver-ration brukar ju vara 1/17 beroende på förhållandet mellan metallernas förekomst i jordskorpan. Jag siktar på den balansen.

Men man kan ju också se att silver är kraftigt undervärderat. I skrivande stund är ration 1/44, något som ger silver en enorm finansiell uppsida om det skulle bli så att vi återvänder till en historiskt sett normal prissättning. Av den anledningen köper många mer silver än guld.

Annars kan se guld som tryggare och därför låta guldet ta en större plats i portföljen/gömman/kassaskåpet.

Som sagt, det finns lite olika sätt att se det på.
2011-09-15 15:32 # 3
Rickard
När folk talar om sina GS-ration, t.ex. 80/20, är det då i vikt eller i investerade kronor man åsyftar?
2011-09-15 17:20 # 4
Flavian
Utifrån arbetsvärdeläran är mängden guld i förhålande till mängden silver irrelevant för att förstå prisrelationen dem emellan. Platina är ojämförligt mera sällsynt än guld och trots detta endast obetydligt dyrare än guld.

Istället är det samspelet mellan subjektivt värde och objektivt värde vilket skall analyseras för att man skall kunna göra sig en bild av vad som är en rimlig prisrelation mellan silver och guld.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt