Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < kommer guldet rasa nu?
kommer guldet rasa nu?
2011-08-25 17:00 # 13
Danne
läs Bob Chapmans blogg här: bobchapman.blogspot.com

Han förklarar situationen och spår $2000-$2200. I februari spår han $3000-£3200.
2011-08-25 19:20 # 14
Börjesson
Jag är ny på det här med ädelmetaller, så jag måste fråga: Såna här vilda prissvängningar, är det normalt? Härom dagen stod guldet i typ 390 kr/g, tror jag det var, men i dag var det nere och vände på 347 innan det nu har stigit till 360 (och kommer gissningsvis att klättra lite till innan dan är slut). Jag har i och för sig köpt min lilla skärv som en långsiktig värdesäkring och inte som spekulation, så jag påverkas inte av kortsiktiga fluktuationer. Men det är ju svårt att inte ändå känna lite av den där "berg-och-dalbanekänslan" i maggropen...
2011-08-25 19:45 # 15
bluesky
Nej, det är inte normalt att det svänger på det viset. Det var en manipulation på pappersmarknaden.

Det som hände var att amerikanska storbanker hade optionslösen för guldterminer i onsdags, och gick in och manipulerade marknaden på råvarubörsen Comex för att sänka kurserna inför detta. Detta genom att i maskopi med CME höja marginalkraven, dvs hur stor procent av derivatkontrakten som ska erläggas som deposition (ungefär som när man lägger kontantinsats vid husköp). Detta ger i sig sänkta kurser pga krav på högre kapitalinsatser.

Och innan man presenterar de höjda marginalkraven offentligt, så blir insiders informerade om detta så att de håller inne sina bud medan JP Morgan blankar ner kurserna. Därefter sänker infon om de höjda marginalkraven kurserna ytterligare, vilket i sin tur triggar ytterligare nedgång pga t ex stoploss osv. Men nu ska falluckan vara stängd, och det hela börjar ticka uppåt igen...

Bloggen Finansiella Insikter skriver lite om detta här:
http://finansiellainsikter.com/2011/08/24/kartellen-bjuder-pa-klassisk-guld-och-silver-manipulation-kring-optionslosen-med-hjalp-av-marginalhojning-fran-cme/
2011-08-25 20:43 # 16
Börjesson
Tack för det,bluesky! Jag begrep nog inte ens hälften, men jag tror att andemeningen gick fram i alla fall. :)
2011-08-25 21:15 # 17
Despierto
Det bör även nämnas att zerohedge hävdar att det kommer fler marginalhöjningar, kanske så snart som i natt.

"Än sen?" kanske du säger. BTFD svarar jag. Förlåt, Torgny, men så funkar ju marknaden...
2011-08-25 21:42 # 18
billion
Citat:
Ursprungligen postat av Despierto
Det bör även nämnas att zerohedge hävdar att det kommer fler marginalhöjningar, kanske så snart som i natt.

"Än sen?" kanske du säger. BTFD svarar jag. Förlåt, Torgny, men så funkar ju marknaden...


Det verkar inte som den senaste marginalhöjningen tog speciellt bra...kanske marknaden tog ut den i förtid? Om rykten cirkulerar om fler höjningar kanske marknaden tagit ut dessa i förtid också? Guldet ser mycket stabilt ut nu igen...och imorgon håller den gamle Ben tal igen...brukar det inte alltid gå upp då?! Kanske dippen redan passerat för denna gång?
2011-08-25 22:11 # 19
Despierto
Citat:
Ursprungligen postat av billion
Citat:
Ursprungligen postat av Despierto
Det bör även nämnas att zerohedge hävdar att det kommer fler marginalhöjningar, kanske så snart som i natt.

"Än sen?" kanske du säger. BTFD svarar jag. Förlåt, Torgny, men så funkar ju marknaden...


Det verkar inte som den senaste marginalhöjningen tog speciellt bra...kanske marknaden tog ut den i förtid? Om rykten cirkulerar om fler höjningar kanske marknaden tagit ut dessa i förtid också? Guldet ser mycket stabilt ut nu igen...och imorgon håller den gamle Ben tal igen...brukar det inte alltid gå upp då?! Kanske dippen redan passerat för denna gång?


Tog inte speciellt bra? Vad tappade guldet på en natt? Fem procent? Och silver? Tio?

Gör dom som sist och trycker på med fem stycken ser vi nog $30/tr oz silver innan augusti månad är till ända.

Men det är väl ingen av oss som grinar över det? Kanske jag, som är en idiot och äger silvercertifikat... BTFD.
2011-08-25 23:01 # 20
MFC
Det som är intressant tycker jag är att Nouriel Roubini är på krigsstigen mot guldet och jämför det med diverse otrevliga saker såsom bland annat kaninbajs. Ganska underhållande faktiskt. Längesedan jag såg ett så förädlat hat mot guldet. Nog för att man kan vara kritisk mot guld precis som mycket annat man kan stoppa pengar i men Nouriel Roubini har verkligen ansträngt sig för att dra ner guldet i verbala termer.

Här är lite rolig läsning... http://bit.ly/rfJrkX
Senast ändrad av MFC; 2011-08-25 23:01
2011-08-26 07:46 # 21
billion
Citat:
Ursprungligen postat av Despierto
Tog inte speciellt bra? Vad tappade guldet på en natt? Fem procent? Och silver? Tio?

Gör dom som sist och trycker på med fem stycken ser vi nog $30/tr oz silver innan augusti månad är till ända.

Men det är väl ingen av oss som grinar över det? Kanske jag, som är en idiot och äger silvercertifikat... BTFD.


Jag tror du missförstod mig lite. Den senaste(på onsdag kväll) höjningen tog inte speciellt bra och då menar jag själva höjningen. Ett dygn efter att den genomfördes var priset ungefär detsamma. Det är möjligt att rykten om den tog ut den i förskott och därför sänkte priset innan den genomfördes....men min poäng var....om det var så...borde rykten även tagit ut en sänkning på den eventuella höjning som skulle komma natten till idag. Detta + att Ben talar idag fick mig att tro att vi redan dippat tillräckligt för denna gång.

Vad kan Bernanke säga som inte innebär att guld går upp idag? Mer pengatryckande = guld upp?! Inget pengatryckande = instabila marknader = guld upp?!

Han kanske kommer börja betala för att få låna ut? Införa en negativ utlåningsränta? Det skulle vara ett spännande försök. :)
2011-08-26 09:11 # 22
JRX
Citat:
Ursprungligen postat av MFC
...Nouriel Roubini har verkligen ansträngt sig för att dra ner guldet i verbala termer.


Roubini är en av the bad guys. Han har framhävts som något annat i media men det är bara för att de väljer vilken motpart de vill och varför inte välja en förklädd medpart? Han har inte mycket vettigt att säga tycker jag. Han har väl dessutom varit anställd av T Geithner när han var på Goldman.

Warren Buffett verkar vara en annan pajas av samma kaliber. En kines fick mig nyktra till nyligen när han sa att Buffett bara spelat på politiska händelser genom sin framgångsrika karriär. Det ligger nog ett uns av sanning i det.
Senast ändrad av JRX; 2011-08-26 09:11


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt