Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Mäklare & utlåning
Mäklare & utlåning
2011-09-03 15:46 # 1
Flipper
Lyckades sälja min bostadsrätt nyligen och handpenningen ligger på konto hos mäklaren. Men jag får min del först när köparen godkänts av föreningen och nu har det gått mycket lång tid. Jag funderar på om mäklare kan ha intresse i att pengarna ligger på deras konton under så lång tid som möjligt. Får en känsla av att pengarna används till utlåning, typ 9 gånger beloppet ala fractional reserve banking. Kan det finns kopplingar mellan mäklare och utlåningsbolag typ Lendo och annat smuts? Några tankar?
Senast ändrad av Flipper; 2011-09-03 15:46
2011-09-03 17:16 # 2
Nikon
Så försök förmå föreningen att snabba på sitt beslut om köparen?
2011-09-03 18:26 # 3
billion
Jag tror inte mäklare får leka med dina pengar. Det finns nog regler som säger att de bara får ha pengarna på kontot. Sådana regler finns i varje fall vid företagsförsäljning och advokater är inblandade för att hålla i pengarna tills vissa saker blivit genomförda.
2011-09-03 20:44 # 4
Flipper
Jag såg tydligen troll, vet nu var flaskhalsen ligger, det visar sig föreningen tar en "ansökningsavgift" dvs man betalar en avgift för att överhuvudtaget få ansöka om medlemskap. Innan denna är erlagd tas ärendet inte upp och köparen var sen med betalningen. Ansökningsavgift… vad får de allt ifrån. Tack för era svar.
Senast ändrad av Flipper; 2011-09-03 20:44
2011-09-03 22:20 # 5
TommyT
Banken däremot får förstås låna ut handpenningen flera gånger om under väntetiden och tjäna flerfaldig ränta på det medan mäklaren får ingen eller nästan ingen ränta på innehavet och du får förstås 0%, snarare minus % då fiatpengar går ändlöst ner i värde.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt