Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Silvers fiat värdering i en framtida depression.
Silvers fiat värdering i en framtida depression.
2011-08-31 17:42 # 1
Guru
Hej vänner!!

Så nu till min fråga vid en ev depression av det slag som vissa väntar sig inom en inte alltför avlägsen framtid vad sker då med pappers värderingen av silver? Det är en industriell metall och behovet kommer dämpas därav kommer priset sjunka säger vissa kanaler. Vad är den allmäna synen och tankegången här på forumet många här förespråkar 80-20 till silvrets favör på frågan hur man bör lägga upp sina metall-investeringar vad beror det på. Mvh
Senast ändrad av Guru; 2011-08-31 17:48
2011-09-01 00:37 # 2
SIMM
Nu flukturerar ju fördelningen en hel del, beror lite på hur man "gissar" framtiden.
Men:
1. Världen går under.
2. Vi åker in i en recession.
3. Det blir hyperinflation.
4. En mix av både 2 och 3.
5. Ett världskrig uppstår.
6. Politiker skapar allt ovan på samma gång (och för en gång är de överens :-).
7. Börje köper en cykel med dåligt luft i bakhjulet, efter en vinst på triss - plötsligt händer det.

Allt beror liksom på och vad man sätter sin tilltro till - lite som att tippa på tipset eller köpa en lott (fast här finns flera vinnare).
Precis som du skriver så är Silver en industrimetall och lite mer "konjunkturkänslig", men allt beror ju på vad framtiden har i sitt sköte.
1. Högkonjunktur (knappast) = silver tar slut = högre silverpris.
2. Lågkonjunktur och det rullar mer på i dessa banor = högre guldpris
3. Det brakar = högre metall pris och ädelmetallerna återfår sin forna "glans" (och det är nog här man väljer sin fördelning).

Nu går ju inte världen under, men väl FIAT-pengarna och allt faller som ett kort hus (detta tror jag, men mycket kan hända där emellan). När det väl händer (om det nu händer) kommer det att först vara kaos, tills man börjar skapa riktiga pengar. Då kommer Silver och Guld att återfå sitt rätta värdeförhållande - även mellan sig. Även koppar kommer att komma tillbaka, fast det tar ju lite tid att skapa småpengar. En 1 öres kola kommer åter att kosta 1 öre och de kommer inte att vara så fjuttiga som de var innan godis började säljas per hg - åter en spegling på hur illa inflationen slår och hur smarta businessfolket är (för att inte glömma jättepåsen man stoppar godiset i idag). Allt är pengar, men det är bankerna som är vinnarna (låt det förändras) och affärsfolket hänger på, bara de tjänar pengar. Det är vanligt folk som är förlorarna som vanligt. Men det är väl därför vi är här... några har fått nog (de andra vaknar senare).


// SIMM
2011-09-01 14:45 # 3
HPX
Citat:
7. Börje köper en cykel med dåligt luft i bakhjulet, efter en vinst på triss - plötsligt händer det.


Jag börjar gilla det här forumet på allvar. För övrigt tror jag att silverpriset går upp om Börje köper en cykel med dålig luft i bakhjulet (regressions-analys över de senaste åren visar att oavsett hur bra det har varit med luft i cykelhjul har silverpriset generellt gått upp)
2011-09-02 00:12 # 4
SIMM
Finns säkert någon forskare som kan vissa på korrelationen att det verkligen är sant.
Forskare betalas ju av företag som vill få fram "sanningar", i synnerhet om det gynnar dem.

Å andra sidan hoppas jag att alla förstod att nr. 7 skulle uppfattas med glimten i ögat, För vi kan ju alla hitta på vad för anledning som helst för att något hänt. Särskilt analytiker, men då i efterhand = "varför det gick som det gick" och DÅ har de alla rätta svaren, fast tyvärr inte veckan innan då deras analys var en total binär motsägelse från dagens ny nuvärdesanalys.

Ni vet väl att guld är i en bubbla, det har det varit i flera år enligt analytikerna. Frågan är bara vad som är sant. Blir det inte så är det gamla glömt och en fin förklaring till nuläget (och nuläget är nog det enda de har rätt i). Men "plötsligt händer det" och då kan de ju visa på hur rätt de hade.

// SIMM
2011-09-02 00:25 # 5
JRX
Jag har precis lärt mig att silver under vissa krisperioder varit dyrare än guld per viktenhet. Läs mer här. Det får mig att sätta igång och fundera rejält på hur allt hänger ihop och hur jag ska göra framöver med inköpen.

Torgny, här har du lite gratis vatten på kvarnen!
2011-09-03 00:26 # 6
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av JRX
Jag har precis lärt mig att silver under vissa krisperioder varit dyrare än guld per viktenhet. Läs mer här. Det får mig att sätta igång och fundera rejält på hur allt hänger ihop och hur jag ska göra framöver med inköpen.

Torgny, här har du lite gratis vatten på kvarnen!


Vill verkligen rekommendera artikeln ovan. Tangerar mina åsikter i stort sett helt och summerar väl.
2011-12-16 23:26 # 7
Lavidium
Det är svårt att säga hur det nominella värdet kommer se ut för silver vid en depression. Men det som spelar roll är köpkraft, och vid tidigare stora kriser under 1800- och 1930-talet var fysiskt silver mer eftertraktat än vatten i Sahara.
2011-12-17 22:58 # 8
Nikon
Det pratas hela tiden om silvrets industriella användningsområden, elektronikindustrin ges ofta som exempel.

Jag jobbar i elektronikindustrin, och visst, det finns vissa specialområden där silver används. Exempelvis vissa typer av blyfria lod. Men guld används däremot precis överallt i elektronikindustrin, och det finns sällan några realistiska alternativ till att använda guld.

Jag har därför svårt att hålla med när artikelförfattaren hävdar att industrin nödvändigtvis kommer att driva upp priset på silver i förhållande till guldet...
2011-12-18 18:09 # 9
LPB
1. Lär er att Politiker och banker, kommer ALDRIG at vilja ha en guldmyntfot igen!!

2. Om ni vill att silver skal bli den högoddsare ni hoppas på, så skal ni inte önska er en monetärt kollaps.

3. Guld är främst en "värdebevarande" investering.
Senast ändrad av LPB; 2011-12-18 18:14
2011-12-18 23:24 # 10
HPD
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Det pratas hela tiden om silvrets industriella användningsområden, elektronikindustrin ges ofta som exempel.

Jag jobbar i elektronikindustrin, och visst, det finns vissa specialområden där silver används. Exempelvis vissa typer av blyfria lod. Men guld används däremot precis överallt i elektronikindustrin, och det finns sällan några realistiska alternativ till att använda guld.

Jag har därför svårt att hålla med när artikelförfattaren hävdar att industrin nödvändigtvis kommer att driva upp priset på silver i förhållande till guldet...


Jag håller inte med. Silver används betydligt mer än guld inom elektroniken, framförallt om man ser på mängderna. Som du nämner så är det vanligt i lödtenn. Det lilla guld som används är ofta mycket tunna plätteringar på kontaktdon och andra kontaktytor.

Silver är det material som leder ström bäst av alla. Reflekterar ljus bäst av alla. Leder värme bäst av alla.

När Boliden återvinner mobiltelefoner (som har förhållandevis många kontaktytor och alltså har mer guldinnehåll än annan elektronik) så får de 300g guld/ton och 1000g silver/ton.
Andra siffror på andra håll antyder ett förhållande på 1:10 till silvers fördel.

Sen är jag skeptisk till att silver kommer gå om guld, men det är en annan femma.

//HPD
Senast ändrad av HPD; 2011-12-18 23:25
2011-12-19 00:08 # 11
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av HPD
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
Det pratas hela tiden om silvrets industriella användningsområden, elektronikindustrin ges ofta som exempel.

Jag jobbar i elektronikindustrin, och visst, det finns vissa specialområden där silver används. Exempelvis vissa typer av blyfria lod. Men guld används däremot precis överallt i elektronikindustrin, och det finns sällan några realistiska alternativ till att använda guld.

Jag har därför svårt att hålla med när artikelförfattaren hävdar att industrin nödvändigtvis kommer att driva upp priset på silver i förhållande till guldet...


Jag håller inte med. Silver används betydligt mer än guld inom elektroniken, framförallt om man ser på mängderna. Som du nämner så är det vanligt i lödtenn. Det lilla guld som används är ofta mycket tunna plätteringar på kontaktdon och andra kontaktytor.

Silver är det material som leder ström bäst av alla. Reflekterar ljus bäst av alla. Leder värme bäst av alla.

När Boliden återvinner mobiltelefoner (som har förhållandevis många kontaktytor och alltså har mer guldinnehåll än annan elektronik) så får de 300g guld/ton och 1000g silver/ton.
Andra siffror på andra håll antyder ett förhållande på 1:10 till silvers fördel.

Sen är jag skeptisk till att silver kommer gå om guld, men det är en annan femma.

//HPD


Kristallint kol (grafen, nanorör, diamant) vill jag minnas spöar silver när det gäller både elektrisk och termisk ledningsförmåga.
Dessutom är vanlig billig koppar nästan lika bra som silver på de områdena. Skillnaden är inte speciellt stor.
Anledningen till att silver används i lödtenn nuförtiden är helt enkelt för att det råkar sänka tennets smältpunkt. Inte på grund av dess elektriska eller termiska egenskaper.
Det rör sig om ca 3,5% silver i lödtennet. Det förekommer även silverfria lödtenn.

Silvret används i huvudsak i lödtennet, och går att ersätta med annat. Men guldet används överallt, och är svårt att klara sig utan.
Och som du poängterade själv: Det är tre gånger så mycket silver som guld i en mobiltelefon. Ser man till värdet så ligger pengarna än så länge i guldet.
Alltså hjälper industrin till att hålla upp priset på guld minst lika mycket som den håller upp priset på silver.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt