Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Spread i tackor & mynt
Spread i tackor & mynt
2011-08-21 13:19 # 1
Skogiz
Hej!
Jag har kollat runt lite på de guldmynt och guldtackor som finns tillgängliga här på LS. En fråga jag inte riktigt lyckats få ett bra svar på är varför guldmynt ofta har bättre spread än guldtackorna.

Borde det inte vara omvänt? tackorna ligger skyddade en en sluten förpackning och borde ju vara mer åtråvärda för guldsmeder och liknande.. eller tänker jag helt fel?

Någon som kan klargöra detta?

/ Skogiz
2011-08-21 14:46 # 2
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Skogiz
Hej!
Jag har kollat runt lite på de guldmynt och guldtackor som finns tillgängliga här på LS. En fråga jag inte riktigt lyckats få ett bra svar på är varför guldmynt ofta har bättre spread än guldtackorna.

Borde det inte vara omvänt? tackorna ligger skyddade en en sluten förpackning och borde ju vara mer åtråvärda för guldsmeder och liknande.. eller tänker jag helt fel?

Någon som kan klargöra detta?

/ Skogiz


Det där varierar en del med utbud och efterfrågan. Prissättningen styrs av efterfrågan och utbud. Tackor efterfrågas f.n. i högre utsträckning än mynt. Min teori till varför detta är fallet är att många köpare just nu är förstagångsköpare. Vid ett första köp innan man hunnit informera sig om guldmarknaden känns säkerligen tackor som det "säkraste" och mest kända valet. Detta har fått till följd att guldtackor f.n. är en bristvara i Europa vilket lett till höjda priser. Vi har dock sänkt tillbaka priserna en aning sedan vi tvingades höja i början av förra veckan. Med höjda priser ökar också spreaden.
2011-08-21 14:47 # 3
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Liberty Silver / Torgny Persson
Citat:
Ursprungligen postat av Skogiz
Hej!
Jag har kollat runt lite på de guldmynt och guldtackor som finns tillgängliga här på LS. En fråga jag inte riktigt lyckats få ett bra svar på är varför guldmynt ofta har bättre spread än guldtackorna.

Borde det inte vara omvänt? tackorna ligger skyddade en en sluten förpackning och borde ju vara mer åtråvärda för guldsmeder och liknande.. eller tänker jag helt fel?

Någon som kan klargöra detta?

/ Skogiz


Det där varierar en del med utbud och efterfrågan. Prissättningen styrs av efterfrågan och utbud. Tackor efterfrågas f.n. i högre utsträckning än mynt. Min teori till varför detta är fallet är att många köpare just nu är förstagångsköpare. Vid ett första köp innan man hunnit informera sig om guldmarknaden känns säkerligen tackor som det "säkraste" och mest kända valet. Detta har fått till följd att guldtackor f.n. är en bristvara i Europa vilket lett till höjda priser. Vi har dock sänkt tillbaka priserna en aning sedan vi tvingades höja i början av förra veckan. Med höjda priser ökar också spreaden.


För de vanligaste investeringsmynten d.v.s. Krugerrands och sovereigns råder det inte lika stor brist som för tackor.
2011-08-22 17:58 # 4
Skogiz
Då vet jag hur det ligger till!

tack så mycket!


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt