Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Vad är er strategi?
Vad är er strategi?
2011-08-20 14:09 # 1
ubiyca
Hej! Jag köpte en skvätt guld & silver förra sommaren, det har hitills blivit en bra affär.
Dock har jag försökt att tjäna pengar på börsen också genom att ligga i XACT BEAR, men kan konstatera att en initial vinst vänt till några tusenlappar minus. Har också lärt mig min läxa och tänker inte spekulera i nedgång längre.. strategin är för närvarande att köpa guld & silver på dippar, som ju är stabilare än xact bear (vid nedgångar över tid)..
samt att bevaka en del välkapitaliserade börsföretag för att köpa in mig om det krashar som 2008..
Har ni andra tips, hur är er egen strategi? Min egen tro är att guld kommer att bli så dyrt att folk kommer välja silver i slutändan. Silver har också bäst hävstång i %.. eftersom de är så mkt billigare. Och det faktum att folk föredrar papperssilver (ännu) samt många menar att guld är en "bubbla" trots att nästan inga äger fysiskt guld, talar för att uppgången kommer hålla på rätt länge.



Mvh
Daniel
Senast ändrad av ubiyca; 2011-08-20 14:12
2011-08-20 20:01 # 2
AndyPandy
Min strategi liknar din på så sätt att jag nu köper silver och guld för allt jag får över varje månad, gällande fördelning blir det 90% silver och 10% guld. Det är för övrigt Mike Malonys tips.

Dessutom har jag på allvar börjat studera aktiemarknaden för att vara riktigt bra förberedd den dagen det är läge att köpa aktier i bra företag. Då kommer jag satsa på utdelningsaktier.

Mitt slutliga mål är att äga fastigheter, ev i Sverige annars i utlandet. Även detta har jag så smått börjat på att undersöka möjligheterna till.

Jag vill dessutom starta upp ett eget företag för det är trots allt det bästa sättet att tjäna pengar på då jag har mest kontroll över min tillgång där. Ju mer kontroll jag har över en investering eller tillgång desto bättre anser jag.

Slutmål: diversifiering genom tillgångar i alla tillgångsklasser - råvaror+aktier+business+fastigheter!
2011-08-20 21:06 # 3
Inge Peng
Hallå där !
Du .. Andy P,kolla in Boliden.
Det är utdelning på deras aktier,och dom framställer ju metaller av ädlaste slag.
Det är dessutom ett expansivt företag som satsar på återvinning av metaller ,och bygger en gigantisk anläggning för det.

Åhoj
2011-08-20 23:52 # 4
SIMM
Tyvärr är bara en bråkdel av det Boliden framställer av ädlare slag och även sådan aktier kommer att få på näsan.
Men i framtiden är Boliden säkert ett bra kort att satsa på.
Jag vill ju också ha fastigheter.

Att satsa det som blir över varje månad är ju en bra idé, men med tanke på att spreaden då tyvärr blir väldigt hög hur gör du då? Eller du satsar på att metallerna blir Sky High och att spreaden då är peanuts?

Frågan är vad som händer? Jag tror...
Om vi fortsätter i samma industruilella takt så kommer silver att bli en brist vara och då stiga mer.
Men om korthuset FIAT-pengar rasar, ja då tror jag guldet är det som blir vinnaren (fast silver hakar ju på).

Det hela är ett lotteri och man får överväga vad man tror på, men man bör nog ändå inneha båda metallerna. Just nu är jag själv i övervikt på silver (mot vad jag vill vara), men tyvärr har ju guldet dragit iväg så hemskt så att nästa investering blir nog ändå i mer silver.

// SIMM
Senast ändrad av SIMM; 2011-08-21 01:15
2011-08-21 10:37 # 5
AndyPandy
Jag är medveten om att det blir en hög spread när man köper lite varje månad. För mig är det en psykologisk fråga, tycker det är svårt att bara sätta undan en summa på ett sparkonto varje månad för att sedan handla per kvartal eller liknande. Tyvärr brukar de pengarna användas till annat då, jag har dessutom en ganska liten inkomst så det blir inte mycket över varje månad och som för de flesta hittar man många saker att lägga pengarna på ;)

När det gäller Boliden har jag kollat lite grann på aktien, men som tidigare sagt så är inte silver och guld deras huvudfokus. Dessutom tänker jag mig att det blir till att investera i andra typer av bolag om ett antal år när aktiemarknaden återigen är ett bra ställe att investera i. Säkerhet (typ AssaAbloy) och läkemedel odyl samt de vanliga stora företagen som HM mfl tror jag kan bli aktuella.
2011-08-21 19:18 # 6
Styfen
Citat:
Ursprungligen postat av AndyPandy
Min strategi liknar din på så sätt att jag nu köper silver och guld för allt jag får över varje månad, gällande fördelning blir det 90% silver och 10% guld. Det är för övrigt Mike Malonys tips.


Fördelningen 90% och 10% är den i inköpspris eller i vikt?
2011-08-23 00:38 # 7
HeyJoe
Köper så mycket silver och guld jag kan (ca 80/20 fördelning).

Min framtida strategi som det ser ut nu:
Säljer guld och köper aktier när dow/guld når ~0.5-1.
Säljer silver och köper aktier när dow/silver når ~5-10




Bor just nu i hyresrätt, så det blir väl att slå till och köpa en bostad eller två när priserna går under 50 oz guld och 500 oz silver.



2011-08-23 09:22 # 8
pledians
Köper ni fysiskt guld & silver eller värdepapper/certifikat mm som representerar guld & silver?
2011-08-23 20:39 # 9
Styfen
Citat:
Ursprungligen postat av pledians
Köper ni fysiskt guld & silver eller värdepapper/certifikat mm som representerar guld & silver?


Kan bara tala för mig själv, jag handlar fysiskt. Dock tror jag att många andra här gör likadant.
2011-08-23 20:43 # 10
kaase
Jag har svårt att se många pappershandlare som orkar läsa igenom ett såhär *fysiskt* forum. De lär nog snart åka på en tackling hursomhelst. :)
2011-08-24 19:55 # 11
AndyPandy
Citat:
Ursprungligen postat av Styfen
Citat:
Ursprungligen postat av AndyPandy
Min strategi liknar din på så sätt att jag nu köper silver och guld för allt jag får över varje månad, gällande fördelning blir det 90% silver och 10% guld. Det är för övrigt Mike Malonys tips.


Fördelningen 90% och 10% är den i inköpspris eller i vikt?


Inköpspris. Ändras förhållandet pga att tex guldet går upp köper jag mer silver nästa gång.
2011-08-24 19:57 # 12
AndyPandy
Citat:
Ursprungligen postat av pledians
Köper ni fysiskt guld & silver eller värdepapper/certifikat mm som representerar guld & silver?


Bara fysiskt. Tror det är smart att köpa ETF:er eller andra pappersinvesteringar om man besitter en rejäl summa pengar så man först har kunnat bygga en "core position" i fysiskt silver och guld.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt