Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Utbildning/arbete inför de svåra tider som väntar.
Utbildning/arbete inför de svåra tider som väntar.
2011-09-01 15:04 # 1
Absh
Hej,

Sitter och funderar kring vad man ska plugga. Känns grymt svårt att välja med tanke på vad som kommer.

Vilken utbildning eller arbete tror ni överlever bäst inför den kommande kollapsen?

Mvh Absh


2011-09-01 16:39 # 2
Scarecrow
@absh

Till att börja med kan vi glömma alla "softutbildningar" såsom socialsekreterare, biståndsbedömare, kulturarbetare, beteendevetare, genusvetare, folklivsforskare, förskollärare mm. Dessa utbildningar är redan idag bortkastad tid-studieskulder-låg lön, och det kommer inte finnas några pengar att betala dessa yrken i framtiden. På det hela taget kommer allt som det offentliga betalar idag att krympa ned, vilket innebär att bl.a. personliga assistenter kan hälsa sin anställning adjö. Taxinäringen kommer också att krympa med kanske 90%, då färdtjänst och sjukresor står för nästan all trafik. Den finansiella sektorn kan vi också glömma, det säger sig självt. Restaurang skulle jag inte heller satsa på, då folk inte kommer att ha råd att äta ute längre.

Vilka yrken har då en framtid. Sjukvården? Definitivt, även om den kommer att bantas och lönerna sjunker, speciellt för sjuksystrar. Läkarna kanske klarar sig bättre. Ett minimum av offentligt finansierad vård kommer nog att finnas i framtiden också. Överhuvudtaget kommer de med offentliga anställningar att få se sina löner sänkta. Ingenjörer kommer alltid att behövas även om konkurrensen hårdnar. Hantverkaryrken är nog de som kommer att klara sig bäst, trots allt. Lär man sig ett hantverk är jag övertygad om att man kan hanka sig fram i dåliga tider. Händiga personer kan ju dessutom "se om sitt eget hus". Flera hantverksyrken kommer säkert att få en renässans, såsom skomakare, smed, skräddare mm även om de får vara beredda att jobba för att klara livhanken, inte för att kunna bekosta Thailandssemestrar. Av enklare yrken kommer det naturligtvis också behövas personal, till absoluta bottenlöner. Förare av spårbunden trafik kommer att finnas kvar, medans den landsvägsbundna trafiken kommer att minska.

Sammanfattningsvis: Är du intresserad av en hög utbildning, satsa på ingenjör/teknik i någon form eller läkare. Annars hantverkare.
Senast ändrad av Scarecrow; 2011-09-01 16:46
2011-09-01 16:46 # 3
Selous
Beror ju på vad du är lämpad för och faktiskt tror att du står ut med att ägna dig åt.

Sjukvård i allmänhet, läkare i synnerhet torde väl alltid klara sig okej, människor som blir sjuka kommer alltid vilja ha hjälp. Däremot är det ju kanske inte så lämpligt om man är rädd för blod..
Elektriker, rörmockare kommer väl även det alltid behövas, lägger man lite extra fokus på reparation så torde man vara bäst rustad för framtiden när "slit och släng" minskar.
Är du mer handlartypen så kanske en matbutik vore något, mat kommer vi nog vilja ha även i fortsättningen. Svårigheten här är väl att avväga lönsamhet nu mot långsiktig överlevnadsmöjlighet. En ICA Maxi ger stora inkomster idag men i framtiden är det inte så säkert med lägen utanför städer där det i princip krävs bil för att ta sig dit. Tvärtom är det svårt att hålla igång en lanthandel på en mindre ort idag men i framtiden torde möjligheterna öka.
Tågtrafiken lär öka på bekostnad av bil och lastbil. Så yrken relaterat till det är säkert inte fel på sikt.

Finns mycket man kan tänka sig..
2011-09-01 17:09 # 4
bluesky
Håller med om det som sagts ovan.

Övrigt: när bostadsbubblan nu spricker så borde flyttgubbarna få fullt upp... men det är ju inget man pluggar till. Investering i styrketräning kan vara lämpligt....... (fy, vilket tungt jobb - en eloge till alla slitande flyttgubbar).
2011-09-01 17:31 # 5
billion
Citat:
Ursprungligen postat av Absh
Vilken utbildning eller arbete tror ni överlever bäst inför den kommande kollapsen?


Allt som har med att odla + djurhållning. Bonde, så har du alltid tillgång till mat.
2011-09-01 17:34 # 6
Hausse
Hej!


Du ställer en mycket intressant fråga. Jag kan inte göra annat än reflektera över min egen bakgrund och se om jag skulle ha gjort någonting annorlunda om jag nu vore i din situation.

Min första eftergymnasiala utbildning var militärtjänsten. Jag utbildade mig till reservofficer. Därefter fortsatte jag mina studier genom att läsa vid Kungliga Tekniska Högskolan. Jag gick en av de mera teoretiska utbildningarna och såg till att bli civilingenjör.

Vad handlar då dessa utbildningar egentligen om? Jo, reservofficersutbildningen ger ledarskapserfarenheter samt vetskapen om att man kan överleva en hel del krissituationer.

Civilingenjörsutbildningen ger inte bara kunskap, utan framför allt - man lär sig att tänka. Detta är någonting kraftfullt och näst intill omöjligt att radera innan ålderdomen eventuellt tar ut sin rätt.

Om jag nu skulle vara i din situation, så skulle jag se till att forma mitt inre på ett tidlöst sätt genom några hårda utbildningar. Själv är jag mycket nöjd med mina val. Möjligen skulle jag dock idag ha sneglat på någon typ av jordbruksutbildning istället för civilingenjörsutbildning. Dessutom skulle jag nog ha försökt att arbeta något eller några år innan eller under utbildningen för att undvika studielån.

Förutom utbildning så måste jag framhålla att din attityd kan komma att spela en större roll i framtiden än vad den gör idag. De som ger det där lilla extra i svåra tider, har nog en större chans att klara sig än de som bara levererar medelmåtta. Det handlar om att finna det man är bra på, och sedan förädla det genom ständig förbättring samt utbildning.

Sedan skadar det inte om du ser till att arbeta utomlands ett tag för att lära dig hantera olika kulturer mm. Då vet du att du kan klara dig igenom en eventuell emigration.


Lycka till önskar Hausse
2011-09-01 17:53 # 7
guldnisse
Konkursförvaltare.

Begravningsentreprenör.


Eller så kanske du inser att världen inte kommer att gå under, inte den här gången heller.

En sak är väl sant, alla kan inte jobba på TV4, men det är väl ingen större skada.
Senast ändrad av guldnisse; 2011-09-01 17:54
2011-09-01 23:43 # 8
Danne
Jag rekommenderar dig att inte plugga överhuvudtaget. Jag talar från egen erfarenhet. Sök dig till ett stort företag med bra återväxt som till ex IKEA. Där får du lön och kan växa i positioner och få erfarenhet. Med en lön och ett sunt tänk kan du lägga undan så du senare kan investera. Jag talar från egen erfarenhet. Plugga kan du göra hemma ändå. Diplomet är bara ett papper som ändå inte kommer väga mer än 3-6 års erfarenhet. Dessutom kan du nå chefsposition inom 3 år om du är duktig och den erfarenheten är ovärderlig.
2011-09-02 00:06 # 9
dany
citaten ovan mig funkar inte för alla, de flesta som bygger upp sig utan utbildning o hittar sin plats är tur.
du måste vara försäkrad tänk på att du blir sparkad från den platsen o du ha inget jobb ingen utbildning du är en nolla inte bra på något, då kommer du ångra dig,

vad jag rekomenderar dig är, tänk sj vad du är bra på vad du gillar du ska tänka vad du ska jobba med i 60 år framåt , du ska inte ha ett jobb som du inte gillar och ångrar den dagen du valde det, NEj,

själv gillar jag it, tycker det är intressant o brinner för det hela vår värld kommer snurras av it technologi
it branchen kommer slå igenom i fortsätningen allt är - it - i dagens teknologi webb utvecklare , systemutvecklare, programming. app programering, spel osv.

men du ska kunna vakna varje morgon kolla dig i spegeln när du borstar tänderna with a smile on your face o ser fram emot dagen på jobbet,. 80% av folket gör inte det... de börjar med OOOh here we go again, i hate my job.
förstår du vad jag menar nu. hitta det du är bra och du gillar annars kommer du inte klara av det tills du går pension.
2011-09-02 00:16 # 10
JRX
Citat:
Ursprungligen postat av billion
Citat:
Ursprungligen postat av Absh
Vilken utbildning eller arbete tror ni överlever bäst inför den kommande kollapsen?


Allt som har med att odla + djurhållning. Bonde, så har du alltid tillgång till mat.


Håller med. Om man läser When Money Dies om tjugotalets kris i Tyskland framgår tydligt att bönderna inte bara var de som utan problem åt sig mätta utan även hade sötebrödsdagar när stadsbefolkningen var desperat efter mat. Vet inte man nödvändigtvis måste plugga till bonde för att dra fördel av en sådan situation, det kan ju ordnas även genom att äga odlingsbar mark, ta anställning på landet eller odla själv utan examen.
2011-09-02 00:30 # 11
wricky
Tänk vad för yrke fungerade före 1900talet.
Och vad folk måste ha.

Skaffa silver/guld så mycket du orkar bära och ett par hektar med jordbruksmark.
Senast ändrad av wricky; 2011-09-02 00:33
2011-09-02 08:04 # 12
RT
Du bor bemastra minst ett hantverkaryrke, ha en hogre utbildning samt kunskaper som motsvarar en militartjanstgoring(dvs vapentjanst, ledarskap, overlevnad och krishantering).

Jag haller inte med att bonde ar ett bra alternativ da de alltid sitter pyrt till i svara situationer(anklagas for svartaborshandel, overpriser osv). Daremot ar sjalvhushallning nagot att strava mot.

Den hogre utbildningen kan vara nodvandig for att kunna forsta skeenden och sambanden i varlden, darfor ar nagon av naturvetenskaperna att foredra. Man far mycket gratis genom en hogre utbildning. Dock ar det ingen garanti for att bli smartare-det finns det manga exempel pa...


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt