Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Några frågor kring investeringsmetaller
Några frågor kring investeringsmetaller
2011-08-14 22:23 # 1
Viken
1. Tanken är att lagra dessa en längre tid och vid "akuta" tillfällen sälja av, då borde tackor fungera?

2. Är det värt att köra på mindre tackor eller ska man spara lite mer och köpa större?
Min tanke är att kunna köpa då och då både guld och silver och avsätta lägre summor.
Sen att man kan sitta och titta på dom och leka joakim von anka gör inte saken sämre....

3. Är det lätt att sälja av? Förutom t.ex sälja hit till LS,utan givervis vill man ju ha ut så mycket som möjligt.
Tusen tack om ni kan hjälpa en nybörjare kring detta.

Ha en bra fortsättning på kvällen
mvh Peter
2011-08-14 23:32 # 2
Selous
1 Visst, såväl tackor som mynt fungerar.

2 Beror ju på lite, en större tacka kan vara svårare att sälja om likviditeten är låg, dessutom tvingar du ju dig själv att sitta med fiat i ett läge där vi kanske har hög inflation. Inflateras valutan snabbt så vill du ju inte växla till dig mer sedlar/mynt än du behöver. Ett väldigt förenklat exempel, ett guldmynt på en ounce kan räknas som en månadslön, ett silvermynt av samma storlek kan räknas som två timlöner. Om vi hamnar i ett läge där valutan kanske halveras i värde på en vecka så kan du sälja några silvermynt åt gången när du behöver något istället för att sälja guldmyntet och tvingas handla saker bara för att sedlarna inte ska bli värdelösa.

3 Du kan alltid sälja på tradera om du vill ha alternativ.
2011-08-15 08:43 # 3
Viken
tack för svaren.

Men generellt så är silver mynten dyrare än vad man får silver för, om jag fattat det rätt.
Men ändå lättare att sälja av just till det lilla man behöver.

Lika så 1g - 5g tackor är i princip samma grej?
Då det inte är "större" förluster om man säljer av dessa i mindre mängd.

Så frågan är fortfarande om man ska köra mynt eller tackor.
Mynt kan man som du nämnde reglera mängden bättre vid försäljning än tackor.
och att sälja av större mängder tackor gör det otympligt om man bara har 1- 5- 10g tackor.

Tåls att klura på detta.
2011-08-15 10:00 # 4
Nikon
Det har ju dykt upp en annan aspekt också: Bankerna tillåter inte mynt i bankfack.
2011-08-15 12:28 # 5
beegee
Lite irrelevant emotionellt kanske, men det är roligare tycker jag att titta på en Guld Sovereign som kanske fanns i en brittisk flygares nödutrustning WW2
I övrigt instämmer jag med Selous
Senast ändrad av beegee; 2011-08-15 12:30
2011-08-15 12:30 # 6
Viken
Hur har swedbank med ang mynt osv?

Både frugan och jag kom överrens om att köra på tackor.
Tanken var faktiskt för framtida barnsskull att behålla dom till vi antingen ger dom i present eller att dom går i arv.

Är det en dum ide att göra så eller smart tänkt?
Sedlar osv vet man aldrig hur dom står sig.
Men ädelmetaler bör ju hålla sig i värde eller öka på långsikt.

som sagt, dessa ska vara för framtiden antingen för riktigt akuta fall eller för våra kommande barnsskull.

Tack för svaren änså länge, känns bra att få lite klarhet i det hela.
2011-08-15 13:55 # 7
Selous
Begee

Jag gillar sovereigns också. Generellt föredrar jag mynt framför tackor. Sovereigns är dessutom välkända världen över.
2011-08-15 13:58 # 8
mfm
Citat:
Ursprungligen postat av Viken
Hur har swedbank med ang mynt osv?

Både frugan och jag kom överrens om att köra på tackor.
Tanken var faktiskt för framtida barnsskull att behålla dom till vi antingen ger dom i present eller att dom går i arv.

Är det en dum ide att göra så eller smart tänkt?
Sedlar osv vet man aldrig hur dom står sig.
Men ädelmetaler bör ju hålla sig i värde eller öka på långsikt.

som sagt, dessa ska vara för framtiden antingen för riktigt akuta fall eller för våra kommande barnsskull.

Tack för svaren änså länge, känns bra att få lite klarhet i det hela.


Tackor på mindre än 100g är ganska meningslöst, det är dyra premier, och större tackor än så kan vara svåra att sälja (större risk för förfalskningar, de blir väldigt dyra osv).

Mynt är bäst för de flesta, svåra att förfalska (dvs att behålla storlek och vikt hos ett falskt mynt), välkänd storlek (som 1oz), osv. Köper man äldre små mynt är det inte så stora premier heller (gamla europeiska guldmynt på 5-8 gram).
2011-08-15 14:02 # 9
Selous
Viken

Swedbank tillåter inte kontanter i bankfack, å andra sidan vet de ju inte vad du stoppar dit. Det innebär att tex Krugerrand som är legal tender i Sydafrika är otillåtet medan Sovereigns som inte är legal tender längre ska vara tillåtna om man nu får ha metall men inte "pengar", vilket förefaller lite oklart.

Solklart torde vara att det är smartare än att spara sedlar, för det vet man ju att de förlorar i värde..

Det bästa tipset du kan få är nog att inte godtyckligt bestämma en sak och sedan blint köra på det. Köp olika storlekar, kanske både mynt och tackor, helst också både silver och guld.
2011-08-15 14:57 # 10
Mikael
Citat:
Ursprungligen postat av Viken
1. Tanken är att lagra dessa en längre tid och vid "akuta" tillfällen sälja av, då borde tackor fungera?

2. Är det värt att köra på mindre tackor eller ska man spara lite mer och köpa större?
Min tanke är att kunna köpa då och då både guld och silver och avsätta lägre summor.
Sen att man kan sitta och titta på dom och leka joakim von anka gör inte saken sämre....

3. Är det lätt att sälja av? Förutom t.ex sälja hit till LS,utan givervis vill man ju ha ut så mycket som möjligt.
Tusen tack om ni kan hjälpa en nybörjare kring detta.

Ha en bra fortsättning på kvällen
mvh Peter


1. Ifall du vill kunna sälja av lite grann närsomhelst tycker jag mynt är en bättre idé än tackor. Tackor är lite klumpiga i detta avseende. Se till att du inte betalar alltför mycket per gram bara.

2. Risken med att spara för att göra större köp senare är dubbel: dels riskerar du att priset går upp fortare än du hinner spara pengar, dels riskerar du att musiken slutar spela och den fysiska marknaden STÄNGS helt och hållet. De stora fördelen med att köpa nu är att NU är det fortfarande möjligt för gemene man att konvertera sina papperspengar till metall. Det är långt ifrån säkert att så är fallet om exempelvis ett halvår.

3. Inga egna erfarenheter, eftersom jag bara köper! Jag kommer inte att sälja ett gram förrän världsekonomin mer eller mindre kollapsat och dammet har lagt sig. Vilket också gör mig lite immun mot eventuella tillfälliga nergångar i priset: Jag grämer mig inte ifall priset går ner, jag passar på och köper mer istället! För mig är ädelmetallen inte en "investering", utan endast ett sätt att säkerställa att jag inte står helt barskrapad med all andra EFTER DEN STORA VÄRLDSKRASCHEN. Ifall du hör till dem som tror på snar återmämtning och "återgång till det normala" gäller förstås inte detta perspektiv. Var och en måste avgöra själv vad man tror om framtiden och agera därefter.
2011-08-16 17:26 # 11
Viken
visst är det så att man inte styra sig blint efter andra osv.

Tanken är mer råd och tips, och inte hur man ska agera.
Frågar man inget, får man inget veta.

Som ni säger så låter mynt lämpligare för mitt val.
Har inget emot om priset skulle rasa då tanken är kort och gott att jag själv inte ska nyttja det, utan det ska bli vilande för framtiden, så om det skulle gå 2år - 20år gör inte mig något direkt.

sen om svenska sedlar osv försvinner i framtiden (vem vet) så kan man ändå nyttja mynten för framtidens valuta eller dyligt.
2011-08-17 13:08 # 12
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Ang. tackor och mynt så klipper jag in nedan från vår FAQ som är relevant i sammanhanget

Fråga: Bör jag köpa mynt eller tackor?

Svar: Detta är i stort en fråga om smak men vi förordar generellt mynt framför tackor eftersom:
- Mynt är lämpligare i ett scenario där ädelmetall återkommer som betalnings-/bytesmedel
- Små enheter som mynt ofta antar en högre premie än stora enheter i tider av metallbrist.
- Mynt går att avyttra eller konsumera med några i taget.
- Spreaden oftast är lägre på mynt än tackor
- Mynt är gångbara världen över med god andrahandsmarknad


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt