Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Silver < Färgpräglat silvermynt
Färgpräglat silvermynt
2011-08-14 21:58 # 1
Flipper
Vad innebär det att ett silvermynt är färgpräglat, som t ex Year of The Ox här på LS? Hur djup är färgningen och hur lätt skavs färgen bort?
2011-08-16 01:50 # 2
Tel
Varken mynt i ren guld eller silver är särskilt slitstark.
Färgen i många fall är tryckt (vet ej om Year of the Ox) men om färgen slits så gör nog myntet också.
Färgen är snarare ett tillägg med speciella utgåvor och utgör säkert en del av samlarvärdet.
Värdet sänks säkert om man försöker ta bort färgen.
2011-08-16 01:53 # 3
Despierto
Jag har ett par färgade mynt från OS i Australien. Har ej hanterat dem särskilt mycket men dock gett dem ett skållhet saltvattenbad och ser ingen skillnad.
2011-08-18 23:35 # 4
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Ja, jag upplever också att färgen sitter bra även om jag inte känner till de tekniska specifikationerna eller hur det görs exakt. Jag tycker det är dekorativt och ett kompletterande val om man samlar på lite olika varianter. Många vill dock ha strikt silver och tycker detta är stilrenare så det är en smaksak.


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt