Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Brandsäker förvaringsbox
Brandsäker förvaringsbox
2011-09-12 20:31 # 1
John
Jag funderar på att köpa någon typ av brandsäker förvaringsbox att förvara mynt i. Har någon erfarenhet av detta och/eller rekommendationer att ge så vore jag väldigt tacksam! Jag har tänkt att förvara boxen i ett vapenskåp så boxen i sig behöver inte nödvändigtvis vara inbrottssäker.
2011-09-12 20:40 # 2
Despierto
Tror ytterst få bränder i hem kommer upp i de temperaturer som krävs för att smälta guld och silver, ännu mindre om dessa förvaras i ett vapenskåp. Tycker nog du ska köpa mer ädelmetaller för dina pengar.
2011-09-12 20:49 # 3
Flipper
Citat:
Ursprungligen postat av Hedge
Har funderat en del på förvaring av silver. Vid en ev brand blir det förmodligen inget bra med mynt i plasttuber.

Hittade nedanstående som skyddar dokument mot 850 grader i 30 minuter.
24 tuber Silver Eagles och några påsar torkmedel får precis plats.

http://www.tryggsaker.se/stoldskydd-o-vapenskap/kassaskap-vapenskap/vapenskap/scandinavian-safe/g-brandbox/product_info.php/cPath/40_83_138_160/products_id/461

Senast ändrad av Flipper; 2011-09-12 20:55
2011-09-12 22:37 # 4
Hemulen
Bränder är så att säga inget att leka med. Konstruktionen på det som brinner styr iprincip hur varmt det blir.
Järn smälter vid ca 1500 grader, guld och silver runt 1000 grader (silver något under och guld något över).
När ÖFFKs (min fäktklubb) lokal brann för ett par år sedan så brann mina värjor upp. Jag hittade klingorna (snygga ostkroksformade saker...) i mitt totalt förvridna omklädninigsskåp, fästena mm hade smält/brunnit och det fanns inget spår av dessa. Fästena var i och försig aluminium (smält p ca 650 grader) men skåpen hade stått där det inte blev så varmt...
1000 grader är ingen ovanlighet efter vad jag förstått.
Så ur min synvikel är en brandbox ingen dålig idé, i andrahand en stållåda så man lätt kan hitta eventuellt smälta mynt och tackor.
Det blir sånt stök när det brinner....
2011-09-12 23:15 # 5
Nikon
Kanske skippa plasttuberna?
2011-09-13 11:05 # 6
John
Tack för era svar! :) Givetvis hoppas man ju aldrig att det ska behövas men är olyckan framme känns det tryggare att ha mynten i något som ska stå emot ganska hög värme.
Goldfinger: brandboxen du länkade till ser riktigt bra ut, tror det får bli en sådan!
2011-09-13 18:41 # 7
SIMM
Brinner det så jäkligt så anser jag att man har mer problem än att bara rädda själva silverinnehavet.

// SIMM
2011-09-13 20:35 # 8
Hemulen
När det brinner tar man folk och fä och går ut, fort.

Brandboxar och annat är för att underlätta att förhoppningsvis återfå sina ägodelar efter branden.
För det är ju när det brunnit, eller motsvarande katastrof, som man verkligen behöver sina ädelmetaller.
2011-09-13 21:05 # 9
John
Lösöre täcks av hemförsäkringen men det gäller inte ädelmetaller/kontanter etc vilket är en av orsakerna till att jag vill ha en brandsäker förvaring i hemmet.
2011-09-21 13:28 # 10
jaduok
Citat:
Ursprungligen postat av John
Lösöre täcks av hemförsäkringen men det gäller inte ädelmetaller/kontanter etc vilket är en av orsakerna till att jag vill ha en brandsäker förvaring i hemmet.


Så kategoriskt ä det väl inte?
Mindre mängder täcks väl av försäkring så som det låtit här tidigare.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt