Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Säljläge för fonder
Säljläge för fonder
2011-08-20 12:06 # 1
Saypayaa
Jag äger för tillfället aktiefonder i Nordea som under de senaste veckornas turbulens sjunkit i värde med cirka 20%. Min plan för framtiden är att sälja fonderna när de ligger på en något högre nivå och sedan köpa ädelmetall för pengarna istället.

Den stora frågan är om politiker kommer att kunna hålla ekonomin med huvudet över vatten en konjunkturcykel till. När är det säljläge för fonder och aktier? Nu, om ett år, eller om 10 år?
2011-08-20 13:49 # 2
SIMM
Det var i våras, senast innan April 2011. Jag började sälja av i Februari, tyvärr kom Tsunamin i Japan in i Mars och då rök en hel del för mig då jag sålde då (skulle väntat 14 dagar till). Guld och silver skulle sedan ha köpts då och senast i Juni då silver dök.

Så från dagens mått mätt just nu är det läge just nu, ju snabbare ju bättre.
Om ca 10 år är det nog dags att gå in i Aktier igen.

// SIMM
2011-08-20 19:07 # 3
Erik
Det många gör, och även jag, är att de håller kvar vid sina investeringar vid nedgång för att de vill få tillbaka sina förlorade pengar. Och vid uppgång så håller de kvar för att de tror att det kommer att stiga mer. Glöm allt du tjänat eller förlorat... vad tror du är bästa investeringen ur din investeringshorisont? 1 år, 5 år eller 10 år? Aktiemarknaden, likvid, guld eller silver. Det där måste du bestämma själv. Lyssna inte på någon utan bilda dig din egen uppfattning.


Intressant föreläsning som är en och en halv timme lång... men det är bra investerad tid. Låt oss säga att du tjänar 150 i timmen, vilket betyder att du förlorar 225 kronor, men får massa kunskap. Jag tror att du tjänar in dom där 225 kronorna ganska snabbt. ;)

Senast ändrad av Erik; 2011-08-20 19:08
2011-08-20 23:25 # 4
SIMM
Väl talat Erik och ja filmen är väl värd att se. Precis som han skriver tjänar du in de 225:- snabbt.
1. Gift dig inte med dina aktier.
2. Räkna inte pengarna vid bordet.
3. När alla skriker att det nu är köpläge för att det är billigt, ta det lugnt. Det sade de förra veckan och kolla vad som hände! Det riktiga golvet kan faktiskt vara 0:- Så vänta tills det börjar stiga och stigit i en månad. Japp du missar en hel del pengar - men risken att förlora har du i stort eliminerat (börsen är en risk - och risk har vi börjat att negligera mer och mer, vi vill ju ha snabba vinster). Läste boken Aftershock och en sak reflekterade jag över (och många fler) är att man ser inte en bubbla när man väl är inne i den - allt fungerar ju så bra då.
4. Såg precis videon av G. Edward Griffin om FED och den är mer skrämmande än denna, fast denna skall ses först så du hinner agera. Den andra är på längre sikt så du hinner reflektera.
5. Med Mike Maloney i spetsen (se filmen) är det nu vi ser bara Dead Cat Bounce och det som sker nu är det sista fallet (ni ser det i filmen och historien upprepar sig). Så gå ur NU! Så kan ni gå in billigare senare. Det handlar om Wealth Cycles och aktier är i negativ spiral just nu (tjatar igen om att se filmen). Han räknar med 90% ner på börsen - historien upprepar sig bara.

Min fråga jag ställer till mig själv är vad jag parkerar mina PPM-pengar säkrare (känns som man är inlåst i en rävsax där, då allt är papper)? Japp, tyvärr de har gått ner trotts att jag var medveten om att detta raset skulle ske.
Ett bra tips mottages tacksamt.

// SIMM


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt