Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Förvaring av silver
Förvaring av silver
2011-09-04 20:31 # 1
Silverik
Tjo

Har funderat på något bra ställe där man kan gömma allt sitt silver. Man vill ju gärna inte ha det liggandes i någon låda i huset... Så jag funderar på att gräva ner det på genomtänkt ställe.

Är det någon som har erfarenhet av detta, räcker en väl sluten plastförpackning? Några tips eller andra förslag? =)


//Henrik
2011-09-04 21:45 # 2
bluesky
Bankfack?
2011-09-04 21:51 # 3
dany
ingen skulle svara på det. det skulle avsölja hemliga platsen, hos osss. :P


du får tänka smart tänk var tjuven skulle ha gått in först för att kolla. bra byt plats på det där otänkbart o ha.
2011-09-05 09:22 # 4
tobban
Skafferiet?
2011-09-05 09:31 # 5
Silverik
Nej, inte bankfack... hellre skafferiet då ^^ Tänkte mest om man skulle gräva ner det, om det räcker med en plastförpackning (typ big pack), kanske inte behöver vara mer komplicerat än så?
2011-09-05 09:45 # 6
billion
Frysen, blomkrukorna, under ditt nyplanterade träd eller kanske bygga en vägg framför en annan vägg, spara lite utrymme imellan och arkivera det där? :)

Vet inte hur man på bästa sätt skyddar innehållet men en tät inneslutning i plast borde ju räcka.
2011-09-05 10:04 # 7
Lavendale
Har du mycket silver, t.ex. över 10 kg. så spika ihop en låda utan handtag. Spika sedan fast locket och skriv en lapp: Anoder till båten, eller blybatteri och ställ lådan längst ner i en garderob, eller ett annat bra ställe. Ha inte silver på samma plats som mat då det lätt tar år sig svavel därifrån, även om du har de tätt inplastat.
2011-09-05 10:57 # 8
Silverik
Okee, tack för tipsen, Men om jag nu vill gräva ner det, har ni bra tips på hur man skyddar silvret så väl som möjligt, eller är det en dum idé att gräva ner det i bevarings/skydda -silvret syndpunkt? :o
2011-09-05 10:58 # 9
mega_n
Lägg inte alla ägg(silver) i samma korg. Jag har lite silver på flera olika platser... Bara lite hemomkring...
2011-09-05 11:09 # 10
mega_n
Citat:
Ursprungligen postat av Henrik
Okee, tack för tipsen, Men om jag nu vill gräva ner det, har ni bra tips på hur man skyddar silvret så väl som möjligt, eller är det en dum idé att gräva ner det i bevarings/skydda -silvret syndpunkt? :o


Jag har läst att många rekommenderar att man tar ett PVC-rör (typ avloppsrör) och skaffar ändpluggar och sågar till rörstumpen i lämplig längd. I det kan man lägga silvret i slutna plastpåsar för extra skydd. Man bör nog också lägga i fuktslukar-påsar så att det hålls torrt även om lite fukt skulle tränga in. Gräv sedan djupt eller använd ett jordborr och sänk sedan ned rörstumpen. Tänk dock på att gräva tillräckligt djupt för att inte en metalldetektor ska uppfatta den (helst mer än 1 meter). När du gräver igen hålet släng i diverse småskrot, spik mm för att trötta ut skattsökarna med detektorer...

Och glöm inte bort var du grävt ned det ;-) Berätta dessutom för en person som du kan lita på var du gömt silvret ifall något skulle hända dig...

Har inte provat så jag kan inte säga hur det funkar, men prova först med bara lite silver och lägg ned det och gräv upp nästa år så ser du hur det funkar...
Senast ändrad av mega_n; 2011-09-05 11:15
2011-09-05 11:10 # 11
Ptah-hotep
Kom bara ihåg att s.k. listiga ställen som frysen m.m. är det första stället som tjuven letar på. Problemet med ställen som är "det sista stället där en tjuv skulle leta" är att så många andra också har gömt sina saker där...
2011-09-05 11:42 # 12
billion
Citat:
Ursprungligen postat av Ptah-hotep
Kom bara ihåg att s.k. listiga ställen som frysen m.m. är det första stället som tjuven letar på. Problemet med ställen som är "det sista stället där en tjuv skulle leta" är att så många andra också har gömt sina saker där...


Papperskorgen då? I gamla bilbatterier? Vattenlåset i avloppet? Mynt i falska avloppsrör? Gårdsbrunnen?I komposten?


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt