Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Guld < Guld i en folklig bubbla just nu
Guld i en folklig bubbla just nu
2011-08-10 22:25 # 1
SIMM
Inte för jag vill skrämma folk, men såg en svensk guld 20:- (Oskar 1873) på Tradera.
Den stod tidigt innan i 2970:- och då trodde jag att det eller en hundring till skulle bli slutpriset (då vart jag inte intresserad mer). Men jag tänkte jag skulle se hur det slutar

http://www.tradera.com/20-KRONOR-GULDMYNT-OSCAR-II-1873-UPPLAGA-115108-auktion_220128_136810746

Nu med drygt en halvtimme kvar är den uppe i 3560:-. Känns som folk blir mer och mer desperata och skapar egna guldbubblor. Skall bli kul att se hur det slutade.

// SIMM
2011-08-10 22:36 # 2
Despierto
Förvisso är premien absurd, runt 20%, men inte värre än på småguldtackor.

Tycker nog att det får bli hysteriskare för dylika brösttoner...
2011-08-10 22:37 # 3
Liberty Silver / Torgny Persson
Moderator
Mitt tips är att under 0,1% av Sveriges befolkning äger fysisk ädelmetall som investering. Jämförande siffror för andra tillgångsslag är nog betydligt högre...
2011-08-10 22:46 # 4
mfm
Det är bara en hundring mer än vad den skulle kostat på Tavex om de hade den i lager, oavsett vad du vill betala eller inte.

Om det vore en bubbla varje gång två personer på Tradera trissar upp priset på en vara, då hade det varit bubblor i majblommor, porslinskatter, tvättmaskiner och tusentals andra saker.
2011-08-10 22:54 # 5
Silverbullit
Det är stora prisskillnader på guldmynt på tradera just nu, så en viss desperation kan man nog se.

Men det går fortfarande "fynda" (allt är ju relativt), köpte guldmynt så sent som igår för 360:-/gram på tradera.
2011-08-10 22:54 # 6
SIMM
Citat:
Ursprungligen postat av mfm
Det är bara en hundring mer än vad den skulle kostat på Tavex om de hade den i lager, oavsett vad du vill betala eller inte.


Om de hade ja (Tavex), men nu är det ju inte så. Tillgång och efterfrågan skapar faktiskt bubblor - samt att jag skrev "minibubbla". Summa sumarum. Det finns inga att köpa (på Tavex) = priset stiger.

Bara för att vi alla har foliehattarna på innebär ju inte att vi skall dra ner dem över ögonen :-)

// SIMM
2011-08-10 22:57 # 7
SIMM
Citat:
Ursprungligen postat av Silverbullit
Det är stora prisskillnader på guldmynt på tradera just nu, så en viss desperation kan man nog se.

Men det går fortfarande "fynda" (allt är ju relativt), köpte guldmynt så sent som igår för 360:-/gram på tradera.


Såg inte detta när jag skrev. Men du har helt rätt: det går att fynda. Och visst är det lite av en desperation.
Tur att någon förstod mig iaf :-)

Några minuter kvar och det har ökat till 3610:-

// SIMM
Edit: lade till senaste priset.
Senast ändrad av SIMM; 2011-08-10 22:58
2011-08-10 23:02 # 8
Despierto
Citat:
Ursprungligen postat av SIMM
[quote="mfm"]samt att jag skrev "minibubbla".
// SIMM


Men...det gjorde du ju inte alls.
2011-08-10 23:14 # 9
mfm
Citat:
Ursprungligen postat av SIMM

Om de hade ja (Tavex), men nu är det ju inte så. Tillgång och efterfrågan skapar faktiskt bubblor - samt att jag skrev "minibubbla". Summa sumarum. Det finns inga att köpa (på Tavex) = priset stiger.


Men Oscar II är inte investeringsguld utan ett mynt för samlare, så det är bara du som vill köpa något du inte vet värdet på. De andra budgivarna kanske är myntsamlare som vet vad det är värt.

Det finns massvis med annat guld i lager hos handlarna, vill du ha mest guld för pengarna köp 50 pesos mynt istället
2011-08-10 23:18 # 10
SIMM
Citat:
Ursprungligen postat av Despierto
Citat:
Ursprungligen postat av SIMM
[quote="mfm"]samt att jag skrev "minibubbla".
// SIMM


Men...det gjorde du ju inte alls.




Helt rätt, det gjorde jag inte alls - MY BAD. Ändrade nog mig från tanken mot vad jag sedan skrev, blev till "guldbubblor" :-(

Mina metaller köpte jag i år. Nu ser jag det inte som en ren spekulation. Men som alla andra vill man nog ändå inte se att det går rätt ner i graven.
Man skriver om hur mycket det ökat bara på den senaste tiden och likt förbannat ligger de minsta guldmynten på minus.
Skall man köpa guld skall det vara större saker, annars äter spreaden upp det.

Vad som sedan sker framtiden, det får den utvisa.

F.ö. slutpriset blev 3610:-. Det ger ett grampris på 447,70, så snacka om spread och en folklig guldbubbla enligt mig. Skall han sedan räkna hem frakten med så får det upp till 468,40 innan det ens är +/- 0.

Faller sedan hela det monetära systemet så blir även samlarmynt i stort sett inte värt mer än guldpriset ändå. Upplagan det året var över 115000 och totalt finns det ju betydligt fler. Så så jäkla ovanliga är de ju inte

// SIMM
Senast ändrad av SIMM; 2011-08-10 23:26
2011-08-10 23:27 # 11
mfm
Citat:
Ursprungligen postat av SIMM
Man skriver om hur mycket det ökat bara på den senaste tiden och likt förbannat ligger de minsta guldmynten på minus.
Skall man köpa guld skall det vara större saker, annars äter spreaden upp det.

Vad som sedan sker framtiden, det får den utvisa.

F.ö. slutpriset blev 3610:-. Det ger ett grampris på 447,70, så snacka om spread och en folklig guldbubbla enligt mig.


Du vet fortfarande inte vad skillnaden mellan investeringsguld och numismatiska mynt är?
2011-08-11 00:13 # 12
JJ
jag har sett guld mynt på tradera som har guldvärde på 3000 men som går för 25000-30000 kr
det där är inget att bry sig om. Dem köper samlarmynt(själv förstår jag inte att man gör det men men)

Och sen har det att göra med hur bra skicket e på myntet med för en samlare
här e en som inte kostade lika mycket. sen ska man ha lite tur när man lägger ut till försäljning.

http://www.tradera.com/20-kr-1889-Vikt-8-96-g-Guld-900-1000-kv-01-auktion_220128_136702490


Lägger till en liten intervju med ron paul. om guld är i en bubbla. denna postades idag så det är nytt material.

http://realclearpolitics.com/video/2011/08/10/ron_paul_gold_is_not_a_bubble.html
Senast ändrad av JJ; 2011-08-11 00:40


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt