Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Skuld till CSN?
Skuld till CSN?
2011-08-17 20:19 # 1
gestir
Är det lika dåligt att ha studielån till CSN som vanliga lån vid en ekonomisk kollaps? Och föressten, vad är det som är så dåligt med att ha stora lån om det sker en hyperinflation? Vad kommer att hända med en rent konkret och varför?

2011-08-17 20:45 # 2
Despierto
Hur bekämpas inflation? Med högre räntor. Hur bekämpas hyperinflation? Ja, med hyperräntor...
2011-08-17 21:15 # 3
Silverbullit
Jag har funderat på samma sak angående just skulder till CSN, givetvis skulle jag föredra att vara skuldfri överhuvudtaget. Men om man som jag måste prioritera sin skuldsanering har jag resonerat så har jag valt att placera CSN i slutet av listan, vilket jag nu har kommit till.

Att prioritera mellan avbetalning av studielån och investering av ädelmetaller har varit en svårare nöt att knäcka. Beroende på olika framtidsscenarion så blir det ena eller andra mer fördelaktigt. Som det är nu så är avbetalning av studieskulder beroende att man har en inkomst i vanlig mening. Kommer det förhålla sig så även i framtiden i ett samhälle där avlönade jobb knappt kommer existera så är den saken löst. Å andra sidan kan jag föreställa mig att vi CSN parasiter mycket väl kan bli anklagade både för det ena och andra när man behöver hitta syndabockar till den ekonomiska krisen (katastrofen).

För tillfället resonerar jag som så att en eventuell "uppgång" (nedgång för papperslappar) av värdet på guld och silver med lätthet kan utradera ett par hundra lakan i studieskulder. Dessutom är ju kostnaderna för studilån ganska timida, vilket helt klart gör en ädelmetallinvestering mer lönsam än avbetalning av studieskulder.

Men som sagt jag har verkligen inte ett tillfredsställande svar på problemet så om någon annan som tänkt mer o längre på denna fråga kan uttala sig vore även jag tacksam.
2011-08-17 21:35 # 4
JRX
Citat:
Ursprungligen postat av Despierto
Hur bekämpas inflation? Med högre räntor. Hur bekämpas hyperinflation? Ja, med hyperräntor...


Behöver inflation bekämpas? Högre räntor eller högre räntesatser? Hur höga räntesatser, 5%, 10%, 50%? I Weimar-Tyskland låg de officiella räntesaterna på uppemot 20%, men hade verkligen 1000% eller 10000% löst inflationsproblemet?

Det är nog inte där skon klämmer. Problemet dök upp när den gamla banklagen från 1875 och tillhörande reservkrav skrotades 1909. Sedelutgivningen monopoliserades och sedlarna från Reichsbank blev ren fiat. Här är ett utdrag ur banklagen från 1875:

SEC. 17. The Reichsbank must keep in its vaults a reserve against its circulating notes, of which at least one-third shall be secured in money of German currency, imperial treasury notes, gold in bullion or in foreign coins, the pound fine calculated at 1,392 marks, and the balance in discounted bills which mature not later than within three months and which are indorsed by three, and in exceptional cases by two, persons who are known to be solvent.

Samma reservkrav gällde i princip de privata sedelutgivande bankerna, dvs 33% i guld, Mark och tyska statspapper samt resterande 67% i diskonterade växlar.

Hur som helst, detta har mycket lite att göra med manipulering av räntesatser.

Nu tror jag ingen av oss har svarat på gestirs frågor. Ett stort lån behöver inte vara ett problem men du måste ju kunna betala räntan och på ett befintligt lån ökar den ju i takt med att räntesatsen stiger. CSN-lånen är nog annorlunda såtillvida att staten precis som i Weimar av rent politiska skäl förmodligen inte kommer att höja räntesatserna i takt med att marknadsräntorna justeras till en allt högre inflationstakt. Ett visst mått av försiktighet skadar nog inte framöver.
2011-08-17 22:11 # 5
Despierto
Citat:
Ursprungligen postat av JRX
Citat:
Ursprungligen postat av Despierto
Hur bekämpas inflation? Med högre räntor. Hur bekämpas hyperinflation? Ja, med hyperräntor...


Behöver inflation....rsiktighet skadar nog inte framöver.


Don´t shoot the messenger.
2011-08-17 22:22 # 6
Silverbullit
re: JRX

Det du säger är alltså att man inte bör betrakta eller förhålla sig till studielån hos CSN med samma försiktighet eller skräck som huslån p g a de alldeles särskilda omständigheter som omger studielånen, som att staten är inblandade och att de är reglerade på ett helt annat sätt än t ex bostadslån hos privata banker???

Det känns ju lite betryggande o ungefär samma slutsatser som jag har dragit. Men jag skulle gärna ha mer svar, från någon som verkligen har djupdykt i frågan, Cornucopia kanske?

-Cornucopia! Jag kallar dig!

Får se om det funkar, annars kanske jag kan locka med lite hemodlade zucchiner (svensk pluralform?), kantareller eller rabarbersaft.
2011-08-17 22:55 # 7
SIMM
Banken knackar på och tvångsförsäljer ditt hus!
CSN/Staten knakar på och tvångsförsäljer din själ?

CSN känns inte prio 1 att göra sig skuldfri från.

// SIMM
2011-08-18 00:42 # 8
billion
Det är en skön känsla att bli av med det. Inte att förringa.
2011-08-18 01:28 # 9
SIMM
Nej, det är ju sant. Men det handlade ju lite om att prioritera.

Det är sant: "Den som är satt i skuld är icke fri" Men när han (Göran P) sa det var ju inte Sverige utan skuld.....

// SIMM
2011-08-18 01:52 # 10
rtardart
För oss lite yngre då som står i valet och kvalet att jobba hårt innan vad som kan tänkas ske möjligen sker, eller studera nu, medan det finns möjligheter att låna. Kommer det bli dyrare att ta csnlån i framtiden? hur mycket vinner en på att bli skuldfri om nya lån i en sämre framtid påtvingas en? svåra är frågorna. Och silvret säljer jag då inte.
2011-08-18 03:26 # 11
bluesky
Vad gäller räntan till CSN så finns där en eftersläpning relativt andra räntor.

CSN om räntan: "Den fastställs av regeringen varje år och beräknas på ett genomsnitt av statens upplåningskostnad de senaste tre åren."

Om räntorna stiger kraftigt i ett hyperinflationsscenario så tar det då betydligt längre tid innan det slår igenom fullt ut på räntan till CSN. Under tiden stiger priset på ädelmetaller kraftigt, och därigenom eroderas lånet så att man kanske kan lösa ut hela studieskulden mot ett enda guldmynt exempelvis.
2011-08-18 21:52 # 12
Guldmikroben
Varierar CSN rantan manadsvis eller ar den last for ett helt ar? Jag misstanker att den ar last arsvis och det endast lonar sig att avbetla exta i slutet pa aret.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt