Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Pengars värde i räntesparande +/- 0 eller till och med negativt?
Pengars värde i räntesparande +/- 0 eller till och med negativt?
2011-08-23 06:53 # 1
Bradley
Nu har jag för första gången köpt guld och kom precis på sen sak.

De högsta räntorna man kan få just nu i Sverige i räntesparande är hos vissa kredimarknadsbolag. Tror den högsta är på 3.75% nu, utan avgifter och fria uttag och så.

Men går man ens plus på detta? 30% skatt per år + 1,3 % inflation (officiell statistik från 2010)

3.75-1.3=2.45% - 30%

Okey, det blir plus.

Vad händer om vi tar inflationen för juli 2011 enlight riksbanken just nu?

3.75-3,3 - 30%

blir ett litet litet pluss.

Men vi vet alla att inflationen förmodligen är högre än den officiella statistiken säger. Finns det någon resurs jag kan gå till som räknar ut vad den riktiga inflationen är i Sverige? http://www.shadowstats.com/ finns ju för usa och enligt den är inflationen högre än officiell statistik, för att inte tala om arbetslösheten....
Senast ändrad av Bradley; 2011-08-23 06:55
2011-08-23 09:10 # 2
pledians
Ska du använda sparkonton som sparform så gör du precis det som namnet antyder - du sparar pengarna, så att det de behåller sitt värde efter inflation, skatter och allt annat som måste dras av. I bästa fall tjänar du några enstaka kronor på köpet. Väljer du sparkonton med för låg ränta förlorar du på ditt sparande. Vill du tjäna pengar får du investera i annat, som även innebär mer risk.
2011-08-23 09:50 # 3
mfm
Citat:
Ursprungligen postat av Bradley
Vad händer om vi tar inflationen för juli 2011 enlight riksbanken just nu?

3.75-3,3 - 30%

blir ett litet litet pluss.


Du räknar konstigt, du kan inte dra av 30% skatt från inflationen. Om räntan är 3,75 (var är den det för övrigt?) och inflationen 3,3% då blir det 3,75*0.70 - 3,3 = -0,675. Alltså går du minus 0,675% varje år.
2011-08-23 18:07 # 4
SIMM
Realränteobligationer finns ju med, fast då man trixar med den verkliga inflationen så ger ju även de minus.
Det är illa ur man än gör.

Håller mer och mer med om att systemet är djävulskt smart uträknat för att göra oss alla fattigare och fattigare och mer och mer går till de som "minst" behöver det. Får man en lite vinst någonstans skall 1/3-del bort i skatt. Får man en förlust får man dra av lite som plåster på såren - och det tar år att få igen det (man kan bli mer riskbenägen och då förlora ännu mer).

Räknar man ut riskfaktorn versus den verkliga vinsten man kan göra (räknat på längre sikt) så tror jag även där att man till sist hamnar på minus. För inte räknas det bort någon inflation då inte, det är bara vackert att skatta för summan idag som har haft årlig inflation och därmed minskat mer i värde än man tror. Ibland lyckas man, men inte alltid och den totala vinsten minus inflation och skatt blir nog ändå försumbar för det stora heltalet av människor.

// SIMM
2011-08-31 10:08 # 5
Bradley
Citat:
Ursprungligen postat av mfm
Citat:
Ursprungligen postat av Bradley
Vad händer om vi tar inflationen för juli 2011 enlight riksbanken just nu?

3.75-3,3 - 30%

blir ett litet litet pluss.


Du räknar konstigt, du kan inte dra av 30% skatt från inflationen. Om räntan är 3,75 (var är den det för övrigt?) och inflationen 3,3% då blir det 3,75*0.70 - 3,3 = -0,675. Alltså går du minus 0,675% varje år.


Kreditmarknasbolagen har nischat sig på hög sparränta.

Bindningstid: Obunden
Fria uttag per år: Obegränsat
Insättningsgaranti : Ja
Från första krona: Ja
Krav på sparkapital : Nej
Extra avgifter: Nej

Då har vi en sån lista:

Collector :3,25
Hoist: 3,15
Volvofinans : 3,15
Exchange Finans 3,20
SevenDay Finans 3,20
Sedan inom parentes: Nordax Finans 3,55 (1 uttag per år) och Time Finans 3,35 (2 uttag per år).

Min matematik kan mycket väl vara felaktig, eller så använde jag fel symboler.

Säger du alltså att jag går minus (som jag misstänkte) med 3.75% ränta, 3,3% inflation och 30% skatt?
Senast ändrad av Bradley; 2011-08-31 10:09
2011-08-31 13:26 # 6
Lunar4Ever
Citat:
Ursprungligen postat av Bradley
Citat:
Ursprungligen postat av mfm
Citat:
Ursprungligen postat av Bradley
Vad händer om vi tar inflationen för juli 2011 enlight riksbanken just nu?

3.75-3,3 - 30%

blir ett litet litet pluss.


Du räknar konstigt, du kan inte dra av 30% skatt från inflationen. Om räntan är 3,75 (var är den det för övrigt?) och inflationen 3,3% då blir det 3,75*0.70 - 3,3 = -0,675. Alltså går du minus 0,675% varje år.


Kreditmarknasbolagen har nischat sig på hög sparränta.

Bindningstid: Obunden
Fria uttag per år: Obegränsat
Insättningsgaranti : Ja
Från första krona: Ja
Krav på sparkapital : Nej
Extra avgifter: Nej

Då har vi en sån lista:

Collector :3,25
Hoist: 3,15
Volvofinans : 3,15
Exchange Finans 3,20
SevenDay Finans 3,20
Sedan inom parentes: Nordax Finans 3,55 (1 uttag per år) och Time Finans 3,35 (2 uttag per år).

Min matematik kan mycket väl vara felaktig, eller så använde jag fel symboler.

Säger du alltså att jag går minus (som jag misstänkte) med 3.75% ränta, 3,3% inflation och 30% skatt?


Om du ska hitta en positiv avkastning i ditt exempel, vid in årlig inflation på 3,3%, så måste du hitta en ränta som är högre än 4,72%.
(4,72-30%) - 3,3 = 0,004.
2011-09-01 12:16 # 7
subframe
mailade nordea, vet ej om jag har fått med alla parametrar dock...

"
Har en fråga.
Säg att jag har 10000 kr som jag vill spara hos er, ert kaptitalkonto har
en ränta
på 1.20%. Så efter ett år har jag alltså 10120 kr på mitt bankkonto.
Men vi har ju en inflation på 3.3% (Juli) så mina 10120 kr hos er kommer
bara ha en köpkraft på ca 9786kr (10120 -3.3%) om jag sparar hos er? Dvs
jag går i princip back..?"

---
Hej,

Nordeas kontoräntor följer de marknadsförutsättningar som råder för tillfället. För närvarandet är det fortfarande ett relativt lågt ränteläge.
----

men alla som sparar förlorar alltså pengar ?
Senast ändrad av subframe; 2011-09-01 12:16
2011-09-01 13:07 # 8
Lunar4Ever
Citat:
Ursprungligen postat av subframe
mailade nordea, vet ej om jag har fått med alla parametrar dock...

"
Har en fråga.
Säg att jag har 10000 kr som jag vill spara hos er, ert kaptitalkonto har
en ränta
på 1.20%. Så efter ett år har jag alltså 10120 kr på mitt bankkonto.
Men vi har ju en inflation på 3.3% (Juli) så mina 10120 kr hos er kommer
bara ha en köpkraft på ca 9786kr (10120 -3.3%) om jag sparar hos er? Dvs
jag går i princip back..?"

---
Hej,

Nordeas kontoräntor följer de marknadsförutsättningar som råder för tillfället. För närvarandet är det fortfarande ett relativt lågt ränteläge.
----

men alla som sparar förlorar alltså pengar ?


Nästan rätt men du har glömt kapitalskatten på räntan som är 24 kr. Så om du sätter in 10000 kr på ditt sparkonto den 1 januari år 1 så har du den 1 januari år 2 10096 kr om räntan är 1,2% och kapitalskatten dragen.
2011-09-01 13:28 # 9
subframe
Citat:

Nästan rätt men du har glömt kapitalskatten på räntan som är 24 kr. Så om du sätter in 10000 kr på ditt sparkonto den 1 januari år 1 så har du den 1 januari år 2 10096 kr om räntan är 1,2% och kapitalskatten dragen.


Ah ok!

tack =)
2011-09-01 14:42 # 10
HPX
Värt att påpeka är att det faktum att man överlag förlorar pengar vad man än gör är en MEDVETEN effekt av räntemanipuleringspolitiken. Idioterna på RB vill att alla ska ut och spendera pengar, eller investera i högrisktillgångar (för enligt vår idiotiska finansnomenklatura kan välstånd mätas i OMXS30-indexet....).

Därav att man i situationer som dagens bör fundera allvarligt på att visa fingret åt finansmakten och köpa guld+silver. Det kortsluter nämligen hela deras kreditmaskineri.
2011-09-01 18:42 # 11
Bradley
Citat:
Ursprungligen postat av HPX
Värt att påpeka är att det faktum att man överlag förlorar pengar vad man än gör är en MEDVETEN effekt av räntemanipuleringspolitiken. Idioterna på RB vill att alla ska ut och spendera pengar, eller investera i högrisktillgångar (för enligt vår idiotiska finansnomenklatura kan välstånd mätas i OMXS30-indexet....).

Därav att man i situationer som dagens bör fundera allvarligt på att visa fingret åt finansmakten och köpa guld+silver. Det kortsluter nämligen hela deras kreditmaskineri.


Japp, det är precis det jag gjort nu för första gången. Läste nyligen att federal reserve räddade RB under 90-talet, och jag litar inte alls på RB inte kommer göra samma tjänst tillbaka, därmed kommer kronan inflateras bort ännu mer.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt