Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Kriser, ränta och inflation. Hur hänger det ihop?
Kriser, ränta och inflation. Hur hänger det ihop?
2011-08-22 13:20 # 1
skogge
Åh det är svårt det här! Vi har en ekonomisk kris vilket dämpar efterfrågan på varor och tjänster. En dämpad efterfrågan på varor och tjänster brukar leda till sänkta räntor för att återstimulera konsumtion och därigenom tillväxt? Stämmer detta?

Men samtidigt så skapas en massa nya pengar via t ex FED o dyl utan att reala värden ökar? Detta urholkar värdet på varje enskild krona/dollar osv så att varor och tjänster känns "dyrare", vilket är hur gemene man uppfattar begreppet inflation, en ökning av allmänna prisnivån. Och när priset på varor och tjänster sticker iväg bör detta enligt traditionen bekämpas med högre räntor? Så om en limpa bröd kostar 10 miljoner av en inflaterad valuta så går vi som fortfarande sitter med lån åt helvete pga jättehöga räntor också, trots att efterfrågan på annat en livets nödtorft inte lär vara skyhög i ett sådant läge.

Det här är ju bara ett rundgångsresonemang och en paradox som jag förstår det? Vad har jag missat??

Please help me Jebus!

skogge / inte nationalekonom…
2011-08-22 17:52 # 2
Mikael
Citat:
Ursprungligen postat av skogge

Åh det är svårt det här! Vi har en ekonomisk kris vilket dämpar efterfrågan på varor och tjänster. En dämpad efterfrågan på varor och tjänster brukar leda till sänkta räntor för att återstimulera konsumtion och därigenom tillväxt? Stämmer detta?


Jag skulle snarare vilja säga att sänkta räntor syftar till att öka investeringarna och därigenom främja tillväxt. Resonemanget att man kan konsumera sig till välstånd är helt urspårat, även om det förstås är hur populärt som helst nuförtiden! ;-)

Citat:
Ursprungligen postat av skogge

Men samtidigt så skapas en massa nya pengar via t ex FED o dyl utan att reala värden ökar? Detta urholkar värdet på varje enskild krona/dollar osv så att varor och tjänster känns "dyrare", vilket är hur gemene man uppfattar begreppet inflation, en ökning av allmänna prisnivån. Och när priset på varor och tjänster sticker iväg bör detta enligt traditionen bekämpas med högre räntor? Så om en limpa bröd kostar 10 miljoner av en inflaterad valuta så går vi som fortfarande sitter med lån åt helvete pga jättehöga räntor också, trots att efterfrågan på annat en livets nödtorft inte lär vara skyhög i ett sådant läge.

Det här är ju bara ett rundgångsresonemang och en paradox som jag förstår det? Vad har jag missat??

Please help me Jebus!

skogge / inte nationalekonom…


Jag hoppas du inte lider av villfarelsen att bankirer och politiker faktiskt försöker rädda oss på något sätt?

Kom ihåg att den så kallade "krisen" är helt och hållet skapad med vett och vilja! Syftet med att systematiskt "skuldsätta" så många individer, företag, och nationer som möjligt med nyskapade luftpengar, var att man sedan skulle kunna förslava dem! Skuldsättningsfasen är nu klar (det finns knappt en själ kvar som kan/vill ta mer "lån"), och vi är framme vid slutstationen: själva förslavandet!

Detta går till så att ekonomin "kraschas" genom elektroniskt fifflande på den totalt styrda så kallade "fria marknaden". Panik och kalabalik uppstår, "värdet" på saker och ting fladdrar hit och dit som en vimpel, och individer/företag/nationer luras/tvingas att sälja alla sina tillgångar till vrakpriser. Att sedan köpa upp allt av värde på hela planeten är inget problem för banditerna som ligger bakom "krisen", då de just blivit beviljade några stödttriljoner alldeles gratis vid den förra "krisen" de fixade!

Eftersom allt är orkestrerat för att stjäla din egendom och förslava dig för all framtid är det ganska lätt att räkna ut hur det kommer att gå med dina pengar på banken och andra tillgångar (poof!) och med dina "lån" (INTE poof!).

När dammet har lagt sig kommer större delen av världens tillgångar att ha samlats i väldigt få händer, större delen av det vi kallar medelklass att ha utplånats världen runt, större delen av vår personliga frihet att ha lagstiftats bort, och all form av resterande nationell självständighet att vara ett minne blott.

Det är nämligen så banditerna som styr och ställer vill ha det. ;-)
Senast ändrad av Mikael; 2011-08-22 17:54
2011-08-22 20:32 # 3
Ogalen
Citat:
Ursprungligen postat av skogge
Åh det är svårt det här! Vi har en ekonomisk kris vilket dämpar efterfrågan på varor och tjänster. En dämpad efterfrågan på varor och tjänster brukar leda till sänkta räntor för att återstimulera konsumtion och därigenom tillväxt? Stämmer detta?

Men samtidigt så skapas en massa nya pengar via t ex FED o dyl utan att reala värden ökar? Detta urholkar värdet på varje enskild krona/dollar osv så att varor och tjänster känns "dyrare", vilket är hur gemene man uppfattar begreppet inflation, en ökning av allmänna prisnivån. Och när priset på varor och tjänster sticker iväg bör detta enligt traditionen bekämpas med högre räntor? Så om en limpa bröd kostar 10 miljoner av en inflaterad valuta så går vi som fortfarande sitter med lån åt helvete pga jättehöga räntor också, trots att efterfrågan på annat en livets nödtorft inte lär vara skyhög i ett sådant läge.

Det här är ju bara ett rundgångsresonemang och en paradox som jag förstår det? Vad har jag missat??

Please help me Jebus!

skogge / inte nationalekonom…

Bra frågor och tyvärr kommer du inte att få så många korrekta svar här. Den amerikanska centralbanken har försökt att bekämpa krisen genom att underlätta för bankerna att låna; man har sänkt räntor, sänkt krav på säkerheter och även köpt mycket av bankernas bolånepapper. (Antagligen är det dock inte fråga om ett riktigt köp utan snarare vilseledning ifall FED har rätt att sälja tillbaka bolånepappren.) Trots detta har bankernas utlåning inte tagit fart utan bankerna lånar pengar och parkerar dessa hos FED eller köper amerikanska statslånepapper. Skulle den federala regeringen sluta att låna skulle det innebära en mycket kraftig deflation.

Jag tycker det är märkligt att gruppen av guldanhängare samtidigt säger att pengar baseras på skulder (vilket stämmer) och att centralbankerna trycker pengar (vilket de gör endast i begränsad utsträckning).

Det återstår att se ifall helikopter-Ben faktiskt kommer att släppa pengar från sin helikopter. Det ironiska är att han skulle kunna göra det just genom att knyta dollarn till guld igen, fast till en högre kurs än $42,22 (det officiella värdet idag) kanske $1890 eller varför inte $100000? Genom att ge ut nya (elektroniska) pengar med guld som säkerhet skulle Fed kunna använda guld för att skapa verklig inflation. Sedan skulle regeringen kunna betala av statsskulden med nytryckta pengar och skänka pengar till allmänheten som då skulle kunna betala tillbaka sina lån till bankerna. Ifall detta kombineras med förbud att äga guld (inlösen till $42,22 innan uppvärderingen) så blir guldägarna blåsta på riktigt.
/Ogalen, som lärt mig allt jag kan om nationalekonomi av Jeromie@LATOC
2011-08-22 21:21 # 4
skogge
Citat:
Jag hoppas du inte lider av villfarelsen att bankirer och politiker faktiskt försöker rädda oss på något sätt?


Nej då. Så illa är det inte. Men det finns två berättelser. Det finns bankster-berättelsen och så finns det mainstreamvarianten. Jag är alltså intresserad av hur A-ekonomi, Veckans Affärer, Riksbanken (som vill att man ska läsa Friedman hela tiden…) och andra propagandakanaler, inklusive högskoleutbildningar i ekonomi skulle förklara detta.
Att banksters vill bankrutta oss för att sedan gasa oss i FEMA.camps har jag full koll på ;-) :-D
Senast ändrad av Webmaster; 2011-08-23 10:28


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt