Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < köper ni fortforande guld.*?
köper ni fortforande guld.*?
2011-09-04 21:54 # 13
dany
när jag startade tråden då var 100 gram tackan på 38 tusen. nu dagar senar är de över 40 000 kr .
otroligt. tänker köpa nu igen,. för tänker fan inte förlora mina pengar på banken i värde.
Senast ändrad av dany; 2011-09-04 21:54
2011-09-04 22:08 # 14
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av eliok
när jag startade tråden då var 100 gram tackan på 38 tusen. nu dagar senar är de över 40 000 kr .
otroligt. tänker köpa nu igen,. för tänker fan inte förlora mina pengar på banken i värde.


Tja, men det representerar ju bara en ökning på 5%. Så pass mycket fluktuerar ju värdet både uppåt och nedåt hela tiden.
2011-09-04 22:34 # 15
KH
Jag köpte mina100 grams guldtackor för 10 000 kr/st och köper definitivt inte mer för dessa höga priser.
2011-09-05 10:37 # 16
mega_n
Citat:
Ursprungligen postat av KH
Jag köpte mina100 grams guldtackor för 10 000 kr/st och köper definitivt inte mer för dessa höga priser.


Hade inte jag några (pappers)pengar över(som jag ville bevara/spara) eller hade något mycket bättre alternativ att investera dem i skulle inte jag heller köpa mer silver eller guld. Men det finns nog inte många bättre alternativ även till dessa lite högre priser... (Dock kanske mer silver- och guld-gruvaktier skulle funka nu...)

Jag köpte mer i fredags. Både silver och guld...
Men jag ser det mer som att växla in papper till valutorna guld och silver.

Vi får se hur det går...
Senast ändrad av mega_n; 2011-09-05 10:42
2011-09-05 11:46 # 17
billion
Citat:
Ursprungligen postat av KH
Jag köpte mina100 grams guldtackor för 10 000 kr/st och köper definitivt inte mer för dessa höga priser.


Vad köper du istället? Eller köper du inget?
2011-09-05 21:38 # 18
SIMM
Det är ju bara att gratulera KH som var klok nog att vara ute tidigt - grattis!
Men samtidigt måste vi ju andra senare anhängare handla till dessa priser (även om jag handlade det mesta guldet tidigare i år köpte jag förra veckan lite till).
Och det verkar ju ännu inte vara en avmattning på galenskaperna i världen. Kriser hit å dit, avmattning, kanske recession. Tror nog att när han köpte för 10000:- så kändes det nog dyrt och osäkert då med.
Det är ju denna osäkerheten som hindrar oss mentalt från att gå "All-in" och köpa allt på samma gång och kasta in rubbet i ädelmetaller. Man vill inte att det skall dippa då man precis köpt, vi är mentalt funtade så - jag med.
Man önskar att det skall gå upp när man investerat, men samtidigt vill man att det skall gå ner så man kan köpa mer - vilket dock är en omöjlig ekvation att få ihop.

Men jag är iaf. glad att jag gick helt ur börsen i Mars. Var nyligen på ett infomöte med Avanza. Där satt många och ville ha råd (vilket inte Avanza ger) och var tveksamma vad de skulle göra nu, pga, hur det gått nu i år. Men de vill för allt i världen inte "missa" uppgången (hehe), och för det är de tydligen beredda att våga allt ändå på börslottot. Så de sitter nog vackert kvar med sina insatser. De vill egentligen inte ta risken, men den negligeras med att det "kan ju bli en uppgång" och det är den de suktar efter - kosta vad det kosta vill.
Tänk om man på samma möte vågat resa sig upp och rekommenderat ädelmetall. Dock var det en snubbe som sa att guld och guldfonder har ju gått bra i år (men börsen tror jag ännu är lite för tidigt för sådana papper också.

Summan blir att det bara finns ädelmetaller kvar att köpa, oberoende dess pris. Men häng inte mig om det dippar, jag sitter nämligen i samma båt.

// SIMM
2011-09-05 23:26 # 19
KH
Citat:
Ursprungligen postat av billion
Citat:
Ursprungligen postat av KH
Jag köpte mina100 grams guldtackor för 10 000 kr/st och köper definitivt inte mer för dessa höga priser.


Vad köper du istället? Eller köper du inget?


Jag har köpt tillräckligt i god tid, och investerar inte i något finansiellt längre. Köper istället praktiska saker för att klara den kommande kollapsen.

Men för andra som är sent ute, är det definitivt inte för sent att köpa guld och silver. Jag är övertygad om att vi bara är i början av prisuppgången. Sedan tror jag att det nuvarande monetära/finansiella systemet kommer att kollapsa. Men när?? I höst, eller om ett par år??
Senast ändrad av KH; 2011-09-05 23:30
2011-09-05 23:37 # 20
SIMM
Enligt Mike Maloney finns det 1/3 oz guld åt var och en som vandrar runt på jordklotet, medan det bara finns 1/14 del oz silver. Som han uttrycker det, ni får vara 14 personer och dela på ett enda mynt - men tillägger att du har ännu tid att agera för att det fortfarande är billigt.

// SIMM
2011-09-06 00:21 # 21
KH
För er som förbereder er praktiskt för dåliga tider, kan jag tipsa om en liten firma som heter BRAATTHASAKER.SE

De har bl a vevdrivna laddare, radioapparater, ficklampor och laternor, som gör att man klarar långa elavbrott.
2011-09-06 00:44 # 22
SIMM
KH har nog aktier där i bolaget, nu när han slutat köpa guld ;-)

Å andra sidan, grunden i tråden:
Guld upp, börsen ner - känns lätt att välja var de skall placeras om vi pratar risker (fast guld är ju i en bubbla enligt alla förståsigpåare, lustigt nog var inte börsen det :-)
Sniken bankränta på fiat-bas som inte ens täcker upp den verkliga inflationen, så inte ens realränteobligationer klarar det (som sedan skall skattas - vad vinner man då?).

// SIMM
Senast ändrad av SIMM; 2011-09-06 01:23
2011-09-06 18:22 # 23
JJ
Själv köper jag guld fortfarande men har på senare tid börjat köpa 20% guld 80% silver. Då jag tror att silver åtminstone kommer komma i fatt till en ratio på 5-15/1 gentemot guld och bästa fall bli dyrare än guld.
Tanken på vilken köpkraft (bara) 10kg silver kan få i framtiden är hisnande. Historiskt sett så har silver haft en ratio på 12/1 mot guld om tar slår ut ett medel medel. Idag är ration 44.5/1 så det finns en del att hämta där, och lägg sen till om det blir en sån bristvara jag hoppas och tror det kommer bli då är det bara fantasin som sätter gränsen.
2011-09-06 18:42 # 24
Boss
Citat:
Ursprungligen postat av JJ
Själv köper jag guld fortfarande men har på senare tid börjat köpa 20% guld 80% silver. Då jag tror att silver åtminstone kommer komma i fatt till en ratio på 5-15/1 gentemot guld och bästa fall bli dyrare än guld.
Tanken på vilken köpkraft (bara) 10kg silver kan få i framtiden är hisnande. Historiskt sett så har silver haft en ratio på 12/1 mot guld om tar slår ut ett medel medel. Idag är ration 44.5/1 så det finns en del att hämta där, och lägg sen till om det blir en sån bristvara jag hoppas och tror det kommer bli då är det bara fantasin som sätter gränsen.


jag har 50/50 i guld och silver , känns som att silver är bra att köpa just nu innan det lyfter och kanske inte kommer ner till dessa nivåer igen :) men vem vet egentligen he he he he :)
men känns som nu när guld fått ett uppsving så kanske nästa gång är silvret som lyfter ,vem vet ... känns som guldet fått mycket uppmärksamhet (menar mer än silver )vilket är förståeligt men silvret ligger och smyger som det verkar ... köpte för övrigt 20st china panda 2011 fick dom i måndags och är jättenöjd med dom :) dom är riktigt fina mynt
Intressanta tider framöver ...
Senast ändrad av Boss; 2011-09-06 19:03


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt