Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Claes Hemberg: Guldinvesterare är intoleranta huliganer
Claes Hemberg: Guldinvesterare är intoleranta huliganer
2011-08-14 13:41 # 1
Cornucopia
2011-08-14 13:54 # 2
Silverbullit
Det var något av det mest inkompetenta uttalande jag hört av någon med så stort inflytande i sin bransch. Att jämföra guldinvesterare med småbolagsspekulanter är i sig väldigt stötande. Jag menar att jämföra att investera i det som världens centralbanker betraktar som sin sista finansiella utpost och som behållit sitt värde genom den civiliserade historien med att satsa på obebrövad innovation inom medecinforskning (jag antar att han syftar på bl a Diamyd). Det visar på en otroligt dålig förståelse antingen för de ekonomiska problem världen står inför eller den egna förmågan att uttrycka sig i skrift, jag hoppas på det sistnämda.

Värre är dock att jämföra med vandaler och huliganer som i ett sista desperat uttryck klandrar allt o alla för sin egen olycka. Det är antagligen mer relevant att jämföra Hemberg själv med dessa då han tydligt attackerar vad som helst i ett desperat försök att hitta en syndabock för sin egen krympande bonus/provition eller vad han nu krigar för, något har ju tydligen orsakat honom mycket stor skada. Eller är det helt enkelt så provocerande att tillhöra förlorarlaget i ett par månader (med den inställningen blir det antagligen en längre tid)?
2011-08-14 15:09 # 3
marcandrew
Tycker det är fjantigt att dra in ett Hitlercitat i en debatt, även om det är komiskt. Det är en riktigt stämpel på att något har ballat ur. Fast det har ju redan denne Hemberg redan gjort.
2011-08-14 15:27 # 4
Guru
Nu får du nog förklara dig lite. Hur menar du fjantigt Försår du inte liknelsen eller??
Du vet nog vad som hände på 40 talet Historien upprepar sig. Vi lär oss icke av tidigare misstag den sitsen världen är i idag har aldrig tidigare skådats om inte den stora 3:an kommer så startar snart ett storkrig om de sista resurserna tur att sverige har allierat sig nere i libyen eller nä det var nog inte så bra. synd bara att våran grann granne i öst stor rustar. Kan de bli kapital och resurs starka kina och ryssen å ena sidan och skuldtyngda teknik beroende västmakterna å andra månne. Bli inte arga nu detta är min åsikt den står jag för detta är inte för att skapa dålig stämmning bara mitt sätt att se min sanning i ögonen.
mvh
2011-08-14 15:51 # 5
Cornucopia
Han kunde ju t ex bjudit in goldbugs till att handla med pappersguld via Avanza istället för att förolämpa dem.
2011-08-14 16:34 # 6
TommyT
Något som gör finanseliten riktigt aggressiv är hotet om att deras makt upphör.

T.ex. när folket tar ut sina surt förvärvade besparingar ur deras provisions- och spekuleringssmaskin och förvaltar dem självständigt hos sig t.ex. i stabil, välbeprövad och värdebevarande ädelmetall.

Dom kämpar helt enkelt mot maktskifte.
2011-08-14 18:36 # 7
Guldmikroben
Det kommer lobbas gött mot fysiskt guld snart.
2011-08-14 18:36 # 8
marcandrew
Citat:
Ursprungligen postat av Guru
Nu får du nog förklara dig lite. Hur menar du fjantigt Försår du inte liknelsen eller??
Du vet nog vad som hände på 40 talet Historien upprepar sig. Vi lär oss icke av tidigare misstag den sitsen världen är i idag har aldrig tidigare skådats om inte den stora 3:an kommer så startar snart ett storkrig om de sista resurserna tur att sverige har allierat sig nere i libyen eller nä det var nog inte så bra. synd bara att våran grann granne i öst stor rustar. Kan de bli kapital och resurs starka kina och ryssen å ena sidan och skuldtyngda teknik beroende västmakterna å andra månne. Bli inte arga nu detta är min åsikt den står jag för detta är inte för att skapa dålig stämmning bara mitt sätt att se min sanning i ögonen.
mvh


Nu är det ju så här att det nuvarande systemet är skapat av de som besegrade tyskland och inte av tyskland. Men det är en annan fråga.

Det jag menar med fjantigt är att överhuvudtaget dra in hitler i någon debatt alls eftersom det är vad vänsterfolk och liberaler gör jämt för att svartmåla en fiende, det är det jag menar. I just detta sammanhang så var det inte någon större fara. Och jag förstår liknelsen mycket väl. Men det är säkert taget ur luften och jag skulle gärna veta i vilket sammanhang den lille fjantige Österrikaren sa detta, tippar på att det var i ett sammanhang där det var riktat mot eliten.
2011-08-14 18:45 # 9
TommyT
Den här nyheten stämmer överens med en spådom av trendforskaren Gerald Celente.
http://www.youtube.com/watch?v=AO6Mr10Wxt8

Ni behöver inte genomlyssna 18 minuter.

9:30 Gerald Celente spår just att makthavarna kommer peka ut guldköparna som syndabocken för den ekonomiska kollapsen:
Citat:
They're going to blame the people that have been buying gold as the cause for bringing down the American economy and the dollar.


6:00 hör och häpna när centralbankens f.d. ordförande Alan Greenspan säger att USA aldrig behöver ha betalningsinställelse då de kan trycka upp mer pengar att betala skulden med:
Citat:
The United states can pay any debt it has because we can always print money to do that. So there is zero probability of default.
2011-08-14 19:27 # 10
Mikael
"Intoleranta huliganer" är väl att ta i. Irriterande besserwissrar kanske. Dubbelt irriterande eftersom de har ovanan att ha rätt!
2011-08-15 07:59 # 11
marcandrew
Citat:
Ursprungligen postat av TommyT
Den här nyheten stämmer överens med en spådom av trendforskaren Gerald Celente.
http://www.youtube.com/watch?v=AO6Mr10Wxt8

Ni behöver inte genomlyssna 18 minuter.

9:30 Gerald Celente spår just att makthavarna kommer peka ut guldköparna som syndabocken för den ekonomiska kollapsen:
Citat:
They're going to blame the people that have been buying gold as the cause for bringing down the American economy and the dollar.


6:00 hör och häpna när centralbankens f.d. ordförande Alan Greenspan säger att USA aldrig behöver ha betalningsinställelse då de kan trycka upp mer pengar att betala skulden med:
Citat:
The United states can pay any debt it has because we can always print money to do that. So there is zero probability of default.


Då har man det næstan svart på vitt om att det blir hyperinflation.
2011-08-15 11:24 # 12
skogge
Citat:
Ursprungligen postat av Guldmikroben
Det kommer lobbas gött mot fysiskt guld snart.


http://www.dagensps.se/artiklar/2011/08/15/93450610/index.xml?referred_from=/nyhetsbrev/ps-morgon-kvall/2011/08/15/77134157/index.xml


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt