Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Köpa guld i Europa
Köpa guld i Europa
2011-08-14 22:00 # 1
Mogge8212
Hej

Är väldigt ny och novis inom området att investera i ädelmetaller.
Har läst väldigt mycket i detta forum nu i helgen och måste säga det är ett väldigt bra forum som gjort det hela lite klarare för mig.

Har en fundering...
Det finns väldigt många trådar om att köpa silvertackor / silvermynt i europa för att komma undan vår hemska momssats på 25%
Guldet är ju momsfritt men så vitt jag kan se så är guldet också rätt mycket billigare i europa, tex hos coininvestdirect.com
100g guldtacka från Heraeus UBS mfl mfl med guldmängd 999,9/1000 ligger på 4011,75euro x9,3 = 37309:-
100g guld hos tex LS ligger på 38832:-
Innebär en skillnad på 1523:- till coininvests fördel.

Någon orsak varför detta aldrig kommer upp?
Nackdel att köpa guld utanför Sverige?

Tack i förhand

//Morgan
2011-08-14 22:13 # 2
Silverbullit
För egen del beror mitt ointresse för den prisskillnaden på att den är för liten för att väga upp inslag av osäkerhet, jag vill hellre gynna den inhemska marknaden (främst LS) och du kan få ännu billigare guld på tradera etc.

Prisskillnaden när det gäller silver är ju avsevärt större, men för egen del resonerar jag ungefär likadant angående silverinköp.

Men det finns säkert andra anledningar.
2011-08-14 23:18 # 3
MrLibertad
Att köpa guld från CID är ingen nackdel, dom är en STOR leverantör i ädelmetallbranschen och det är lika säkert att beställa av dom som från t ex LS.

Sen är det ju upp till var och en om man tycker det är värt det eller inte. Många föredrar att köpa på hemmaplan, andra inte.

I mitt fall så köper jag hellre en 100 grams guldtacka + 4-5 oz silver än bara en 100 grammare, helt klart.

Mest metall för pengarna är det som gäller för mig i vilket fall.
Senast ändrad av MrLibertad; 2011-08-14 23:20
2011-08-15 00:04 # 4
Mogge8212
Ja jag tycker också att mest gram metall för pengarna borde vara det mest intressanta, iaf om jag ser till mitt sätt att tänka.

Det som står på CIDs hemsida "Certificates are not always available"
Spelar det någon roll för prislappen den dagen tackan skall säljas?
Eller sålänge det är 999,9/1000 så kvittar det?

Kvittar det även om man har en Heraeus, UBS, Valcambi eller någon annan tillverkare av tackan?

//Morgan
2011-08-15 00:39 # 5
Inge Peng
Tjena mogge 824567898212 !
Kolla innan du handlar .. om du handlar i tyskland..
Dom kan ta ut en såkallad " handling fee " på 10% ,som du måste lägga på priset.
Det sa dom i ett mail som jag fick av dom ,när jag hade lite frågor om en silver beställning.
På silver tar dom 7% moms eller VAT som de säger ,sen hade dom åxå en handling fee på 10%.
Men då var silver kvoten till Sverige redan fylld...

Natti natti
2011-08-15 14:38 # 6
Mikael
Mitt råd är bara att inte gräma dig så mycket över momsen att du avstår från att agera överhuvudtaget. För mig personligen var det extremt nära att jag helt sket i att köpa mitt första silver när jag fick veta att man måste betala moms, ologiskt och orättfärdigt som det är.

Så här ett par år i efterhand tycker jag dock att 1500:- kilot inkl moms var en rättså god affär trots allt...

Men visst, ifall du har möjlighet att få tag i silver utan att skänka några pengar till staten, go for it! ;-)
2011-08-15 16:23 # 7
Mogge8212
Tack för alla tankar...

Ingen som har någon tanke om att köpa guld från tex CID utan att få med ett certifikat?
Korkat eller det spelar ingen roll så länge tackan kommer från en känd tillverkare?
2011-08-15 18:01 # 8
Mikael
Citat:
Ursprungligen postat av Mogge8212
Tack för alla tankar...

Ingen som har någon tanke om att köpa guld från tex CID utan att få med ett certifikat?
Korkat eller det spelar ingen roll så länge tackan kommer från en känd tillverkare?


Det spelar knappast någon roll att "tillverkaren" är känd, en eventuell falskmyntare skulle naturligtvis kopiera en känd tillverkares produkter för att därmed öka trovärdigheten, eller hur? Ett certifikat löser inte tillitsproblemet, utan flyttar bara frågan till om certifikatet självt är förfalskat, och om man ens kan lita på den som utfärdat det! När det kommer till kritan kan en köpare alltså egentligen bara lita blint på säljaren, ELLER själv genomföra någon form av test.

En trovärdig SÄLJARE med gott renommé är alltså viktigare än tillverkaren, för en bra säljare testar sina varor omsorgsfullt för att själv inte bli lurad, och månar om sitt goda rykte. Själv litar jag på Guldcentralen och Liberty Silver av god egen erfarenhet, och skulle nog göra en noggrann bakgrundskoll på andra säljare innan jag gjorde ett större köp.

Ett certifikat kanske hjälper dig att övertyga din köpare om äktheten när det väl blir dags att sälja, men själv har jag aldrig brytt mig om att skaffa certifikat, så ifall det visar sig att Boliden är en samling skummisar som lurar på folk Guldpläterad Wolfram och Silverpläterad Molybden blev jag förstås grundlurad. Skulle dock knappast tro det! Däremot behåller jag alltid fakturorna, för det kan åtminstone vara bra att kunna påvisa hur man fått tag i metallen!

Nuförtiden köper jag dock helst Silver, och en av anledningarna är att jag känner mig mer säker på att själv fastställa äktheten på Silver än Guld (se exempelvis mitt inlägg i tråden om äkthetsbedömning i Guldavdelningen av detta forum).
Senast ändrad av Mikael; 2011-08-15 18:04
2011-08-15 19:59 # 9
Mogge8212
Tack för alla svar :-)

Har läst rätt mycket positivt om CID på nätet om kunder som gjort affärer med dem som som varit nöjda.
De ska tydligen vara UKs största handlare med ädelmetaller?!?
Det borde man inte bli om man inte är seriös och säljer bra produkter..

Funderar lite till, men en order kommer nog läggas där inom kort!
Synd bara de inte får sälja mer silver till Sverige för tillfället..
2011-08-15 20:13 # 10
mfm
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael
Det spelar knappast någon roll att "tillverkaren" är känd, en eventuell falskmyntare skulle naturligtvis kopiera en känd tillverkares produkter för att därmed öka trovärdigheten, eller hur


Självklart spelar tillverkaren roll. om man är van vid vissa märken vet man exakt hur de ser ut och väger och kan avgöra vad som är en förfalskning mycket lättare, till skillnad från en helt okänd tillverkare som man inte har koll på.
2011-08-15 20:31 # 11
MrLibertad
Citat:
Ursprungligen postat av Mogge8212
Tack för alla svar :-)

Har läst rätt mycket positivt om CID på nätet om kunder som gjort affärer med dem som som varit nöjda.
De ska tydligen vara UKs största handlare med ädelmetaller?!?
Det borde man inte bli om man inte är seriös och säljer bra produkter..

Funderar lite till, men en order kommer nog läggas där inom kort!
Synd bara de inte får sälja mer silver till Sverige för tillfället..


CID är en av Europas största leverantörer så dom är seriösa om några, jag har gjort mängder av beställningar av dom och det fungerar klockrent.

Du kan visst få hem ditt silver till Sverige från CID hela året om, dock så är det en liten procedur med att anlita en kurir (som i o f s samarbetar med CID) som på din beställning skickar ditt silver till dig. Det blir dock lite meravgifter.

VAT begränsningarna gäller endast ordrar som beställs online och som sen skickas av leverantören själv.

Annars kan man ju kasta sig i bilen och hämta hem det, ta en sväng förbi en gränsshop och köpa med sig lite gott dricka hem också :-)
Senast ändrad av MrLibertad; 2011-08-15 20:34
2011-08-15 23:43 # 12
Silverbullit
Det kanske bara är jag, men det känns en smula taktlöst att föra en sånhär diskussion på ett forum som drivs av en seriös handlare som gör så mycket som möjligt för sina kunder i form av info, priser, forum mm. mm.

Lite som att sätta sig på restaurangen kolla igenom menyn, äta lite sallad, provsmaka vinet och tala högt o brett om hur billig restaurangen på andra sidan gatan är, och minuten efter springa in dit och beställa en femrätters.

Om prisskillnaderna dem emellan dessutom beror på omständigheter som ingendera parten råder över gör det knappast saken bättre.

Men jag kanske är på tok för väluppfostrad, för mitt eget bästa (det finns ju PENGAR att tjäna)???


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt