Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Vilket mynt?
Vilket mynt?
2011-08-15 17:12 # 1
Mogge8212
Sitter och funderar på att köpa en del silvermynt.
Väljer mellan Silver Buffalo och LS egna 2011 mynt.
Har en fundering på att köpa 500st för att få dem så billigt som möjligt.

Fördelen att köpa LS egna mynt är väl att de är någon krona billigare än Buffalo och att det inte är någon spread på mynten.
Finns det någon nackdel? (mer än kanske att det tar lite plats att förvara 500st mynt)
Eller ska man titta mer på kr/g och satsa på tackor istället? (ja jag är nybörjare på detta med ädelmetaller)




2011-08-15 18:12 # 2
Mikael
Citat:
Ursprungligen postat av Mogge8212
Sitter och funderar på att köpa en del silvermynt.
Väljer mellan Silver Buffalo och LS egna 2011 mynt.
Har en fundering på att köpa 500st för att få dem så billigt som möjligt.

Fördelen att köpa LS egna mynt är väl att de är någon krona billigare än Buffalo och att det inte är någon spread på mynten.
Finns det någon nackdel? (mer än kanske att det tar lite plats att förvara 500st mynt)
Eller ska man titta mer på kr/g och satsa på tackor istället? (ja jag är nybörjare på detta med ädelmetaller)


Efter att precis i dagarna köpt en låda LS kan jag intyga att utymmeskravet är tämligen modest, så jag tycker du oroar dig lite i onödan! ;-)

Priset per kilo på 500 LS är i stort sett detsamma som tackorna också, så jag vet inte om det är mycket poäng med tackor överhuvudtaget. Mina gamla tackor är ganska fula, så av rena Von Anka-skäl önskar jag att jag satsat på mynt från början...

Däremot kan det vara SMART att köpa de gamla cirkulerade Svenska mynten istället, eftersom du faktiskt får mer silver per krona på det sättet. Jag misstänker att det är själva silvret som räknas när de väl ska säljas, mer än vilken form det kommer i.

Men jag är inte så smart, jag vill bara ha nya fina blanka mynt! :-)
2011-08-15 18:14 # 3
Nikon
En tänkbar nackdel med LS mynt är väl att om LS går i konkurs eller försvinner på annat sätt så blir det lite osäkert om det finns köpare av LS-mynt som är beredda att betala annat än skrotvärdet.
2011-08-15 18:23 # 4
Mikael
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
En tänkbar nackdel med LS mynt är väl att om LS går i konkurs eller försvinner på annat sätt så blir det lite osäkert om det finns köpare av LS-mynt som är beredda att betala annat än skrotvärdet.


Det du kallar "skrotvärdet" är i det här fallet värdet av Silvret i mynten, vilket väl ändå är precis vad man betalar för? Det är ju inte precis så att mynten blir värdelösa för att LS kursar!

Men det är sant att ingen annan än LS köper dem utan spread.
2011-08-15 19:27 # 5
Nikon
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael
Citat:
Ursprungligen postat av Nikon
En tänkbar nackdel med LS mynt är väl att om LS går i konkurs eller försvinner på annat sätt så blir det lite osäkert om det finns köpare av LS-mynt som är beredda att betala annat än skrotvärdet.


Det du kallar "skrotvärdet" är i det här fallet värdet av Silvret i mynten, vilket väl ändå är precis vad man betalar för? Det är ju inte precis så att mynten blir värdelösa för att LS kursar!

Men det är sant att ingen annan än LS köper dem utan spread.


Nej, mynten blir absolut inte värdelösa om LS kursar. Men det finns en risk att deras värde kan reduceras till samma nivå som exempelvis trasiga silversmycken.
2011-08-15 20:13 # 6
Mogge8212
Tittar man på LS förstasida så ligger silverpriset / gram just nu på 8,15:-
8,15:- x 31,1gram = 253,46:- / 1oz mynt

Detta är det "verkliga" värdet på silvret i myntet då va?
Resterande priset för mynten är då präglingskostnad, frakt, moms o alla andra kostnader?

Om det skulle bli så att LS av en eller annan orsak försvinner så är myntet egentligen bara värt 253,46:-/st?
Om inte priset vid försäljning möjligtvis trissas upp beroende av tillgång/efterfrågan vill säga?
2011-08-15 20:35 # 7
Mikael
Citat:
Ursprungligen postat av Mogge8212
Tittar man på LS förstasida så ligger silverpriset / gram just nu på 8,15:-
8,15:- x 31,1gram = 253,46:- / 1oz mynt

Detta är det "verkliga" värdet på silvret i myntet då va?
Resterande priset för mynten är då präglingskostnad, frakt, moms o alla andra kostnader?

Om det skulle bli så att LS av en eller annan orsak försvinner så är myntet egentligen bara värt 253,46:-/st?
Om inte priset vid försäljning möjligtvis trissas upp beroende av tillgång/efterfrågan vill säga?


Ungefärligen korrekt, skulle jag vilja säga.

Nu är det förstås så att ifall man inte känner sig ganska säker att värdet är på väg upp med besked köper man knappast Silver, eller hur? Jag menar, med moms, spread, frakt, och diverse besvär vid försäljning, så är det ju en rejält dålig affär om Silverpriset står still!

Det finns ett antal anledningar till varför Guld och speciellt Silver BÖR stiga i värde rejält, nästan oavsett vad den osäkra framtiden för med sig. Men självklart måste var och en bilda sin egen uppfattning och ta sitt eget ansvar för sina egna pengar. Trots allt så köper man inte precis 500 oz Silver ENBART för att nån okänd kille på nätet tyckte det var en god idé, eller hur? ;-)

Hursomhelst, jag tycker faktiskt inte fysisk ädelmetall är något man swing-tradar så fort kursen rör sig, utan det är endast lämpligt för "buy and hold", när avsikten är att sälja om låt oss säga två till fyra år eller något sådant. Kanske med baktanken att vi vid det laget kanske har ett nytt ekonomiskt system efter en global krasch av fiatvalutor. Ifall sådana tankar känns löjliga för dig kanske det finns annat att satsa pengarna på.
2011-08-15 20:58 # 8
Mogge8212
Ja min tanke är att jag tänker köpa nu och ligga på min investering i några år framöver, tänkte inte köpa och sälja om 3mån för att tjäna ett par kronor /mynt och hålla på med en form av "day trading"

Har beställt lite guld redan men tänkte jag skulle köpa lite silver också.
Frågan är bara hur mycket och i vilken form? Detta ska jag fundera på lite ytterligare.
Jag tror inte många har så gott om pengar att "leka" med att man köper något bara för att man blir rekommenderad det av en främling.. Jag hoppas inte det åtminstone!

Vad man än investerar i är det alltid en chansning, gäller bara att försöka gallra ut det man tror själv kommer ge bäst avkastning, oavsett om det är att köpa silver, aktier eller gamla serietidningar
2011-09-30 20:35 # 9
impact
Köp Libertad 1 kg vilken underbar pjäs kan undra när vi får se LS sälja den
2011-10-01 00:08 # 10
Boss
Citat:
Ursprungligen postat av Mogge8212
Tittar man på LS förstasida så ligger silverpriset / gram just nu på 8,15:-
8,15:- x 31,1gram = 253,46:- / 1oz mynt

Detta är det "verkliga" värdet på silvret i myntet då va?
Resterande priset för mynten är då präglingskostnad, frakt, moms o alla andra kostnader?

Om det skulle bli så att LS av en eller annan orsak försvinner så är myntet egentligen bara värt 253,46:-/st?
Om inte priset vid försäljning möjligtvis trissas upp beroende av tillgång/efterfrågan vill säga?


hej där :) jag tycker du gör rätt i som investerar i silver ... jag själv har väl köpt för ett år sen och kollat innan en hel del innan jag köpte ... Jag köpte på mig på tok för mycket (och då menar jag inte en monsterbox , för den ekonomin har jag inte än ) kan man säga ha ha - om man nu kan göra de , jag blev så ivrig att inte missa tåget som sagt ..
men jag har investerat 50/50 i både guld och silver och jag ångrar inte en dag att jag köpt både och ...
Guld har varit stabilare investering kan man säga , medans silver kan svänga rätt mycket och då gäller det att man förstår att man ska ligga kvar och inte blir stressad av det , samt att man vet man inte behöver dom pengarna ...
Så mitt råd är köp både guld och silver och vad du har råd med , så du slipper hamna i en sits där du ska sälja av ..
Det är bra att passa på att köpa när det dippar och silver har ju två gånger nu åkt ner en i maj och en nu ...
så kan vaa bra ha lite casch på sidan med ifall det går ner så kan man köpa mer då ...

Sen kan det oxå vara bra att lägga upp en plan hur mycket är du villig att det stiger innan du säljer , kanske sälja av en liten del av innehavet så vips har du fått den andra delen för mycket mindre pris (vill poängtera att man ska ligga långsiktigt i tid och menar inte man ska sälja så fort man tjänat lite , mer om det kanske dubblats och man ser risk att det kan falla neråt )...
Men allt beror på vad duu själv har för mål ..
Sen tror jag man ska alltid ha egna mål och inte göra alltid som alla andra till exempel , kan man höra silver ska gå till 300 - 500 dollar per once och visst kan det så klart göra det och vem vet kanske det gör det och ännu mer , men det kan samtidigt gå upp för att sjunka ner igen en längre tid , men är man då inte beroende av att sälja så spelar det ju ingen roll .. det var allt jag hade att säga m v h Cjpm
Senast ändrad av Boss; 2011-10-01 00:48
2011-12-16 22:02 # 11
Lavidium
Buffalos är internatoinellt gångbara så helt klart en fördel där.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt