Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Vi börjar bli många.
Vi börjar bli många.
2011-09-15 10:09 # 1
rbkanders
..så pass många att jag när jag hämtade ut min senaste leverans från LS på ett postkontor i södra Sverige fick följande fråga:

- Liberty Silver, vad är det för något? Har lämnat ut några paket i veckan sen ett tag tillbaka.

Upplyste kvinnan i fråga så gott jag kunde, förhoppningsvis vaknar även hon upp till den kommande ekonomiska verkligheten. Tilläggas ska att detta var ett uthämtningsställe för ordrar överstigande x antal kronor, där x är okänt men att döma av min orderhiostorik så är x > 10000.
2011-09-15 10:14 # 2
billion
Stackars Torgny, han lär få biceps som spräcker skjortan. :)
2011-09-15 10:43 # 3
Despierto
Å andra sidan får han ju råd med nya skjortor...
2011-09-15 12:16 # 4
GuldellerSkuld
Det verkar vara en ansenlig skara som har börjat intressera sig för dessa ämnen ja. En bekant till mig berättade om en vän till honom som avslöjade att han hade sålt allt sitt aktiekapital och placerat allt i fysiskt guld. Dessutom ökat sin kontantanvändning avsevärt. Det borde fler göra så att bankerna inte kan styra våra liv. Ta ut era kontanter! Det är bankernas livsblod!
2011-09-15 12:27 # 5
Lunar4Ever
Citat:
Ursprungligen postat av GuldellerSkuld.Nu
Dessutom ökat sin kontantanvändning avsevärt. Det borde fler göra så att bankerna inte kan styra våra liv. Ta ut era kontanter! Det är bankernas livsblod!


Jag tycker att vi i Sverige kunde göra som i Frankrike. En gemensam aktion att ta ut våra pengar samtidigt. Vi kan väl här i detta forum komma överens om något sådant. Allt för att kritisera bankernas översitteribeteende.
2011-09-15 14:36 # 6
kaase
Citat:
Ursprungligen postat av Lunar4Ever
Citat:
Ursprungligen postat av GuldellerSkuld.Nu
Dessutom ökat sin kontantanvändning avsevärt. Det borde fler göra så att bankerna inte kan styra våra liv. Ta ut era kontanter! Det är bankernas livsblod!


Jag tycker att vi i Sverige kunde göra som i Frankrike. En gemensam aktion att ta ut våra pengar samtidigt. Vi kan väl här i detta forum komma överens om något sådant. Allt för att kritisera bankernas översitteribeteende.


Jag har redan tagit ut mina kontanter ur företagskontona, de är nämligen inte skyddade av insättningsgarantin. Istället har mina företag köpt guldmynt som sitter på balansräkningen för alla pengar som inte behövs för rörelsen det närmaste halvåret...
2011-09-15 17:14 # 7
Flavian
"Jag har redan tagit ut mina kontanter ur företagskontona, de är nämligen inte skyddade av insättningsgarantin. Istället har mina företag köpt guldmynt som sitter på balansräkningen för alla pengar som inte behövs för rörelsen det närmaste halvåret.."

Du är före din tid. Fysiskt guld är likviditet i dess högsta och renaste gestalt. Insättningsgarantin är också ihålig av det enkla skälet att staten skulle tvingas låna upp enorma summor för att kunna kompensera allmänheten i händelse av storskaliga bankkrascher. Och när staten försöker låna upp är det inte säkert att "marknaden" vill låna ut.

Måhända är den minskande likviditeten i pappersvalutorna en effekt av att när folk köper guld och exempelvis betalar med kort så är det möjligt att detta omedelbart minskar det som kallas penningmängden i kronor, men ökar mängden "unallocated gold" därigenom att motsvarande summa omedelbart gottskrivs säljarens av guld konto i en bullion bank.

Det senare är dock endast en spekulation från min sida. Klart är dock att deposit currency kan "gå upp i rök". Visst är det svårt att förstå alla detaljer men blir det inte mer och mer uppenbart att hela världens finansväsende håller på att implodera?
2011-09-15 17:42 # 8
Flavian
Kaase:

Om vi tänker oss att du vill sätta sprätt på företagets guldmynt och de sedan företaget köpte dem har stigit i värde, det vill säga de representerar ett större krontal; vad blir då företaget skyldigt svenska staten i skatt?

Antag att du köpte guldmynt till ett värde av 300.000 kronor och att när du sätter sprätt på dem de är värda 400.000 kronor. Om du betalar direkt med guldmynt eller växlar dem till kronor innan du handlar är skattemässigt likgiltigt.

Kenske är det inte så avlägset att tänka sig att bankerna börjar väga in guldmynt. Också för bankerna representerar ju guldmynt likviditet.
2011-09-16 00:24 # 9
SIMM
Citat:
Ursprungligen postat av Flavian
Du är före din tid. Fysiskt guld är likviditet i dess högsta och renaste gestalt. Insättningsgarantin är också ihålig av det enkla skälet att staten skulle tvingas låna upp enorma summor för att kunna kompensera allmänheten i händelse av storskaliga bankkrascher. Och när staten försöker låna upp är det inte säkert att "marknaden" vill låna ut.


Behöver staten låna? De kan ju trycka pengar godtyckligt om de bara vill.
Så tänk om allt kraschar och de har insättningsgaranti på flera miljarder. De trycker en massa nollor på sedlarna, ger folket pengarna och de går ut och köper varsin hamburgare. Då är det väl inga problem att skapa sig en insättningsgaranti för folket och verkligen ge dem pengarna de åtagit sig (men ingen köpkraft).
Alternativt: De har insättningsgaranti bankerna konkar och staten skall helt plötsligt betala ut det de garanterar. Då kommer de säkert att skapa en undantagsregel på grund av force majure eller dylikt - du får bara lite av de garanterade pengarna och kan nu köpa två hamburgare istället.

Vad har vi egentligen för garanti att staten har en insättningsgaranti? Har de behövt använda den? Vet vi om det verkligen kommer att funger som det idag ser ut på pappret? Om de tvingas utfärda sin garanti, som de ser det, är det nog en enskild bank och dess kunder de behöver täcka upp - vilket de lär göra och klara av. Men om allt smäller och det blir en dominoeffekt, vad händer då? Troligen ingen som vet för inte har de skapat insättningsgarantin utifrån sådana scenarion. Staten kan ju ge dig pengarna och ta tillbaka 70% genom en ändrad skatteregel, dvs. staten klarar sig alltid - frågan är om du gör det!

Men den som lever får se.

// SIMM
2011-09-16 09:01 # 10
Flavian
Citat:
Ursprungligen postat av SIMM
Citat:
Ursprungligen postat av Flavian
Du är före din tid. Fysiskt guld är likviditet i dess högsta och renaste gestalt. Insättningsgarantin är också ihålig av det enkla skälet att staten skulle tvingas låna upp enorma summor för att kunna kompensera allmänheten i händelse av storskaliga bankkrascher. Och när staten försöker låna upp är det inte säkert att "marknaden" vill låna ut.


Behöver staten låna? De kan ju trycka pengar godtyckligt om de bara vill.
Så tänk om allt kraschar och de har insättningsgaranti på flera miljarder. De trycker en massa nollor på sedlarna, ger folket pengarna och de går ut och köper varsin hamburgare. Då är det väl inga problem att skapa sig en insättningsgaranti för folket och verkligen ge dem pengarna de åtagit sig (men ingen köpkraft).
Alternativt: De har insättningsgaranti bankerna konkar och staten skall helt plötsligt betala ut det de garanterar. Då kommer de säkert att skapa en undantagsregel på grund av force majure eller dylikt - du får bara lite av de garanterade pengarna och kan nu köpa två hamburgare istället.

Vad har vi egentligen för garanti att staten har en insättningsgaranti? Har de behövt använda den? Vet vi om det verkligen kommer att funger som det idag ser ut på pappret? Om de tvingas utfärda sin garanti, som de ser det, är det nog en enskild bank och dess kunder de behöver täcka upp - vilket de lär göra och klara av. Men om allt smäller och det blir en dominoeffekt, vad händer då? Troligen ingen som vet för inte har de skapat insättningsgarantin utifrån sådana scenarion. Staten kan ju ge dig pengarna och ta tillbaka 70% genom en ändrad skatteregel, dvs. staten klarar sig alltid - frågan är om du gör det!

Men den som lever får se.

// SIMM


Vad gäller insättningsgarantin så är denna definierad i euro och svenska staten kan inte trycka något annat än svenska kronor. Samma sak gällde isländska staten och isländska staten kunde därför inte täcka insättarnas förluster när de isländska bankerna gick omkull. Hade däremot insättningsgarantin varit definierad i isländska kronor så hade problemet givetvis kunnat lösas genom att addera nollor på de isländska sedlarna.

Och uppenbarligen har eurosystemet det goda med sig att de enskilda staterna underkastas någon typ av extern budgetdisciplin. Om inte så hade varit fallet hade ju den grekiska staten inte varit tvungen att skära sina utgifter utan hade istället kunnat addera nollor på landets sedlar.
2011-09-16 09:43 # 11
kaase
Citat:
Ursprungligen postat av Flavian
Kaase:

Om vi tänker oss att du vill sätta sprätt på företagets guldmynt och de sedan företaget köpte dem har stigit i värde, det vill säga de representerar ett större krontal; vad blir då företaget skyldigt svenska staten i skatt?

Antag att du köpte guldmynt till ett värde av 300.000 kronor och att när du sätter sprätt på dem de är värda 400.000 kronor. Om du betalar direkt med guldmynt eller växlar dem till kronor innan du handlar är skattemässigt likgiltigt.


Det är ju samma som med allt annat. En vinst är en vinst, och skall beskattas. Inte mycket att göra åt det. Förövrigt så försöker jag anta en zen-inställning till skatt. Jag betalar bara skatt om jag tjänar pengar, och det är ju bra. :) Sedan är jag ideologiskt för konsumtionsskatt och att man slopar skatt på arbete, investeringar och vinster. Men det hjälper inte stressnivåerna att tänka på.
2011-12-16 21:39 # 12
Lavidium
Tyvärr inte tillräckligt många. De flesta verkar inte ens veta att guld och silver har varit pengar de senaste 5000 åren.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt