Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Köpa silvertackor leverera till Norge.
Köpa silvertackor leverera till Norge.
2011-09-07 14:42 # 1
Markus0214
Hej
Jag är ny i området silver, men undrar om det är värt att beställa silver här på LS, men skicka det till Norge? Vilka avgifter tillkommer, lönar det sig, tullen etc.? Har norsk adress.

Tack
2011-09-07 15:09 # 2
bluesky
I Norge kan du ju köpa silver momsfritt.......! Bor du i Norge så köp självklart där. Silver är momsbelagt i hela EU.
2011-09-07 15:50 # 3
Macensi
Intressant, hur fungerar det med tullen då? Måste man betala en införselmoms på silvret då?
2011-09-07 17:12 # 4
jaduok
Men slipper man inte moms om man importera från sverige till norge? Har hört att folk importerar tyskland-norge för att få så billigt som möjligt.
Fast det kanske kräver att du registrerat ett företag ?

realverdier.no är en norsk handlare. Libertysilver är marginellt billigare utan moms men dyrare med frakt om du inte köper riktigt mycket.
2011-09-07 17:18 # 5
bluesky
Citat:
Ursprungligen postat av Macensi
Intressant, hur fungerar det med tullen då? Måste man betala en införselmoms på silvret då?


Menar du om du sedan för in silvret från Norge till Sverige? Ja, då är det införselmoms, om du väljer att slänga fram grejerna i tullen. Men det kan man ju "råka glömma bort"..... Om det är tull också vet jag inte... Straffskatt kan väl också tillkomma om man blir påkommen med sin "glömska".
2011-09-07 18:44 # 6
Markus0214
Jag menar Bara ifrån LibertySilver och trycker "leveransland" Norge, då försvinner all moms, Alltså från Sverige till Norge. Ja, men det med att återinföra det från Norge till Sverige är inga problem, som sagt man kan "glömma" att man har packat ner det... "Bakom varje förmögenhet ligger det ett brott" eller vad säger ni?
2011-09-07 20:55 # 7
bluesky
Citat:
Ursprungligen postat av Markus0214
Jag menar Bara ifrån LibertySilver och trycker "leveransland" Norge, då försvinner all moms, Alltså från Sverige till Norge.


Då är det ju ingen moms, det är därför det tas bort.... så då är det väl bara att jämföra med priserna i Norge.... fraktkostnaden syns ju också i kassan... tull vet jag som sagt inget om, men tror inte det är nåt... det finns förresten rabattkoder som ger 2% hos LS (googla).
2011-09-07 22:01 # 8
Macensi
Citat:
Ursprungligen postat av bluesky
Citat:
Ursprungligen postat av Macensi
Intressant, hur fungerar det med tullen då? Måste man betala en införselmoms på silvret då?


Menar du om du sedan för in silvret från Norge till Sverige? Ja, då är det införselmoms, om du väljer att slänga fram grejerna i tullen. Men det kan man ju "råka glömma bort"..... Om det är tull också vet jag inte... Straffskatt kan väl också tillkomma om man blir påkommen med sin "glömska".


Självklart är det ju ingen som slänger upp grejerna till tullen men dom seriösa transportbolagen måste införtulla allt som går in i Norge baserat på en commercial invoice som avsändaren skickar med paketet. Om man skriver ner värdet på den eller skriver annat än vad som är i paketet kallas det smuggling. I detta fall tror jag att Liberty Silver är en seriös aktör och skickar med en korrekt commercial invoice vilken då måste tullas in i Norge. Om man inte gör detta har jag svårt att tro att transportförsäkringarna gäller ifall ett paket skulle komma bort. Inge roligt om man skickat silver för 100k och skrivit ett värde på 1000kr.
2011-09-07 23:06 # 9
bluesky
@ Macensi: ovanstående gällde om man för egen hand senare för tillbaks det från Norge till Sverige. Till Norge däremot är det ingen moms, så den vägen är det ju inget problem.
Senast ändrad av bluesky; 2011-09-07 23:15
2011-12-13 17:31 # 10
shadowtwister
Hej på er,

Har en fråga om att köpa silver i Norge.

Om man åker till Norge (t.ex. via tåg) och
köper silver på plats med kontokort från
en svensk bank och sedan åker tillbaka till Sverige,
tror ni detta skulle fungera för att slippa moms
och andra tråkigheter ?
2011-12-13 17:52 # 11
Lavendale
Silver som inhandlats i Norge är momspliktigt vid införsel till Sverige.

Vad som händer vid gränsövergången med tullen, vid varje enskild resa, är ju omöjligt att svara på.
2011-12-13 18:38 # 12
Nikon
Ska man verkligen betala moms på ALLT silver som förs in från Norge till Sverige? Halsband, örhängen, ringar och enstaka mynt man råkar ha på sig???

Är det inte så att man bara är skyldig att betala moms om man för in Silver över ett visst värde?


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt