Hem
Köpa guld och silver
Sälja guld och silver
Diagram
Kunskapscentralen
Prispolicy
Hem Köpa silver guld platina palladium Sälja silver guld platina palladium Diagram Kunskapscentralen
Ändra
Visa varukorg
Till kassan
Antal   Produkt á Pris Pris

Summa: 0 kr

Forum < Ekonomi, centralbanker, banker, marknader och aktier < Riksbankens guldreserv
Riksbankens guldreserv
2011-01-14 11:44 # 1
Anonym
Hos SVT Play hittar man uppföljaren till dokumentärserien Hemliga svenska rum, lämpligt omdöpt till Svenska hemligheter. Bortsett från namnet är formatet det samma.

Det finns fortfarande ute ett avsnitt som handlar om det berg där (delar av?) Riksbankens guldreserv förvarades från ca 1940 till ca 1980. Inslaget handlar om Jönköping, men nämner också att det samma gäller för centralorterna Karlsborg och Falun dit man flyttade undan guldreserven, riksregalierna och för riket centrala papper under stora delar av kalla kriget. Från annat håll har även Bodens fästning varit på tal, men det är en mindre realistisk plats pga sin militära utsatthet som knutpunkt för att stoppa den lede fis nedbrytning genom Norrland.

Centralort avser platser som inte är tillgängliga från havet, utan ligger mer skyddade inne i landet.

Sevärt är det iaf i all sin korthet. Nu inväntar vi bara att någon av våra svenska Riksbunkrar som skulle förvara den svenska riksdagens krigsdelegation, vårt styre vid krig, når offentlighetens ljus. Resten av Riksdagen skulle inrymmas i ett parkeringshus under Sergels torg vid ofred.

Idag förvaras guldreserven på en ny hemlig ort. Förmodlingen sitter guldreserven i ett valv hos London Bullion Exchange eller i New York, och en försäljning eller utlåning av guldreserven (för att få ränta på den) sker enkelt genom att man lyfter över tackorna på en vagn och rullar över till valvet intill. Hollywood-filmen Die Hard III ligger inte långt från verkligheten.

Eller så ligger de på en ny ort någonstans i Sverige.

Riksbanken har de senaste åren fått välbehövlig kritik för att ha fortsatt sälja av guldreserven då den inte gett någon avkastning. Att priset på guld i svenska kronor fyrfaldigats på 10 år talar Riksbanken tyst om. Istället har man bland annat köpt amerikanska statsobligationer. Att ha en del i en bankrutt kärnvapenmakts statsskuld ses som bättre än guld.

Och det är bättre. Om syftet är att försvaga den svenska kronan. Men det kan man göra så mycket enklare. Det är bara att trycka upp nya svenska pengar och likt Big Ben i USA trycka ut på marknaden om man ville försvaga kronan. Så istället handlar det bara om inkompetens och noll känsla för makroanalys.

Riksbankens Lars E O Svensson fortsätter att förneka existensen av en bostadsbubbla i Sverige. Mannen vill egentligen helst se nollränta i Sverige. Han menar att bostadspriserna inte är Riksbankens problem. De styr mot manipulerade KPI-siffror.

Men inflation tar sig uttryck på fler sätt än konsumentprisindex.

Även stigande priser på tillgångar är ett symptom på inflation. Läs t ex om det stackars, stackars paret som nu gråter blod över att de inte fick köpa ett klubbmedlemskap i en bostadsrättsförening för 5.4 MSEK. De borde istället vara glada.

Nej, bostadsbubblan existerar i allra högsta grad. Men den kommer inte spricka riktigt än. Och det är synd. För det betyder att fler kommer att bli inlurade och med ännu högre skuldsättning än annars.

http://svtplay.se/v/2185037/svenska_hemligheter/del_4_av_12_riksbanksberget

Av Frihets Älskaren
2011-01-14 13:19 # 2
Anonym
Ja, man undrar ju vilka idioter i den svenska riksbanken är det som varit ansvariga för utförsäljningen av guld. Nu borde man sätta igång och köpa så mycket guld man kan, så att vi kan backa upp kronan i en troligen kommande globalt guldbaserat system.

KH
2011-01-14 13:50 # 3
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Ja, man undrar ju vilka idioter i den svenska riksbanken är det som varit ansvariga för utförsäljningen av guld. Nu borde man sätta igång och köpa så mycket guld man kan, så att vi kan backa upp kronan i en troligen kommande globalt guldbaserat system.

KH


Ja men det finns ensak som jag är lite orolig över när det gäller guld, kan vara ett år sen jag lästa att man kan
producera en metall typ som är mer eller mindre identiskt med riktigt guld och att den har samma densitet .
Och det jag vett om bankerna (tjuvar, rånare m.m) så kan dom, om dom vill, använda det och sälja det till oss
eller till våra regeringar så jag håller mig till silver.
Det är inte så att man kan testa guld om det är guld hemma och jag antar att det är få människor i sverige
som har utrustningen och kunskap om det
Bara en tanke....

Frihets Älskare
2011-01-14 15:04 # 4
Liberty Silver / Gustav Andersson
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Hos SVT Play hittar man uppföljaren till dokumentärserien Hemliga svenska rum, lämpligt omdöpt till Svenska hemligheter. Bortsett från namnet är formatet det samma.



Ja, jag såg avsnittet tidigare i år. Att Riksbanken de senaste åren har sålt av sin guldreserv, på det viset som den har gjort, är synnerligen anmärkningsvärt. De är ju dock inte ensamma. Storbritannien sålde stora delar av sin guldreserv på dess botten notering, om jag inte missminner mig.

Intressant är ju dock vart den Svenska guldreserven i dagsläget förvaras. Att den skulle vara belägen i ett annat land känns ju inte helt osannolikt men desto mera otryggt.

Citat:
Ursprungligen postat av Anonym


Riksbankens Lars E O Svensson fortsätter att förneka existensen av en bostadsbubbla i Sverige. Mannen vill egentligen helst se nollränta i Sverige. Han menar att bostadspriserna inte är Riksbankens problem. De styr mot manipulerade KPI-siffror.

Men inflation tar sig uttryck på fler sätt än konsumentprisindex.

Även stigande priser på tillgångar är ett symptom på inflation. Läs t ex om det stackars, stackars paret som nu gråter blod över att de inte fick köpa ett klubbmedlemskap i en bostadsrättsförening för 5.4 MSEK. De borde istället vara glada.

Nej, bostadsbubblan existerar i allra högsta grad. Men den kommer inte spricka riktigt än. Och det är synd. För det betyder att fler kommer att bli inlurade och med ännu högre skuldsättning än annars.

http://svtplay.se/v/2185037/svenska_hemligheter/del_4_av_12_riksbanksberget

Av Frihets Älskaren


Vad gäller Lars E O Svensson så uttalade han sig på ett möte i Umeå i början av 2010 om varför ränta bör ligga på nollnivå. För den som orkar bemöda sig med att läsa igenom hela så finns det tillgängligt i sin helhet här

Denna mannen känns spontant mycket farlig för svensk penningpolitik med sin inställning till bostadpriserna,

Pumpa på bara så går det nog att cykla en bit till trots att det är hål i slangen!
Senast ändrad av Liberty Silver / Gustav Andersson; 2011-01-14 15:07
2011-01-14 15:29 # 5
Anonym
Guld eller Skuld?
Det spelar ingen roll för dessa människor dom lever inte som "arbetande folket "
och dom kommer att få sina fallskärm på 100 miljoner när dom slutar.
Jag kanske låter som en marxist nu, men så är det när man är kapitalist "den dåliga sorten" som Lars E O Svensson
och vi folket får helt enkelt finna oss i det för att svenska folket kommer inte samlas i 100 tusentals
vid rosenbad med plakat VAR ÄR VÅRA GULD..


Frihets Älskare
2011-01-14 20:43 # 6
Lugubert
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Ja men det finns ensak som jag är lite orolig över när det gäller guld, kan vara ett år sen jag lästa att man kan
producera en metall typ som är mer eller mindre identiskt med riktigt guld och att den har samma densitet .
...
Frihets Älskare

På annan plats i forumet har vi diskuterat de "kinesiska" förfalskningarna med volframkärna. Samsynen verkar vara att problemet bara gäller duktigt tunga tackor, typ kilon. Hektotackor från kända producenter med präglat nummer och mynt bör vara säkra.
2011-01-14 21:14 # 7
Liberty Silver / Gustav Andersson
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Hos SVT Play hittar man uppföljaren till dokumentärserien Hemliga svenska rum, lämpligt omdöpt till Svenska hemligheter. Bortsett från namnet är formatet det samma.

Det finns fortfarande ute ett avsnitt som handlar om det berg där (delar av?) Riksbankens guldreserv förvarades från ca 1940 till ca 1980. Inslaget handlar om Jönköping, men nämner också att det samma gäller för centralorterna Karlsborg och Falun dit man flyttade undan guldreserven, riksregalierna och för riket centrala papper under stora delar av kalla kriget. Från annat håll har även Bodens fästning varit på tal, men det är en mindre realistisk plats pga sin militära utsatthet som knutpunkt för att stoppa den lede fis nedbrytning genom Norrland.

Centralort avser platser som inte är tillgängliga från havet, utan ligger mer skyddade inne i landet.

Sevärt är det iaf i all sin korthet. Nu inväntar vi bara att någon av våra svenska Riksbunkrar som skulle förvara den svenska riksdagens krigsdelegation, vårt styre vid krig, når offentlighetens ljus. Resten av Riksdagen skulle inrymmas i ett parkeringshus under Sergels torg vid ofred.

Idag förvaras guldreserven på en ny hemlig ort. Förmodlingen sitter guldreserven i ett valv hos London Bullion Exchange eller i New York, och en försäljning eller utlåning av guldreserven (för att få ränta på den) sker enkelt genom att man lyfter över tackorna på en vagn och rullar över till valvet intill. Hollywood-filmen Die Hard III ligger inte långt från verkligheten.

Eller så ligger de på en ny ort någonstans i Sverige.

Riksbanken har de senaste åren fått välbehövlig kritik för att ha fortsatt sälja av guldreserven då den inte gett någon avkastning. Att priset på guld i svenska kronor fyrfaldigats på 10 år talar Riksbanken tyst om. Istället har man bland annat köpt amerikanska statsobligationer. Att ha en del i en bankrutt kärnvapenmakts statsskuld ses som bättre än guld.

Och det är bättre. Om syftet är att försvaga den svenska kronan. Men det kan man göra så mycket enklare. Det är bara att trycka upp nya svenska pengar och likt Big Ben i USA trycka ut på marknaden om man ville försvaga kronan. Så istället handlar det bara om inkompetens och noll känsla för makroanalys.

Riksbankens Lars E O Svensson fortsätter att förneka existensen av en bostadsbubbla i Sverige. Mannen vill egentligen helst se nollränta i Sverige. Han menar att bostadspriserna inte är Riksbankens problem. De styr mot manipulerade KPI-siffror.

Men inflation tar sig uttryck på fler sätt än konsumentprisindex.

Även stigande priser på tillgångar är ett symptom på inflation. Läs t ex om det stackars, stackars paret som nu gråter blod över att de inte fick köpa ett klubbmedlemskap i en bostadsrättsförening för 5.4 MSEK. De borde istället vara glada.

Nej, bostadsbubblan existerar i allra högsta grad. Men den kommer inte spricka riktigt än. Och det är synd. För det betyder att fler kommer att bli inlurade och med ännu högre skuldsättning än annars.

http://svtplay.se/v/2185037/svenska_hemligheter/del_4_av_12_riksbanksberget

Av Frihets Älskaren


Frihets Älskaren. Ok, bra!

Citat:
Ursprungligen postat av Anonym


Ja men det finns ensak som jag är lite orolig över när det gäller guld, kan vara ett år sen jag lästa att man kan
producera en metall typ som är mer eller mindre identiskt med riktigt guld och att den har samma densitet .
Och det jag vett om bankerna (tjuvar, rånare m.m) så kan dom, om dom vill, använda det och sälja det till oss
eller till våra regeringar så jag håller mig till silver.
Det är inte så att man kan testa guld om det är guld hemma och jag antar att det är få människor i sverige
som har utrustningen och kunskap om det
Bara en tanke....

Frihets Älskare


Hmm en annan Frihetsälskare?


Ursäkta att jag frågar men är ni två samma person? Jag vill bara kolla lite. Ursäkta om jag har en negativ ton men om ni inte behagar logga in på forumet så använd gärna, som ni har gjort i citaten ovan, en liten signatur i slutet. Detta för att det blir lättare för samtliga att följa tråden. Trådar där alla bara är anonyma utan någon som helst signatur blir tämligen menlösa.

NU till min fråga är "Frihets Älskaren" och "Frihets Älskare" samma person? Det verkar vara 2 olika nämligen?

Välj i sådana fall gärna 2 olika signaturer. Hoppas ingen tar illa upp.
2011-01-14 23:52 # 8
Liberty Silver / Gustav Andersson
Påminnelse om regel nummer 6.

Jag citerar: "Det är inte tillåtet att kopiera hela artiklar från andra media för publicering på forumet. Däremot är det tillåtet att göra korta citat eller sammanfattningar med egna ord."

För fullständiga förhållningsregler klicka här!

Trådskaparen har i det första inlägget kopierat en artikel rakt av från den ganska kända bloggen Cornucopia
Detta utan att ha gjort gällande att det rör sig om en artikel som någon annan har skrivit. Personen ifråga som är anonym har helt sonika skrivit under med signaturen "Frihetsälskaren" som om det vore han/hon som har författat den. Bluffen blir dock uppenbar då det behärskade språket som finns i det första inlägget, snabbt försvinner i de senare inläggen. Det är bla. personer som "Frihets älskaren" som gör så att funktioner som att kunna gör inlägg anonymt är hotade.

Den fullständiga artikeln om guldreserven på Cornucopia finns här: http://cornucopia.cornubot.se/2010/11/riksbankens-guldreserv.html

Om ni inte innehar sunt förnuft; läs förhållningsreglerna!

I övrigt önskar jag en trevlig kväll!
Senast ändrad av Liberty Silver / Torgny Persson; 2011-01-15 11:42
2011-01-15 12:58 # 9
Anonym
Jag tycker att Riksbanken bör sälja guldreserven. Staten får gärna ha hur mycket låtsaspengar som helst och att de verkliga pengarna flyter ut i den privata sektorn är bara bra.

Början till guldmyntfotens återuppståndelse måste vara guldmynt i folkets händer och att Riksbanken säljer ut guld är alltså bara bra. Helst borde Riksbanken inte ha ett enda milligram guld.
2011-01-15 15:58 # 10
Anonym
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym
Jag tycker att Riksbanken bör sälja guldreserven. Staten får gärna ha hur mycket låtsaspengar som helst och att de verkliga pengarna flyter ut i den privata sektorn är bara bra.

Början till guldmyntfotens återuppståndelse måste vara guldmynt i folkets händer och att Riksbanken säljer ut guld är alltså bara bra. Helst borde Riksbanken inte ha ett enda milligram guld.


Det är bara det att riksbanken inte säljer guldet så att det hamnar "i folkets händer" utan till utländska riksbanker.

/GeCe


Notera att forumet inte längre uppdateras p.g.a. teknikförändringar inför kommande uppdatering av hemsidan.

Sök på Liberty Silver Forum

Prisgaranti hos Liberty Silver

Köp Liberty Silver mynt