Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Silverbuffalo?
Silverbuffalo?
2011-08-23 23:51 # 1
Peterik
Hej !

Noterar att Silverbuffalo är rejält billigare än Silver Eagle...26 kronor just nu. Är det nåt problem med dem? Återförsäljning mm? De borde ju konkurrera ut övriga nypräglade mynt hur lätt som helst pga sitt pris.. Är det nåt jag inte förstår?

En annan fråga när jag ändå är igång; fördelningen guld/silver har jag hört ni äldre sparare talar om 10/90 eller 20/80 osv..talar vi nu dagspriser mot varandra eller inköpspris eller rent av vikt?

Det var allt för tillfället. Tacksam för svar.

Ha det


Peterik
2011-08-24 00:19 # 2
bluesky
Du hittar nog svaret om du läser texten vid Buffalo-myntet:

"Eftersom buffalomynten präglas av olika myntpräglare och är konkurrensutsatta pressas prispremierna för myntet."

Med fördelning så avses innehavet av guld/silver räknat på värdet.
2011-08-24 00:24 # 3
Peterik
Ja, jag såg det...tänkte bara ifall det var nåt mer bakom.

Tack för svaret


Peterik
2011-08-24 00:43 # 4
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Peterik
Ja, jag såg det...tänkte bara ifall det var nåt mer bakom.

Tack för svaret


Peterik


Nä, det är helt enkelt att Silver Eagles och Silver Maples är statligt präglade och vid monopol blir det ineffektivt och dyrt som vi alla vet. Buffalos innehåller samma mängd silver som Eagles men du får betydligt mer för "pappers"-pengarna om du köper buffalos. Det är således inget som helst fel på Buffalos och jag slår ett slag för dessa tillsammans med våra LS mynt vad gäller 1 oz investeringsmynt. Om man vill skaffa silver som skydd från staten och dess pengar borde man istället gynna den privata präglingsnäringen och införskaffa Buffalos. Att amerikanska staten garanterar Eagles är ju knappast någon kvalitetsstämpel i sig.
Senast ändrad av Liberty Silver / Torgny Persson; 2011-08-24 01:03
2011-08-24 01:00 # 5
Peterik
Tackar för svaret. Måste säga att det känns förtroendeingivande att du är ute på forumet och förklarar och ger råd. Tack igen.

Jag håller på att bygga upp en strategi för mitt sparande, därför kommer de här frågorna intrillande ibland... Nu gäller det bara att få in pengarna för att kunna följa den strategin....

Peterik
2011-08-24 19:38 # 6
subframe
Citat:
Ursprungligen postat av Peterik
Tackar för svaret. Måste säga att det känns förtroendeingivande att du är ute på forumet och förklarar och ger råd. Tack igen.

Jag håller på att bygga upp en strategi för mitt sparande, därför kommer de här frågorna intrillande ibland... Nu gäller det bara att få in pengarna för att kunna följa den strategin....

Peterik


Bra att fråga mycket tycker jag! :)
2011-08-24 21:11 # 7
mark08100
jag har hittills legat runt 40/60 Guld silver, men det går lite fram och tillbaka då jag köper guld eller silver beroende på dess respektive värde, dvs jag försöker köpa när det dalar oavsett om det e guld eller silver.
2011-08-25 00:43 # 8
SIMM
Just att det finns många Buffalo gör att jag håller mig borta från dem. Köpte en på Ebay för samlingens skull. När jag fick hem den stod det copy på den så den åkte tillbaka i retur.

Så även om man kan köpa äkta här på LS, så avstår jag helst då det finns för många varianter och det är svårare att hålla reda på vilka. Så den högre premien på Eagles anser jag att det är värt. Tror man kan få igen det senare ändå pga. den högre igenkänningsfaktorn. Sedan får det vara monopol eller inte - man får se det som man suger ut staterna på deras silver istället.

Fördelningen guld/silver har nog varit till silvrets fördel tidigare, men nu kommer nog guldet tror jag - fast allt är ju bara spekulation. Har själv ca 20/80 fördelning och tror nog jag håller mig där (även om jag för tillfället tror mer på guld och borde öka där). Silver är mer volatilt som jag ser det, och har svårare att hålla sig uppe vid en riktig kris, medan det som förbrukad industrimetall kommer att öka mer och mer. Så blir det kris = guld blir vinnaren, annars är det silver som blir vinnaren. Fast båda är vinnare ändå jämfört med pappersstålar och börs under minst 5 år till.

Fast återigen, det är vad jag tror och satsar på.

// SIMM
2011-08-25 00:56 # 9
Peterik
@SIMM

Ja det var lite så jag funderade runt det hela....kanske kanadensiska Maples blir en bra kompromiss. Jag får fundera ett tag till...

Till alla andra får jag tacka för svaren, fördelningen guld-silver spänner från 10%-40% guld verkar det som. Jag får räkna runt lite på det hela...

Peterik
2011-08-26 02:22 # 10
SIMM
Men det du räknar på idag, stämmer ju ändå inte imorgon... Det är alltid svårt att se in i framtiden.


Guld är så smidigt och enkelt att hantera och gömma - Men en piss i Mississippi (vilket skönt ord) att sno med sig och tömma.
Men silverhögen är ju så stor så stor. Stackars jävel som skall sno det, han får ha med sig sin bror...
(ojojoj vilket rim, nu är jag i trim :-).

Skalda jag kan (nåja), men tretton rätt på tipset jag ej fann (kan kanske bero på att jag inte tippar! :-).
För inget är givet i framtidens näste. Men i metaller jag har mitt säkrande fäste.
Låt världen gå under, braka ooh refomeras. Då skall ni se att mitt val renomeras,
För i dessa tider är inget bättre än silver och guld. Och den dagen då det rämnar jag kanske bli utan skuld.

Nja, rim blev det nog allt, men inge bra :-(
----- hej hopp, nu skall jag sova.

// SIMM


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt